Οι χώρες της Ευρώπης, όπως και εκείνες της BRICS, βρίσκονται σε
αναζήτηση νέων προϊόντων και δυνατοτήτων, και αυτό θα πρέπει να τονώσει
τις εξαγωγές των προγραμματιστών, θεωρεί ο υπουργός Επικοινωνιών και ΜΜΕ
της Ρωσίας, Νικολάι Νικίφοροφ. Η διαφοροποίηση και η αντιμονοπωλιακή
μορφή της αγοράς τεχνολογιών πληροφορικής είναι αναγκαίες για τους
καταναλωτές, τόνισε ο υπουργός.
Ο Νικιφόροφ
συζήτησε την ανάπτυξη της ΙΤ βιομηχανίας με δημοσιογράφους κατά τη
διάρκεια στρογγυλής τράπεζας, την οποία οργάνωσε η Russia Beyond the
Headlines, το διεθνές πρότζεκτ της Rossiyskaya Gazeta. Αυτή
πραγματοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου στο πλαίσιο του συνεδρίου «Ανοιχτές
καινοτομίες». Στη στρογγυλή τράπεζα ήταν παρόντες συντάκτες ξένων ΜΜΕ
από την Ιαπωνία, Κορέα, Κίνα, Σιγκαπούρη και Σερβία.Εξαγωγή προϊόντων διανοητικής εργασίας
Ο Νικίφοροφ δήλωσε ότι η Ρωσία επιθυμεί την εξαγωγή τεχνολογίας
πληροφοριών και επικοινωνίας και επεσήμανε τις επιτυχίες εταιριών όπως
οι ABBYY, Kaspersky Lab και Yandex. Αυτές μάλιστα, δεν είναι οι
μοναδικές. Το 2014 οι χρήστες στη Νότια Κορέα επέλεγαν μαζικά τη ρωσική
υπηρεσία Telegram, παραιτούμενοι από τη δημοφιλή στη χώρα εφαρμογή Kakao
Talk. Τους Κορεάτες ανησύχησε η ανακοίνωση της κυβέρνησης σχετικά με το
ότι μυστικές υπηρεσίες είχαν αρχίσει να παρακολουθούν την Kakao Talk.
Επανάσταση startup: Με ποιο τρόπο αλλάζει η στρατηγική των καινοτομιών στη Ρωσία; |
Ο ρώσος υπουργός ανέφερε ότι δεν πρόκειται για παρασκηνιακή προώθηση των
ρωσικών εταιριών σε ξένες αγορές, αλλά για έντιμο ανταγωνισμό. Τόνισε
επίσης ότι οι κυβερνήσεις όλων των χωρών πρέπει να επιδιώκουν τη
διαφοροποίηση της αγοράς. Όταν υπάρχουν μονοπώλια όπως η Google, είπε,
αυτό αποτελεί εμπόδιο για τις καινοτόμες επιχειρήσεις και τεχνολογίες,
οι οποίες απλά δεν μπορούν να μπουν στην αγορά.
Σύμφωνα με τον Νικίφοροφ, ο αγώνας κατά των μονοπωλίων είναι αναγκαίος,
μέσω της αύξησης του αριθμού των πανεπιστημίων, των εταιριών νέων
τεχνολογιών, και των ιδρυμάτων που χρηματοδοτούν καινοτόμες εταιρίες.
Όπως ανέφερε, αυτό που λείπει από τους ρώσους εφευρέτες, είναι οι
γνώσεις επιχειρηματικότητας και των ξένων αγορών, της εξαγωγικής
δυναμικής που πρέπει να έχουν τα προϊόντα τους.
Σημείωσε ότι μεταξύ των χωρών της BRICS αυξάνεται ο έντιμος ανταγωνισμός
και η συνεργασία, με παράδειγμα τον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό κινεζικών
εταιριών που προμηθεύουν με εξοπλισμό τη ρωσική αγορά τηλεπικοινωνιών.
Πού να φυλάσσονται τα δεδομένα;
Ο Νικίφοροφ σχολίασε επίσης την απαίτηση για φύλαξη των προσωπικών
δεδομένων των Ρώσων στη ρωσική επικράτεια, όπου το Σεπτέμβριο του 2015
τέθηκε σε ισχύ ο σχετικός νόμος. Όπως τόνισε, πρόκειται για ζήτημα
ασφαλείας. Σήμερα στον κόσμο πολλά εξαρτώνται από τα κινητά τηλέφωνα και
δεν μπορεί να επιτραπεί τα προσωπικά δεδομένα των ρώσων πολιτών να
φυλάσσονται στο εξωτερικό. Εξέφρασε την πίστη ότι οι εταιρίες του
ίντερνετ δεν επιθυμούν να βλάψουν κανένα, αλλά πολύ συχνά ιδιωτικές
επιχειρήσεις δέχονται πιέσεις από μυστικές υπηρεσίες.
Τον Οκτώβριο η υπηρεσία παραγγελίας ταξί Gett ανέφερε ότι μετέφερε εξ
ολοκλήρου την υπηρεσία με τις βάσεις δεδομένων των ρώσων χρηστών στη
ρωσική επικράτεια. Το καλοκαίρι εξέφρασαν την πρόθεση να πράξουν το ίδιο
οι Uber, eBay, Google, ο messenger Viber και άλλες ΙΤ εταιρίες.
Οι start up υπό την πίεση των μονοπωλίων
Πολλές χώρες αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα από την πίεση την οποία
δέχονται από τα μονοπώλια, και χαιρετίζουν τους νέους παρόχους, ανέφερε ο
Νικίφοροφ σχολιάζοντας το άνοιγμα γραφείου της ρωσικής μηχανής
αναζήτησης Yandex στο Ιράν. Η ίδια η εταιρία για την ώρα δεν
επιβεβαιώνει την πληροφορία της έναρξης λειτουργίας γραφείου της στη
χώρα αυτή. Η Yandex έχει επίσης γραφεία στην Κίνα και συμφωνίες
συνεργασίας με δίκτυα διαφήμισης για φορητές συσκευές στη Βραζιλία και
στο Μεξικό. Η πρώτη αγορά του εξωτερικού στην οποία βρέθηκε η εταιρία,
ήταν η Τουρκία το 2011.
Στη ρωσική αγορά η Yandex εξακολουθεί να κατέχει ηγετική θέση. Ωστόσο
την κατάσταση δυσχεραίνει η κυρίαρχη θέση της Google στην πλατφόρμα
Android. Μόνο πρόσφατα η Ομοσπονδιακή αντιμονοπωλιακή υπηρεσία αξίωσε
από την αμερικανική εταιρία να απαλείψει τις παραβιάσεις της όσον αφορά
το νόμο «Για τον ανταγωνισμό».
Να φρενάρει την πτώση του μεριδίου της στην αγορά -που σύμφωνα με τα
στοιχεία του LiveInternet μειώθηκε από 62,2% το Σεπτέμβριο του 2013
μέχρι το 57,4% το Σεπτέμβριο του 2015- η Yandex προσπαθεί μέσω της
συνεργασίας με δημιουργούς browsers. Νέο εταίρος έγινε τον Οκτώβριο η
Microsoft. Στα προγράμματα περιήγησης του Windows 10 η μηχανή αναζήτησης
Yandex θα γίνει η κύρια, σε σημαντικές για την εταιρία αγορές, στις
χώρες της ΚΑΚ και στην Τουρκία.
Για τη Microsoft αυτή δεν είναι η πρώτη ανάλογη συμφωνία. Το Σεπτέμβριο η
εταιρία συμφώνησε με τη μεγαλύτερη κινεζική μηχανή αναζήτησης
Baidu.com, η οποία έγινε η σπιτική σελίδα του browser Microsoft Edge στο
Windows 10 στην Κίνα.