Σύμφωνα με νεώτερες πληροφορίες από ιατρικές πηγές οι γιατροί θεωρούν την κατάσταση πολύ σοβαρή και πιστεύουν ότι η νοσηλεία του Βατοπαιδινού Γέροντα θα μπορούσε να διαρκέσει επ ‘αόριστον. Έτσι, η παρουσία του στην ενθρόνιση είναι εξαιρετικά απίθανη.
Ο Αρχιμανδρίτης Εφραίμ έχει υποστεί καρδιακές προσβολές και έχει υποβληθεί σε επέμβαση καρδιακού στεντ (μπαλονάκι) στο παρελθόν.
Ρωσικές ιστοσελίδες συνδέουν την καρδιακή προσβολή με την πίεση που δέχτηκε ο Εφραίμ τις τελευταίες ημέρες, καθώς όπως υποστηρίζουν επικαλούμενα αξιόπιστη πηγή με άμεση επαφή με το Βατοπαίδι, ο Αρχιμανδρίτης Εφραίμ έλαβε τελεσίγραφο από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο να παραβρεθεί στην ενθρόνιση, κάτι που πάντως δεν επιβεβαιώνεται.
Η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους ψήφισε στις 28 Ιανουαρίου να μην στείλει αντιπροσωπεία στην ενθρόνιση. Αν και 5 μοναστήρια ψήφισαν υπέρ της μετάβασης, το Βατοπαίδι δεν ήταν αναμεσά τους. Για αυτό και δημιούργησε μεγάλη απορία η μετάβαση του Εφραίμ στο Κίεβο.
Τα ρωσικά ΜΜΕ υποστηρίζουν πως ο Οικουμενικός Πατριάρχης “στρατολόγησε” τον Εφραίμ για τις εντυπώσεις στην κόντρα με την Μόσχα, αφού ο Γέροντας διατηρεί πολύ καλές σχέσεις με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, και έχει τοποθετηθεί υπερ της κανονικής Εκκλησίας στην Ουκρανία.
Όταν ο ηγούμενος συνελήφθη για λίγο μετά από οικονομικές κατηγορίες με την γνωστή υπόθεση, που ταλάνισε την ελληνική επικαιρότητα, ο Πατριάρχης Μόσχας τον υπερασπίστηκε εκφράζοντας την ανησυχία του προς τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κάρολο Παπούλια.
Αντιθέτως ο κ. Βαρθολομαίος τον είχε κατηγορήσει ευθέως. Προ εξαετίας με αφορμή τα γνωστά δρώμενα το Βατοπαίδι έγινε το “μαύρο πρόβατο” για το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ήταν Οκτώβριος του 2013 όταν το θέμα της Μονής Βατοπαιδίου ήταν στα φόρτε του ακόμη και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος επισκέπτεται το Άγιον Όρος.
Σε μια από τις πολλές ομιλίες του εκεί τοποθετήθηκε και για τις δικαστικές περιπέτειες της Μονής με όχι και τόσο κολακευτικά λόγια, λέγοντας πως δισύρεται το Άγιο Όρος.
Ακολουθεί χαρακτηριστικό απόσπασμα:
“Έτερον λυπηρόν πρόβλημα, εξελισσόμενον, παρά τας ας έλαβε περί του αντιθέτου η Μήτηρ Εκκλησία διαβεβαιώσεις, και λαμβάνον, ως ανεκοινώθη κατ᾿ αυτάς, δυσμενή τροπήν, είναι το, διά της εις δίκην παραπομπής, διά εκ προθέσεως πράξεις «κακουργηματικής» βαρύτητος, καθηγουμένου εκ των πρώτων Ιερών Μονών του Αγίου Όρους και μοναχού συνεργάτου αυτού, ως δημοσιεύεται και διαπομπεύεται διά των μέσων ενημερώσεως πανελληνίως και παγκοσμίως ο ιερός ούτος τόπος της Υπεραγίας Θεοτόκου, ο χώρος ούτος της νυχθημέρου προσευχής και της ασκήσεως. Το γεγονός ελύπησε την Μητέρα Εκκλησίαν και την προβληματίζει, επιδείξασαν μέχρι σήμερον ανοχήν και σύνεσιν. Οι ειρημένοι, κατά το κατηγορητήριον παραπεμπτικόν βούλευμα, εκινήθησαν αξιοποίνως εις πολυπράγμονας πρωτοβουλίας και ενεργείας πέραν και επί υπερβάσει των μοναχικών καθηκόντων αυτών, διά τα οποία εγκατελείψατε οι τον τόπον της Θεομήτορος οικούντες τον κόσμον και τα του κόσμου. Ο διασυρμός τον οποίον υφίσταται ο Ιερός Τόπος εξ αιτίας των, επί σειράν ετών, είναι μέγας. Η τροπή της υποθέσεως, ανεξαρτήτως της εκβάσεως της επικειμένης δίκης, διδάσκει ότι δεν είναι πρέπον να εγκαταλείπουν οι μοναχοί την μοναχικήν άσκησιν και να επιδίδωνται εις έργα κοινωνικής αποστολής, διά την πραγματοποίησιν των οποίων καταλληλότεροι είναι οι λαικοί και η εν τω κόσμω στρατευομένη Εκκλησία.
Φαίνεται, ότι ο πειρασμός της εκκοσμικεύσεως προσβάλλει και τινας των Αγιορειτών αδελφών και πρέπει να τονισθή και να επισημαίνηται συνεχώς και επανειλημμένως η διαφορετική αποστολή του μοναχού ίνα μη μετατρέπηται ούτος από ανθρώπου προσευχής και αφιερώσεως εις απλούν κοινωνικόν εργάτην ή – όπερ χείρον- και επιχειρηματίαν.
Εις τας ακοάς και εις την αντίληψιν ημών και της Μητρός Εκκλησίας περιέρχονται και άλλαι ουχί σύμφωνοι προς την αποστολήν των μοναχών καταστάσεις, διά τας οποίας λυπούμεθα και ως ο Πατριάρχης σας και πνευματικός σας πατήρ, κυρίως όμως διότι διασύρεται εν τοις έθνεσι το άγιον όνομα και η αποστολή του περιβλέπτου Όρους τούτου της αρετής. «Ουκ εν υμίν ούτω», αδελφοί και πατέρες, ίνα ομιλήσωμεν «εν ενί ευαγγελικώ λόγω». Δαμάσωμεν τας αδυναμίας ημών. Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου, ενώπιον του ιερού μυστηρίου της μοναχικής κλήσεως και ασκήσεως και ζωής, και μάλιστα της Αγιορειτικής, την οποίαν εφύλαξαν αδιαλώβητον οι αιώνες”.
Πέρασαν 4 χρόνια και την άνοιξη του 2017 ο Οικουμενικός Πατριάρχης με ανοιχτές αγκάλες δέχθηκε τον καθηγούμενο της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου στο Φανάρι αμέσως μετά την πανηγυρική αθώωσή του από το τριμελές Εφετείο Αθηνών. Τα όμορφα λόγια περισσεύαν ενώ ενδεικτικό της αλλαγής κλίματος κατά 180 μοίρες ήταν πως ο κ. Βαρθολομαίος δώρισε στον Γέροντα Εφραίμ, για ευλογία και σε ανάμνηση της μέρας εκείνης, το πατριαρχικό του μπαστούνι, ενώ ο Γέροντας ασπάστηκε το χέρι του για την στοργική του πράξη.
Όσον αφορά στις σχέσεις με την Μόσχα αυτές ήταν πάντα αγαστές. Το 2011, ο Εφραίμ μετέφερε την Τιμία ζώνη της Παναγίας στη Μόσχα και σε άλλες ρωσικές πόλεις για προσκύνημα, και την ευλογία έλαβαν περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια προσκυνητές, συμπεριλαμβανομένων των κορυφαίων ηγετών του κράτους.
Ο Αρχιμανδρίτης Εφραίμ έχει υποστεί καρδιακές προσβολές και έχει υποβληθεί σε επέμβαση καρδιακού στεντ (μπαλονάκι) στο παρελθόν.
Ρωσικές ιστοσελίδες συνδέουν την καρδιακή προσβολή με την πίεση που δέχτηκε ο Εφραίμ τις τελευταίες ημέρες, καθώς όπως υποστηρίζουν επικαλούμενα αξιόπιστη πηγή με άμεση επαφή με το Βατοπαίδι, ο Αρχιμανδρίτης Εφραίμ έλαβε τελεσίγραφο από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο να παραβρεθεί στην ενθρόνιση, κάτι που πάντως δεν επιβεβαιώνεται.
Η Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους ψήφισε στις 28 Ιανουαρίου να μην στείλει αντιπροσωπεία στην ενθρόνιση. Αν και 5 μοναστήρια ψήφισαν υπέρ της μετάβασης, το Βατοπαίδι δεν ήταν αναμεσά τους. Για αυτό και δημιούργησε μεγάλη απορία η μετάβαση του Εφραίμ στο Κίεβο.
Τα ρωσικά ΜΜΕ υποστηρίζουν πως ο Οικουμενικός Πατριάρχης “στρατολόγησε” τον Εφραίμ για τις εντυπώσεις στην κόντρα με την Μόσχα, αφού ο Γέροντας διατηρεί πολύ καλές σχέσεις με την Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, και έχει τοποθετηθεί υπερ της κανονικής Εκκλησίας στην Ουκρανία.
Όταν ο ηγούμενος συνελήφθη για λίγο μετά από οικονομικές κατηγορίες με την γνωστή υπόθεση, που ταλάνισε την ελληνική επικαιρότητα, ο Πατριάρχης Μόσχας τον υπερασπίστηκε εκφράζοντας την ανησυχία του προς τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κάρολο Παπούλια.
Αντιθέτως ο κ. Βαρθολομαίος τον είχε κατηγορήσει ευθέως. Προ εξαετίας με αφορμή τα γνωστά δρώμενα το Βατοπαίδι έγινε το “μαύρο πρόβατο” για το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ήταν Οκτώβριος του 2013 όταν το θέμα της Μονής Βατοπαιδίου ήταν στα φόρτε του ακόμη και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος επισκέπτεται το Άγιον Όρος.
Σε μια από τις πολλές ομιλίες του εκεί τοποθετήθηκε και για τις δικαστικές περιπέτειες της Μονής με όχι και τόσο κολακευτικά λόγια, λέγοντας πως δισύρεται το Άγιο Όρος.
Ακολουθεί χαρακτηριστικό απόσπασμα:
“Έτερον λυπηρόν πρόβλημα, εξελισσόμενον, παρά τας ας έλαβε περί του αντιθέτου η Μήτηρ Εκκλησία διαβεβαιώσεις, και λαμβάνον, ως ανεκοινώθη κατ᾿ αυτάς, δυσμενή τροπήν, είναι το, διά της εις δίκην παραπομπής, διά εκ προθέσεως πράξεις «κακουργηματικής» βαρύτητος, καθηγουμένου εκ των πρώτων Ιερών Μονών του Αγίου Όρους και μοναχού συνεργάτου αυτού, ως δημοσιεύεται και διαπομπεύεται διά των μέσων ενημερώσεως πανελληνίως και παγκοσμίως ο ιερός ούτος τόπος της Υπεραγίας Θεοτόκου, ο χώρος ούτος της νυχθημέρου προσευχής και της ασκήσεως. Το γεγονός ελύπησε την Μητέρα Εκκλησίαν και την προβληματίζει, επιδείξασαν μέχρι σήμερον ανοχήν και σύνεσιν. Οι ειρημένοι, κατά το κατηγορητήριον παραπεμπτικόν βούλευμα, εκινήθησαν αξιοποίνως εις πολυπράγμονας πρωτοβουλίας και ενεργείας πέραν και επί υπερβάσει των μοναχικών καθηκόντων αυτών, διά τα οποία εγκατελείψατε οι τον τόπον της Θεομήτορος οικούντες τον κόσμον και τα του κόσμου. Ο διασυρμός τον οποίον υφίσταται ο Ιερός Τόπος εξ αιτίας των, επί σειράν ετών, είναι μέγας. Η τροπή της υποθέσεως, ανεξαρτήτως της εκβάσεως της επικειμένης δίκης, διδάσκει ότι δεν είναι πρέπον να εγκαταλείπουν οι μοναχοί την μοναχικήν άσκησιν και να επιδίδωνται εις έργα κοινωνικής αποστολής, διά την πραγματοποίησιν των οποίων καταλληλότεροι είναι οι λαικοί και η εν τω κόσμω στρατευομένη Εκκλησία.
Φαίνεται, ότι ο πειρασμός της εκκοσμικεύσεως προσβάλλει και τινας των Αγιορειτών αδελφών και πρέπει να τονισθή και να επισημαίνηται συνεχώς και επανειλημμένως η διαφορετική αποστολή του μοναχού ίνα μη μετατρέπηται ούτος από ανθρώπου προσευχής και αφιερώσεως εις απλούν κοινωνικόν εργάτην ή – όπερ χείρον- και επιχειρηματίαν.
Εις τας ακοάς και εις την αντίληψιν ημών και της Μητρός Εκκλησίας περιέρχονται και άλλαι ουχί σύμφωνοι προς την αποστολήν των μοναχών καταστάσεις, διά τας οποίας λυπούμεθα και ως ο Πατριάρχης σας και πνευματικός σας πατήρ, κυρίως όμως διότι διασύρεται εν τοις έθνεσι το άγιον όνομα και η αποστολή του περιβλέπτου Όρους τούτου της αρετής. «Ουκ εν υμίν ούτω», αδελφοί και πατέρες, ίνα ομιλήσωμεν «εν ενί ευαγγελικώ λόγω». Δαμάσωμεν τας αδυναμίας ημών. Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου, ενώπιον του ιερού μυστηρίου της μοναχικής κλήσεως και ασκήσεως και ζωής, και μάλιστα της Αγιορειτικής, την οποίαν εφύλαξαν αδιαλώβητον οι αιώνες”.
Πέρασαν 4 χρόνια και την άνοιξη του 2017 ο Οικουμενικός Πατριάρχης με ανοιχτές αγκάλες δέχθηκε τον καθηγούμενο της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου στο Φανάρι αμέσως μετά την πανηγυρική αθώωσή του από το τριμελές Εφετείο Αθηνών. Τα όμορφα λόγια περισσεύαν ενώ ενδεικτικό της αλλαγής κλίματος κατά 180 μοίρες ήταν πως ο κ. Βαρθολομαίος δώρισε στον Γέροντα Εφραίμ, για ευλογία και σε ανάμνηση της μέρας εκείνης, το πατριαρχικό του μπαστούνι, ενώ ο Γέροντας ασπάστηκε το χέρι του για την στοργική του πράξη.
Όσον αφορά στις σχέσεις με την Μόσχα αυτές ήταν πάντα αγαστές. Το 2011, ο Εφραίμ μετέφερε την Τιμία ζώνη της Παναγίας στη Μόσχα και σε άλλες ρωσικές πόλεις για προσκύνημα, και την ευλογία έλαβαν περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια προσκυνητές, συμπεριλαμβανομένων των κορυφαίων ηγετών του κράτους.