Οιωνός επικείμενης ναυμαχίας για τα Στενά της Κωνσταντινούπολης;
Η διεθνοποίηση της Κωνσταντινουπόλεως και των Στενών του Βοσπόρου
δεν είναι τίποτε άλλα παρά μια λογική ισότητα της ισχύος, μεταξύ μιας
ηγεμονίας και μιας αυτοκρατορίας.
Η αλλαγή αυτού του καθεστώτος εντάσσεται στο πλαίσιο του
«αναθεωρητισμού» μεταξύ αυτών των δυνάμεων, όταν μία πλευρά δεν
συμβιβάζεται με την συντηρητική διατήρηση της ισορροπίας ισχύος.
Ο αναθεωρητισμός, ενάντια σε όλους τους κανόνες του κλασσικού ρεαλισμού, επιβάλλει με την βία την αλλαγή του στάτους κβο.
Στην φωτογραφία το αντιτορπιλικό USS Ross (DDG-71) κλάσης Arleigh
Burke του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στις 4 Νοεμβρίου, κατά τη διάρκεια
της διέλευσης μέσω των Στενών της Κωνσταντινούπολης προς τον Εύξεινο
Πόντο, κάτω από την γέφυρα του Βοσπόρου συνάντησε το ρωσικό πολεμικό
πλοίο Novocherkassk BDK-142 Πρότζεκτ 775 / ΙΙ στο δρόμο προς τη Μεσόγειο
Θάλασσα.
Ο Μαρκ Γκαλεότι, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης,
υποστηρίζει ότι οι σημερινές ρωσικές ικανότητες στον Εύξεινο Πόντο είναι
υποτυπώδεις, και ότι η δύναμη δεν θα είναι σε θέση να επιβιώσει μια
μεγαλύτερη αντιπαράθεση με το ΝΑΤΟ. Το ρωσικό Κέντρο για την Ανάλυση των
Στρατηγικών και Τεχνολογιών τον περιγράφει στην πρόσφατη ανάλυσή του ως
«μια συλλογή παλαιών οχημάτων τεχνολογίας του 1991». Αλλά είναι πιθανό
ότι η Ρωσία δεν πρόκειται να εμπλακεί σε μια αντιπαράθεση με ολόκληρο το
ΝΑΤΟ. Στην πραγματικότητα, οι Ρώσοι εξακολουθούν να θυμούνται το 1853
και τον Κριμαϊκό Πόλεμο.
Οι Ρώσοι υπολογίζουν καλά για να μην προκαλέσουν πολλές αντιδράσεις
από τις μεγάλες Δυτικές δυνάμεις. Αλλά ακόμη και εάν η Μόσχα είναι
προσεκτική, η παρουσία της Ρωσίας στον Εύξεινο Πόντο περιπλέκει
αναπόφευκτα τα πράγματα.
Μακριά από το να είναι το τελευταίο επεισόδιο του Ψυχρού Πολέμου, τα
γεγονότα στην Ουκρανία αντανακλούν θεμελιώδεις γεωπολιτικές
πραγματικότητες που εκτείνονται πολύ πίσω στην ιστορία, πολύ πριν από
τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Ρωσική Επανάσταση. Η Ουκρανία
(Μεσευρώπη, Μεσημβρινή Ρωσία) είναι ίσως προδιαγεγραμμένο από τη
γεωγραφία και την ιστορία – ίσως και με τραγικό τρόπο – να είναι στο
επίκεντρο των όποιων εντάσεων μεταξύ της Ρωσίας και της Δύσης.
Οι εν εξελίξει διαπραγματεύσεις για τις αποκλειστικές οικονομικές
ζώνες στην Ανατολική Μεσόγειο πάνω από τα υπεράκτια κοιτάσματα φυσικού
αερίου, θα μπορούσαν να έχουν καταλυτική επίδραση και η Ρωσία θα
μπορούσε δυνητικά να αρχίσει να διαφωνεί γύρω από το νομικό καθεστώς των
Στενών της Κωνσταντινούπολης, με το επιχείρημα – όπως ο Στάλιν – ότι η
συνθήκη του Μοντρέ πρέπει να επικαιροποιηθεί για να δώσει στη Ρωσία
απρόσκοπτη πρόσβαση στην περιοχή.
Το Ρωσικό Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη αποδείξει έμπρακτα την προθυμία
του να ρίξει το βάρος του γύρω από αυτά τα θέματα, ιδίως στην Ανατολική
Μεσόγειο, όπου το Ισραήλ και η Κύπρος έχουν αξιώσεις για το φυσικό
αέριο. Η Ρωσία υπενθυμίζει συνεχώς στην Κύπρο και στο Ισραήλ για το
είδος των ρωσικών συμφερόντων.
Το νέο ρωσικό ναυτικό φρούριο στον Εύξεινο Πόντο
Στις 16 Μαρτίου 2014 στην Δημοκρατία της Κριμαίας πραγματοποιήθηκε
ένα δημοψήφισμα σχετικά με το μέλλον της χερσονήσου. Η συντριπτική
πλειοψηφία των ανθρώπων της χερσονήσου ψήφισε για την επανένωση με τη
Ρωσία.
Στις 18 Μαρτίου 2014, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο
Κρεμλίνο, ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν υπέγραψε τη συμφωνία για την
προσχώρηση της Δημοκρατίας της Κριμαίας και της πόλης της Σεβαστούπολης
στη Ρωσική Ομοσπονδία. Η Δημοκρατία της Κριμαίας και η ομοσπονδιακή
πόλη της Σεβαστούπολης είναι τώρα μέρος της όγδοης ομοσπονδιακής
περιφέρειας της Ρωσίας, η οποία ιδρύθηκε στις 21 Μαρτίου 2014 με
προεδρικό διάταγμα. Τα νέα μέλη της Ρωσικής Ομοσπονδίας πρέπει τώρα να
ενσωματωθούν στο σύστημα άμυνας της χώρας. Η νεοσύστατη ομοσπονδιακή
περιοχή έγινε μέρος της Νότιας Στρατιωτικής Περιφέρειας.
Στις 2 Απριλίου 2014 ο Πρόεδρος Πούτιν υπέγραψε ένα νέο ομοσπονδιακό
νόμο «για την διακοπή των συμφωνιών όσον αφορά την παραμονή του ρωσικού
Στόλου της Μαύρης Θάλασσας στην ουκρανική επικράτεια». Αυτό το κομμάτι
της νομοθεσίας ήρε και επίσημα τυχόν εναπομείναντα εμπόδια για την
ανάπτυξη και την ανανέωση του ρωσικού στόλου, που επιβλήθηκαν στις 28
Μαΐου 1997 από τη συνθήκη μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας για τη διαίρεση
του σοβιετικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας, την παραμονή του ρωσικού
στόλου της Μαύρης Θάλασσας στην ουκρανική επικράτεια, σχετικές πληρωμές,
καθώς και από τη συμφωνία της 21ης Απριλίου 2010 σχετικά με την
παράταση της μίσθωσης των στρατιωτικών βάσεων επί της ουκρανικής
επικράτειας για 25 χρόνια μετά το 2017.
Ο Ρώσος Υπουργός Άμυνας Σεργκέι Σοιγκού πραγματοποίησε μια επίσκεψη
στην Κριμαία στις 24 Μαρτίου 2014 κατά την οποία επιθεώρησε αρκετές από
τις εγκαταστάσεις του στόλου της Μαύρης Θάλασσας, συναντήθηκε με τους
διοικητές των πρώην ουκρανικών στρατιωτικών μονάδων στην Κριμαία που
είχαν εκφράσει την επιθυμία τους να υπηρετήσουν στις Ρωσικές Ένοπλες
Δυνάμεις, και συζήτησε επί τόπου το έργο των κοινωνικών υποδομών του
στόλου στην Κριμαία και την Σεβαστούπολη. Στην ουσία, αυτό ήταν ένα
αναγνωριστικό ταξίδι πριν από τη λήψη σημαντικών αποφάσεων σχετικά με
την παροχή άμυνας και ασφάλειας στη νέα ρωσική επαρχία.
Μετά την επιστροφή του Υπουργού στη Μόσχα, το Γενικό Επιτελείο των
Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων άρχισε με την κατάρτηση ενός σχεδίου δράσης με
ορίζοντα το 2020. Το σχέδιο επρόκειτο να συζητηθεί σε μια έκτακτη
συνεδρίαση στις 4 Απριλίου 2014. Κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης στο
Εθνικό Κέντρο Άμυνας, ο Υπουργός Άμυνας συζήτησε με το Υπουργείο
Εξωτερικών και τους διοικητές της Νότιας Στρατιωτικής Περιφέρειας
σχετικά με την παραμονή και την ανάπτυξη των ρωσικών στρατευμάτων στη
χερσόνησο της Κριμαίας, και καθόρισε τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές.
Τον Μάιο του 2014 ο διοικητής του Ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού,
ναύαρχος Βίκτορ Κιρκόφ, σκιαγράφησε το περίγραμμα του μελλοντικού
σχεδίου ανάπτυξης του στόλου της Μαύρης Θάλασας στην Κριμαία. «Ο στόλος
της Μαύρης Θάλασσας θα έχει την κατάλληλη υποδομή στη χερσόνησο της
Κριμαίας,» είπε ο ναύαρχος. «Αυτή περιλαμβάνει την κύρια βάση στη
Σεβαστούπολη και άλλες βάσεις και ναυστάθμους. Αυτές οι βάσεις και η
υποδομή θα χαρακτηρίζονται από αυτάρκεια. Με άλλα λόγια, θα έχουν όλα
όσα απαιτούνται για μια άνετη παραμονή πληρωμάτων των πλοίων,
υποβρυχίων, και των στρατευμάτων της παράκτιας άμυνας, μαζί με όλες τις
συνακόλουθες εγκαταστάσεις και κοινωνικές υποδομές,» είπε ο Κιρκόφ.
Το πρώτο θέμα στην ημερήσια διάταξη ήταν το μέλλον των στρατιωτικών
μονάδων και των στρατιωτικών των Ουκρανικών Ενόπλων Δυνάμεων που
σταθμεύουν στη χερσόνησο. Τον Μάρτιο του 2014 στην Κριμαία υπήρχαν
περίπου 200 μονάδες του Υπουργείου Άμυνας της Ουκρανίας και άλλων
ουκρανικών υπηρεσιών ασφάλειας, με περίπου 18.800 στρατιώτες
(συμπεριλαμβανομένων 11.900 του Ουκρανικού Ναυτικού, 2.900 της
Ουκρανικής Πολεμικής Αεροπορίας της Ουκρανίας, και 4.000 άλλων
στρατιωτικών και ένστολων κλάδων).
Οι Ουκρανικοί στρατιωτικοί κλήθηκαν να επιλέξουν μεταξύ τριών επιλογών:
> Να ορκιστούν πίστη στη Ρωσία και να ενταχθούν στις Ρωσικές
Ένοπλες Δυνάμεις. Σύμφωνα με μια ειδική ρωσική ομοσπονδιακή νομοθεσία,
οι εν λόγω στρατιωτικοί θα διατηρήσουν το στρατιωτικό τους βαθμό, τα
στρατιωτικά διπλώματά τους της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να
αναγνωριστούν, και θα έχουν αποκτήσει τα πλήρη δικαιώματα των Ρώσων
στρατιωτικών.
> Συνταξιοδότηση από τις ένοπλες δυνάμεις, αλλά να συνεχίσουν να ζουν στην Κριμαία.
> Επιστροφή στην ηπειρωτική Ουκρανία και τη συνέχιση της υπηρεσίας τους με τις Ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Συνολικά, περίπου 3.000 άνθρωποι επέλεξαν την τρίτη επιλογή. Όλοι οι
Ουκρανοί στρατιωτικοί που παρέμειναν πιστοί στο Κίεβο είχαν αφήσει την
Κριμαία μέχρι το τέλος του Μαρτίου. Περισσότεροι από 900 κληρωτοί,
δόκιμοι και στρατιώτες, με την καταγωγή τους να είναι από την Κριμία και
κατά το χρόνο σε υπηρεσία στις Ουκρανικές Ενοπλες Δυνάμεις στην
ηπειρωτική Ουκρανία, πήραν το ειδικό εξιτήριο και επέστρεψαν στην
Κριμαία. Η Ρωσία άρχισε να επιστρέφει στην Ουκρανία τα όπλα και το υλικό
των ουκρανικών στρατιωτικών μονάδων που στάθμευαν στην Κριμαία.
Σύμφωνα με διάφορες εκτιμήσεις, το 70-80% των Ουκρανών στρατιωτικών
που βρίσκονταν στην Κριμαία έχουν επιλέξει την πρώτη επιλογή. Περίπου
9.000 από αυτούς έχουν ενταχθεί στο ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας.
Σύμφωνα με το Ψήφισμα 115 που εκδόθηκε στις 21 Μαρτίου 2014, μέσω
του διοικητή της Νότιας Στρατιωτικής Περιφέρειας, οι ουκρανικές ναυτικές
δυνάμεις που σταθμεύουν στην Κριμαία έπαυσαν να υφίσταται και
ενσωματώθηκαν στο ρωσικό στόλο της Μαύρης Θάλασσας. Αυτή η ενσωμάτωση
ολοκληρώθηκε σε δύο φάσεις.
Κατά την πρώτη φάση, η οποία διήρκεσε έως τις 30 Μαρτίου τα ρωσικά
στρατιωτικά όργανα ανέλαβαν την κυριότητα των ουκρανικών μονάδων και των
εγκαταστάσεων στην Κριμαία, και προέβησαν σε απολογισμό των εν λόγω
περιουσιακών στοιχείων πριν αποφασίσουν τι να κάνουν με αυτά. Οι πρώην
ουκρανικές στρατιωτικές μονάδες που έχουν ενσωματωθεί στο στόλο, ήταν
όπως και νωρίτερα, χωρίς καμία αλλαγή στην οργανωτική και στελεχιακή
τους ιεραρχία.
Κατά τη δεύτερη φάση, η οποία διήρκεσε από τις 31 Μαρτίου μέχρι την
1η Ιουλίου, η οργανωτική και στελεχιακή δομή του στόλου της Μαύρης
Θάλασσας έχει βελτιστοποιηθεί (με τη δημιουργία νέων δομών και τη χρήση
νέων περιουσιακών στοιχείων που ανήκαν παλαιότερα στο Ουκρανικό
Ναυτικό), σύμφωνα με τη φύση και την κλίμακα των καθηκόντων και των
στόχων που τέθηκαν για τον στόλο της Μαύρης Θάλασσας.
Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας δημιούργησε επίσης νέο καταστατικό
χάρτη για την ενσωμάτωση των πρώην ουκρανικών στρατιωτικών μονάδων.
Η ρωσική ηγεσία αποφάσισε ότι όλο το στρατιωτικό υλικό των πρώην
ουκρανικών μονάδων στην Κριμαία θα πρέπει να επιστραφεί στην Ουκρανία.
Τον Απρίλιο η Ρωσία επέστρεψε σχεδόν όλα τα τεθωρακισμένα οχήματα, αλλά
στις 15 Απριλίου η παράδοση των υπόλοιπων όπλων αναστάλθηκε λόγω του
εμφυλίου πολέμου που ξέσπασε στη νοτιοανατολική Ουκρανία. Η παράδοση των
αεροσκαφών και πλοίων συνεχίστηκε μέχρι τις 17 Ιουνίου, όταν η Ουκρανία
ανέστειλε μονομερώς τη διαδικασία. Μέχρι εκείνη τη στιγμή η Ρωσία είχε
ήδη επιστρέψει 43 από 72 πλοία του Ουκρανικού Ναυτικού στην Κριμαία, και
το μεγαλύτερο μέρος των αεροσκαφών. Το υπόλοιπο του ενεργητικού
παρέμεινε στην Κριμαία.
Η επανένωση της Κριμαίας με τη Ρωσία έφερει το Υπουργείο Άμυνας στη
Μόσχα αντιμέτωπο με μια ολόκληρη σειρά από ασυνήθιστες προκλήσεις:
> Η ενσωμάτωση των πρώην ουκρανικών μονάδων στις Ρωσικές Ένοπλες
Δυνάμεις, ο εξοπλισμός τους με σύγχρονα όπλα και η αύξηση του επιπέδου
πολεμικής ετοιμότητας για να ανταποκρίνονται στα σύγχρονα ρωσικά
πρότυπα.
> Η αναθεώρηση των προηγούμενων σχεδίων εκσυγχρονισμού του στόλου
της Μαύρης Θάλασσας μέχρι το 2020. Τα σχέδια αυτά επικεντρώνονταν στην
κατασκευή νέων υποδομών στο Κράι Κρασνοντάρ και στο Νοβοροσίσκ.
> Η ανάπτυξη διακλαδικών υπηρεσιών στην Κριμαία.
> Η εσνωμάτωση των ουκρανικών υποδομών σοβιετικής εποχής στην
Κριμαία εν αναμονή μιας απόφασης για το τι αναμένεται να είναι η επόμενη
κίνηση.
Δημιουργία νέων στρατιωτικών σχηματισμών και η ενσωμάτωση των πρώην ουκρανικών μονάδων
Οι ακόλουθες νέες μονάδες και σχηματισμοί έχουν δημιουργηθεί στην
Κριμαία από την 1η Ιουλίου 2014 (υπάρχουν επίσης σχέδια για τη σύσταη
επιπλέον μονάδων).
Ναυτικοί σχηματισμοί
H πρώην Νότια Ναυτική Βάση του Ουκρανικού Ναυτικού στο Νοβοζέρνι
(Ντονουσλάβ), η οποία ήταν γνωστή μέχρι το 1996 ως Ναυτική Βάση Κριμαίας
του στόλου της Μαύρης Θάλασσας, έχει αποκατασταθεί στο πρώην καθεστώς. Ο
στόλος της Μαύρης Θάλασσας δεν έχει ακόμη ανακοινώσει ποια από τα πλοία
του θα σταθμεύουν εκεί. Ένας πιθανός υποψήφιος είναι ένα περιπολικό
πλοίο του Πρότζεκτ 22160 που είναι υπό ναυπήγηση (κλάση Vasiliy Bykov,
έως έξι πλοία αναμένεται να κατασκευαστούν).
Στο 2015-2017 ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει προγραμματιστεί να
παραλάβει έξι φρεγάτες Πρότζεκτ 11356R (κλάση Admiral Grigorovich) που
τώρα κατασκευάζονται. Μόλις συμβεί αυτό, ο στόλος θα συγκροτήσει μια νέα
ανθυποβρυχιακή ταξιαρχία (πιθανότατα θα οριστεί ως 21η Ταξιαρχία). Η
νέα ταξιαρχία και η υφιστάμενη 11η Ταξιαρχία θα είναι υπο-μονάδες της
30ης Μεραρχίας Σκαφών Επιφανείας, η οποία προηγουμένως είχε διαλυθεί,
αλλά θα ανασυγκροτηθεί το 2015.
Μετά την έναρξη των παραδόσεων των νέων υποβρυχίων Πρότζεκτ 06363
(βελτιωμένη κλάση Kilo) στα τέλη του 2014, η μονάδα υποβρυχίων που είναι
τώρα μέρος της 68ης Ταξιαρχίας Παράκτιας Άμυνας στη Σεβαστούπολη θα
γίνει η ανεξάρτητη 155η Ταξιαρχία με βάση στο Νοβοροσίσκ.
Τα στρατεύματα παράκτιας άμυνας του στόλου της Μαύρης Θάλασσας
Στόλου έχουν αυξηθεί σημαντικά μέσω της ενσωμάτωσης των πρώην ουκρανικών
ναυτικών μονάδων και και τη τη δημιουργία νέων μονάδων.
Για παράδειγμα, η πρώην 36η Ταξιαρχία Παράκτιας Άμυνας του
Ουκρανικού Ναυτικού έχει γίνει τώρα η 128η Ταξιαρχία Παράκτια Άμυνας του
στόλου της Μαύρης Θάλασσας. Παραμένει στην Περεβαλνόγιε, κοντά στη
Συμφερούπολη. Το προσωπικό και τα περιουσιακά στοιχεία του 1ου και 501ου
Ανεξάρτητου Τάγματος Πεζοναυτών του Ουκρανικού Ναυτικού έχουν
χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσουν το 501ο Ανεξάρτητο Τάγμα Πεζοναυτών
του στόλου της Μαύρης Θάλασσας στην Θεοδοσία.
Η 406η Ομάδα Παράκτιου Πυροβολικού του Ουκρανικού Ναυτικού έχει
μετατραπεί τώρα στο 8ο Σύνταγμα Πυροβολικού. Αξίζει να σημειωθεί ότι και
οι τρεις από αυτές τις νέες μονάδες εξακολουθούν να διοικούνται από
τους πρώην Ουκρανούς διοικητές τους. Ένα τάγμα ορεινού πεζικού που έχει
συγκροτηθεί στο Βόρειο Καύκασο θα μεταφερθεί τον Νοέμβριο του 2014 στην
Κριμαία και θα ενσωματωθεί στο 128ο Σύνταγμα Παράκτιας Άμυνας.
Ένα τάγμα οπλισμένο με το κινητό παράκτιο σύστημα αντιπυραυλικής
άμυνας K300P Bastion-P (SSC-5) το οποίο υπάγονταν στην 11η Ταξιαρχία
Παράκτιας Άμυνας και Πυροβολικού στο Νοβοροσίσκ έχει μεταφερθεί στην
περιοχή Καζάχια κοντά στην Σεβαστούπολη. Ειδικοί της πυραυλικής
τεχνολογίας και του πυροβολικού έχουν αποκαταστήσει την επιχειρησιακή
ετοιμότητα μιας υπόγειας εγκατάστασης που είναι γνωστή ως «Αντικείμενο
100».
Αυτή η υπόγεια εγκατάσταση που κατασκευάστηκε κοντά στην Μπαλακλάβα
το 1955 -1956 φιλοξενεί σταθερές θέσεις εκτόξευσης των βλημάτων SSC-1Β
και των βελτιωμένων βλημάτων κατά-πλοίων SS-N-3B. Το 1997 το συγκρότημα,
το οποίο αποτελούνταν από δύο τάγματα, μεταφέρθηκε στο Ουκρανικό
Ναυτικό.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ένα από τα τάγματα που σταθμεύουν
κοντά στο χωριό Ομπορονόγιε, λεηλατήθηκε. Το δεύτερο τάγμα που σταθμεύει
κοντά στο χωριό Ρεσερβνόγιε περιέπεσε σε αδράνεια. Σήμερα έχει
αποκατασταθεί η επιχειρησιακή ετοιμότητα – ως θέμα προτεραιότητας. Το
τάγμα Bastion-P και το προαναφερθέν τάγμα «Αντικείμενο 100» είναι τώρα
μέρος της νεοσυσταθείσας παράκτιας ταξιαρχίας αντιπυραυλικής άμυνας του
στόλου της Μαύρης Θάλασσας.
Ένα σύνταγμα SAM (βλήματα επιφανείας-αέρος) που ήταν προηγουμένως
μέρος της 810ης Ναυτικής Ταξιαρχίας του στόλου της Μαύρης Θάλασσας έχει
μετατραπεί στο 1096ο Ανεξάρτητο Σύνταγμα SAM. Είναι εξοπλισμένο με τα
συστήματα Osa-AKM (SA-8B).
Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει ξεκινήσει επίσης ένα μεγάλο
πρόγραμμα επανεξοπλισμού των παράκτιων μονάδων άμυνας και την υποστήριξή
τους. Για παράδειγμα, το 8ο Σύνταγμα Πυροβολικού έχει εντελώς
επανεξοπλιστεί με ρωσικής κατασκευής οπλισμό (περίπου 60 μονάδες,
συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινούμενουν αντιαρματικών συστημάτων
Khrizantema-S, συρόμενα οβιδοβόλα Msta-B 152 χιλιοστών, και πολλαπλούς
εκτοξευτές Tornado-G 122 χιλιοστών).
Μονάδες υποστήριξης μάχης και διοικητικής μέριμνας
Οι μονάδες υποστήριξης μάχης και διοικητικής μέριμνας του στόλου της
Μαύρης Θάλασσας έχουν υποστεί σημαντικές μεταρρυθμίσεις. Για
παράδειγμα, οι μηχανικοί του στόλου συγκροτούν ένα σύνταγμα. Έχει
επιφορτιστεί με την υποστήριξη της πορθμειακής γραμμής στο Στενό Κερτς
και την επισκευή των υποδομών του στόλου. Ο στόλος έχει επίσης
δημιουργήσει το 4ο Σύνταγμα ΠΒΧ πολέμου. Τα καθήκοντά του περιλαμβάνουν
τον καθαρισμό των παράκτιων υδάτων της Κριμαίας, όπου υπάρχουν μεγάλες
ποσότητες χημικών ουσιών.
Ο στόλος έχει επίσης αρχίσει να αναδιαρθρώνει και να επανεξοπλίζει
το 475ο Ανεξάρτητο Κέντρο Ηλεκτρονικού Πολέμου. Όλο το παλαιό υλικό του
κέντρου (που χρονολογείται από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης) θα
πρέπει να αντικατασταθεί πριν από το τέλος του 2014 Στο κέντρο έχει
επίσης ενσωματωθεί μια πρώην ουρκανική μονάδα που σταθμεύει κοντά στην
Συμφερούπολη.
Στο 758ο Κέντρο Προμηθειών και Υποστήριξης έχουν ενσωματωθεί περίπου
15 νέες μονάδες. Το κέντρο είναι υπεύθυνο για την παροχή των
πυρομαχικών, καυσίμων, τις άλλες προμήθειες και τα τρόφιμα, την
μετακίνηση του στρατιωτικού προσωπικού και την ανακαίνιση των όπλων και
του υλικού. Εφοδιάζει το σύνολο του στόλου της Μαύρης Θάλασσας και όλες
τις στρατιωτικές βάσεις και τις άλλες στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην
Κριμαία.
Ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας έχει επίσης συγκροτήσει μια νέα
ταξιαρχία υλικοτεχνικής υποστήριξης. Περιλαμβάνει μονάδες επισκευής που
μπορούν να εκτελέσουν εργασίες συντήρησης ρουτίνας και μεσαίου βαθμού
επισκευές των όπλων και του υλικού. Ο στόλος έχει δημιουργήσει ένα νέο
κέντρο εργαστηριακών δοκιμών όπλων. Στο Κερτς συγκροτήθηκε το 3ο Τάγμα
Σιδηροδρόμων της 39ης Ανεξάρτητης Σιδηροδρομικής Ταξιαρχίας της Νότιας
Στρατιωτικής Περιφέρειας. Επί του παρόντος, το τάγμα επισκευής
σιδηροδρομικών γραμμών εδρεύει στο Μεκετσιγιέβι κοντά στην Σεβαστούπολη.
Ο στόλος έχει αυξήσει τον αριθμό των ιατρικών μονάδων του, εκτός από
το υφιστάμενο 1472ο Ναυτικό Νοσοκομείο στη Σεβαστούπολη, που τώρα
περιλαμβάνει τρία νοσοκομεία (Σεβαστούπολη, Συμφερούπολη, και Θεοδοσία)
που προηγουμένως διαχειρίζονταν το Ουκρανικό Ναυτικό. Επιπλέον, ο στόλος
έχει συγκροτήσει μια ιατρική μονάδα ειδικών καθηκόντων.
Πολεμική Αεροπορία και Ναυτική Αεροπορία
Τον Ιούλιο του 2014 η αεροπορική βάση 7057 της Ναυτικής Αεροπορίας
του στόλου της Μαύρης Θάλασσας αναδιαρθρώθηκε σε δύο αεροπορικά
συντάγματα. Αυτά τα συντάγματα έλαβαν τα παλιά ονόματά τους και τους
τιμητικούς τίτλους. Το 318ο Μικτό Σύνταγμα Αεροπορίας, το οποία
βασίζεται στο αεροδρόμιο Κάχα, λειτουργεί αεροσκάφη Be-12 και An-26, και
ελικόπτερα Ka-27 και Mi-8. Το 43ο Σύνταγμα Αεροπορίας Ναυτικής
Επίθεσης, το οποία έχει μεταφερθεί στο αεροδρόμιο του Σάκι, λειτουργεί
τακτικά βομβαρδιστικά αεροπλάνα Su-24 και αεροσκάφη αναγνώρισης Su-24MR.
Ο στόλος έχει αρχίσει να αντικαταθιστά τα παλαιά και παρωχημένα
αεροσκάφη του. Για παράδειγμα, το 43ο Σύνταγμα έχει λάβει πολλά Su-24M
που είχαν προηγουμένως αποθηκευθεί στην αεροπορική βάση Τσερνιακόφσκ
στην Βαλτική Θάλασσα. Τέσσερα αμφίβια αεροπλάνα περιπολίας Be-12 που
προηγουμένως διατηρούνταν σε αποθήκευση έχουν επισκευαστεί στο Ταϊγάνιο
και έχουν παραδοθεί στο 318ο Σύνταγμα.
Το 43ο Σύνταγμα Αεροπορίας θα αρχίσει σύντομα να αντικαθιστά τα
αεροσκάφη του με νέα μαχητικά πολλαπλού ρόλου Su-30SM που από την Irkut
Corporation. Τα πρώτα τρία αεροσκάφη χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση
των πιλότων στο 859ο Κέντρο Κατάρτισης στο Ιέσκ. Άλλα δύο αεροσκάφη
πρόκειται να παραδοθούν τους επόμενους μήνες, και επιπλέον επτά έχουν
ήδη παραγγελθεί. Η πρώτη μοίρα του 43ου Συντάγματος θα οπλιστεί με τα
μαχητικά Su-30SM το 2015. Το υπόλοιπο του συντάγματος θα πρέπει να
εξοπλιστεί με αυτά το 2015-2016, όταν αναμένεται να έχουν παραδοθεί τα
άλλα 12 μαχητικά. Η Διοίκηση Ναυτικής Αεροπορίας αποφάσισε επίσης να
επιδιορθώσει τα αεροδρόμια στην Χερσόνησο (Σεβαστούπολη), Ντονουσλάβ και
Σάκι. Οι διάδρομοι και οι πίστες αυτών των αεροδρομίων θα πρέπει να
ανακαινιστούν, οι πύργοι ελέγχου να λάβουν σύγχρονο εξοπλισμό.
Η Ρωσική Πολεμική Αεροπορία έχει επίσης συγκροτήσει νέα συντάγματα
στην Κριμαία. Ένα νέο Μικτό Σύνταγμα Αεροπορίας εξοπλίστηκ με
βομβαριδιστικά Su-24M και αεροσκάφη επίθεσης Su-25 SM και έχει
αναπτυχθεί στο αεροδρόμιο Γκβαρντεσκόγιε. Τα αεροσκάφη και το προσωπικό
μάλλον θα πρέπει να παρέχονται από τα Συντάγματα Αεροπορίας από το
Μοροζόβσκ και Μπουντενόφσκ. Ένα νέο Σύνταγμα Αεροπορίας (το οποίο κατά
πάσα πιθανότητα θα οριστεί ως το 62ο), θα αναπτυχθεί στο αεροδρόμιο
Μπελμπέκ. Θα εξοπλιστεί με μαχητικά Su-27SM3 και Su-30Μ2. Τα αεροσκάφη
και το προσωπικό θα πρέπει να παρέχονται από τον 3ο Μικτό Σύνταγμα
Αεροπορίας στην Κρύμσκ, στο Κράι Κρασνοντάρ. Τα νέα συντάγματα θα
υπάγονται στην 4η Διοίκηση Πολεμικής Αεροπορίας και Αεράμυνας της Νότιας
Στρατιωτικής Περιφέρειας.
Έχουν υπάρξει πολλές αναφορές των μέσων ενημέρωσης που υποδηλώνουν
ότι ορισμένα βομβαριδιστικά μεγάλης εμβέλειας Tu-22M3 έχουν αναπτυχθεί
στην Κριμαία. Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής περιόδου τρία αεροδρόμια
στην Κριμαία ήταν εξοπλισμένα με αυτά τα αεροσκάφη: Βεσελόγιε,
Οκτιαμπρσκόγιε και Γκβαρντεσκόγιε. Κατά τη διάρκεια της μετασοβιετικής
περιόδου, ωστόσο, το αεροδρόμιο Βεσελόγιε είχε αναδιαμορφωθεί ως ένα
πτηνοτροφείο, και οι διάδρομοι στα αεροδρόμια Οκτιαμπρσκόγιε και
Γκβαρντεσκόγιε δεν έχουν διατηρηθεί αρκετά καλά για να εξυπηρετούν
τέτοια βαριά αεροσκάφη όπως το Tu-22M3. Παρ ‘όλα αυτά, η ηγεσία της
Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας έχει εκφράσει την πρόθεσή της να
ανακαινίσει όλα τα αεροδρόμια που θέλει να χρησιμοποιήσει.
Αναμένεται ότι η υπηρεσία
Αεροπορίας Στρατού της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας Ρωσίας θα
δημιουργήσει επίσης μία βάση ελικοπτέρων στην Κριμαία.
Τον Ιούλιο του 2014 το συγκρότημα προσομείωσης αεροπλανοφόρου
(NITKA) στο Σάκι επανέλαβε την λειτουργία τους Τώρα χρησιμοποιείται για
την εκπαίδευση των ιπτάμενων πληρωμάτων του Ρωσικού Ναυτικού. Οι πιλότοι
του 279ου Ανεξάρτητου Συντάγματος Μαχητικών του Βορείου Στόλου έχουν
ήδη εκπαιδευτεί εκεί, χρησιμοποιώντας για τον σκοπό της κατάρτισης τα
αεροσκάφη Su-33 και Su-25UTG. Προηγουμένως το 2013 η Ρωσία αποφάσισε να
σταματήσει τη χρήση του σοβιετικής κατασκευής NITKA στο Σάκι, και
κατασκεύασε μια μια παρόμοια εγκατάσταση στο Ιέσκ την περίοδο 2012-2014.
Παρ ‘όλα αυτά, έχει ήδη αποφασίσει να συνεχίσει να χρησιμοποιεί την
εγκατάσταση στο Σάκι, ακόμη και αν αυτό απαιτεί εκτεταμένες εργασίες.
Το χωριό Πριμόρσκιγ κοντά στην Θεοδοσία φιλοξενούσε ένα κέντρο
δοκιμών της Ναυτικής Αεροπορίας από τη σοβιετική εποχή. Μετά την
ανεξαρτησία της Ουκρανίας η εγκατάσταση μετανομάστηκε σε Εθνικό
Αεροπορικό Κέντρο Ερευνών και Ανάπτυξης. Σχεδόν όλο το προσωπικό της
εγκατάστασης έχει ορκιστεί πίστη στη Ρωσία, και η εγκατάσταση στην
Πριμόρσκιγ θα πρέπει να ενσωματωθεί στο αεροπορικό κέντρο δοκιμών στην
Ακτουμπίνσκ. Στην πραγματικότητα, ήταν ένα τμήμα του κέντρου στην
Ακτουμπίνσκ πριν από το 1992.
Δυνάμεις επίγειας αεράμυνας
Τα περιουσιακά στοιχεία και το προσωπικό των πρώην ουκρανικών
συνταγμάτων επίγειας αεάμυνας, και οι σταθμοί ραντάρ, χρησιμοποιούνται
τώρα για τη συγκρότησης νέων μονάδων Αεροδιαστημικής Άμυνας που θα
υπάγονται στην 4η Διοίκηση Πολεμικής Αεροπορίας και Αεράμυνας της Νότιας
Στρατιωτικής Περιφέρειας. Το αεροδρόμιο Γκβαρντεσκόγιε φιλοξενεί σήμερα
ένα νέο σύνταγμα SAM εξοπλισμένο με συστήματα S-300P (SA-10B), που
προέρχονται από μία από τις μονάδες αεράμυνας της Μόσχας, η οποία έχει
εξοπλιστεί με τα τελευταίας τεχνολογίας συστήματα S-400 (SA-21). Σε
κάποιο σημείο στο μέλλον οι ρωσικές δυνάμεις αεράμυνας στην Κριμαία θα
συγχωνευθούν με την 15η Ταξιαρχία Αεροδιαστημικής Άμυνας. Άλλες εκθέσεις
υποστηρίζουν ότι η διοίκηση μιας από τις ταξιαρχίες Αεροδιαστημικής
Άμυνας θα μεταφερθεί στην Κριμαία από άλλες περιοχές της Ρωσίας.
Στρατιωτικό σύστημα δικαιοσύνης
Όλες οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις εμπίπτουν σε στρατιωτικά δικαστήρια
και ειδικά στρατοδικεία. Προηγουμένως, δεν υπήρχαν Ρώσοι στρατιωτικοί
εισαγγελείς ή στρατιωτικά δικαστήρια στην Κριμαία. Όλες οι περιπτώσεις
της Κριμαίας αντιμετωπίστηκαν από το στρατιωτικό δικαστήριο στο
Νοβοροσίσκ. Τώρα όμως, το ρωσικό στρατιωτικό σύστημα δικαιοσύνης είναι
πλήρως λειτουργικό στην Κριμαία. Περιλαμβάνει νεοδημιουργηθείσα
στρατοδικεία, γραφείο στρατιωτικού εισαγγελέα και στρατονομία.
Νέα πλοία του στόλου της Μαύρης Θάλασσας
Στα τέλη του 2014 ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα αρχίσει να
παραλαμβάνει νέα πλοία που παρήγγειλε ως μέρος ενός προγράμματος
ανανέωσης του στόλου που εγκρίθηκε το 2010. Σύμφωνα με προηγούμενα
σχέδια αυτά τα νέα πλοία επρόκειτο να βασίζονται στο Νοβοροσίσκ, επειδή η
Ουκρανία αρνήθηκε να επιτρέψει την ανάπτυξή τους στην Σεβαστούπολη.
Τώρα, ωστόσο, αυτή η ουκρανική συγκατάθεση δεν είναι πλέον απαραίτητη.
Το διάστημα 2014-2017 ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα παραλάβει έξι
συμβατικά υποβρύχια Πρότζεκτ 06363 που ναυπηγούνται στα Ναυπηγεία του
Ναυαρχείου στην Αγία Πετρούπολη. Στα τέλη του 2014 ο στόλος θα παραλάβει
το πρώτο πλοίο, το οποία τέθηκε σε λειτουργία με το Ρωσικό Ναυτικό τον
Αύγουστο. Αυτά τα υποβρύχια (Novorossiysk, Rostov-on-Don, Staryy Oskol,
Krasnodar, Kolpino, Velikiy Novgorod) είναι εξοπλισμένα με το σύστημα
πυραύλων κρουζ Kalibr (SS-N-27A και SS-N-30).
Το 2015-2017 ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα παραλάβει έξι φρεγάτες
Πρότζεκτ 11356R που κατασκευάζονται στα ναυπηγεία Γιαντάρ στο
Καλίνινγκραντ: Admiral Grigorovich, Admiral Essen, Admiral Makarov,
Admiral Butakov, Admiral Istomin, και Admiral Kornilov. Μέχρι το 2020 ο
στόλος αναμένεται επίσης να παρελάβει έξι νέα περιπολικά πλοία Πρότζεκτ
22160 (κλάση Vasiliy Bykov) και τουλάχιστον έξι Πρότζεκτ 21631 (κλάση
Grad Sviyazhsk) εξοπλισμένες με το πυραυλικό συγκρότημα Kalibr. Η
παραγγελία για όλα αυτά πλοία έχει τοποθετηθεί στη ναυπηγική βιομηχανία
Ζελενοντόσλκ. Μέχρι τα τέλη του 2014 ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα
παραλάβει δύο σκάφη ειδικών επιχειρήσεων Πρότζεκτ 21980.
Επιπλέον, θα παραλάβει διάφορα πλοία και σκάφη υποστήριξης, όπως
ρυμουλκά, έρευνας και διάσωσης, κ.λ.π. Μέχρι το 2020 ο στόλος θα
παραλάβει συνολικά 30 διάφορα πολεμικά πλοία και υποστήριξης.
Πολλά από τα πλοία και σκάφη του στόλου υποβάλλονται τώρα σε
επισκευές και αναβαθμίσεις. Οι μεσαίου βαθμού εργασίες επισκευής και
αναβάθμισης της ναυαρχίδας του στόλου, Πρότζεκτ 1164 Moskva, αναμένεται
να ξεκινήσουν το 2016. Σύμφωνα με προηγούμενα σχέδια, το πλοίο έπρεπε να
επισκευαστεί στο ναυπηγείο Ζβεσντόχκα στο Σεβεροντβίνσκ, μόλις το
ναυπηγείο ολοκληρώσει την επισκευή του αδελφού πλοίου, Marshal Ustinov.
Τώρα, όμως, υπάρχει μια πιθανότητα ότι το Moskva θα επισκευαστεί στη
Σεβαστούπολη στο ολοκληρωμένο κέντρο επισκευής πλοίων. Το υποβρύχιο
Alrosa (Πρότζεκτ 877V) επισκευάζεται και αναβαθμίζεται. Δύο παλιές
φρεγάτες Πρότζεκτ 1135 (κλάση Krival), Pytlivyy και Ladnyy,
αποκαταστάθηκαν σε επιχειρησιακή ετοιμότητα το 2014 Υπάρχουν επίσης
σχέδια για την επισκευή στο Κερτς ενός παλιού μεγάλου ανθυποβρυχιακού
πλίου Πρότζεκτ 1134B (κλάση Kara).
Πολλά από τα πλοία που ανήκαν στο Ουκρανικό Ναυτικό εξακολουθούν να
παραμένουν στην Κριμαία. Η παράδοση τους ανεστάλη στα μέσα Ιουνίου. Το
μεγαλύτερο από αυτά είναι το Kostyantyn Olshanskyy, Πρότζεκτ 775 (κλάση
Ropucha), ένα μεγάλο αποβατικό. Slavutych, πλοίο διοίκησης. Δύο κορβέτες
ανθυποβρυχιακού πολέμου Πρότζεκτ 1124M (κλάση Grisha V),Ternopil και
Lutsk, και δύο ρυμουλκά ανπιχτής θαλάσσης Πρότζεκτ 266Μ (κλάση Natya),
Cherkasy και Chernihiv. Αυτά τα πλοία φέρουν τώρα τη ρωσική ναυτική
σημαία. Το Υπουργείο Άμυνας στη Μόσχα έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν
έχει κανένα ενδιαφέρον για τη διατήρηση αυτών των πλοίων. Το ερώτημα
είναι αν πράγματι θα επιστρέψουν στην Ουκρανία ενόψει του συνεχιζόμενου
εμφυλίου πολέμου στη χώρα αυτή. Εκτός αυτού, οι ουκρανικές αρχές
φαίνεται να έχουν σε μεγάλο βαθμό απωλέσει το ενδιαφέρον τους επειδή η
Ουκρανία δεν διαθέτει επαρκείς οικονομικούς πόρους, προσωπικό, ή βάσεις
για τη λειτουργία τους. Σαφώς, το Ρωσικό Ναυτικό θα μπορούσε να κάνει
χρήση μερικών από αυτά τα πλοία. Το πιο πιθανό σενάριο, ωστόσο, είναι
ότι δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν από το στόλο της Μαύρης Θάλασσας
για πολιτικούς λόγους, και θα διαλυθούν μετά από πολλά χρόνια.
Δυνάμεις Αεροδιαστημικής Άμυνας
Δύο εξαιρετικά σημαντικές εγκαταστάσεις της ουρκανικής υπηρεσίας
διαστήματος (δύο εκ των οποίων κατασκευάστηκαν κατά τη σοβιετική εποχή)
έχουν ενσωματωθεί στις ρωσικές Δυνάμεις Αεροδιαστημικής Άμυνας. Η μία
εγκατάσταση είναι το κέντρο κοντά στην Ευπατόρια. Έχει επτά μεγάλες
κεραίες και δύο τηλεσκόπια, συμπεριλαμβανομένου του συγκροτήματος Pluton
και το τηλεσκόπιο ραδιοαστρονομίας RT-70. Η εγκατάσταση χρησιμοποιείται
ως κέντρο ελέγχου διαστημικών σκαφών και ασχολείται με την έρευνα στο
διάστημα. Θα ανακαινιστεί και αναβαθμιστεί πλήρως για κοινή χρήση από
τις Δυνάμεις Αεροδιαστημικής Άμυνας και την Roskosmos, η ρωσική εθνική
υπηρεσία διαστήματος.
Η άλλη βασική μονάδα είναι το ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης
πυραυλικής επίθεσης Dnepr-M κοντά στην Σεβαστούπολη. Προηγουμένως το
ραντάρ λειτουργούσε η Ουκρανία, αλλά παρείχε στοιχεία για τη Ρωσία. Το
2009, ωστόσο, η Ρωσία λαμβάνει τα δεδομένα που παρέχονται από το νέο
ραντάρ έγκαιρης προειδοποίησης Voronezh-DM κοντά στην Αρμαβίρ. Παρ ‘όλα
αυτά, τα ρωσικά διαστημικά στρατεύματα έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για τη
συνέχιση της λειτουργίας της εγκατάστασης Dnepr-M, που οφείλεται στη
βολική γεωγραφική θέση της ανάμεσα στο ραντάρ στην Αρμαβίρ και αυτό στην
πόλη Μπαρανοβίτσι της Λευκορωσίας. Συνεπώς, το ραντάρ Dnepr-M στην
Κριμαία θα αναβαθμιστεί ή θα αντικατασταθεί με ένα νέο ραντάρ της σειράς
Voronezh.
Άλλες σημαντικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις
Κατά τη διάρκεια της σοβιετικής περιόδου, το Πολεμικό Ναυτικό
λειτουργούσε δύο ενυδρεία για ερευνητικούς σκοπούς, όπως για την
εκπαίδευση θαλάσσιων θηλαστικών για για την χρήση τους σε στρατιωτικές
επιχειρήσεις. Το ένα ήταν στη Σεβαστούπολη, το άλλο στο Βλαδιβοστόκ. Το
κέντρο στην Σεβαστούπολη είχε επιτύχει αξιοσημείωτη επιτυχία. Για
παράδειγμα, στα τέλη της δεκαετίας του 1980 χρησιμοποιήθηκαν
«βιοτεχνολογικά συστήματα» για να προστατεύσουν το λιμάνι στην
Σεβαστούπολη από σαμποτέρ του εχθρού. Το 1992 το κέντρο εξαγοράστηκε από
την Ουκρανία. Η εγκατάσταση στο Βλαδιβοστόκ είχε κλείσει το 1998. Παρ
‘όλες τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στη δεκαετία του 1990 και του
2000, οι επιστήμονες στη Σεβαστούπολη συνέχισαν την έρευνά τους. Σήμερα
το κέτρο υπάγεται στο Υπουργείο Άμυνας της Μόσχας.
Ένα άλλο σημαντικό γεγονός ήταν η επιστροφή στο Ρωσικό Ναυτικό της
Ανώτατης Ναυτικής Σχολής. Το 1992 η εγκατάσταση έγινε η ουκρανική
Ναυτική Ακαδημία. Στη σοβιετική εποχή ήταν ένα από τα κύρια ναυτικά
σχολεία της χώρας.
Στρατεύματα Ξηράς
Λόγω του συνεχιζόμενου εμφυλίου πολέμου στην περιοχή Ντόνμπας της
Ουκρανίας και των εδαφικών απαιτήσεων του Κιέβου στην Κριμαία, η Ρωσία
αναγκάστηκε να διατηρήσει ένα μεγάλο αριθμό επίγειων στρατευμάτων και
αερομεταφερόμενων δυνάμεων στη βόρεια Κριμαία. Υπάρχουν αρκετά
διακλαδικά τάγματα κοντάς στις περιοχές Αρμιάνσκ, Κραζνοπερεκόπσκ,
Τζανκόι, και σε άλλους τομείς. Υπάρχουν καλοί λόγοι για να πιστεύουμε
ότι κάποια στιγμή στο μέλλον η Ρωσία θα αναδιατάξει πολλούς σχηματισμούς
στη βόρεια Κριμαία ή θα δημιουργήσει νέες μονάδες για το σκοπό αυτό.
Υπάρχουν δύο ρωσικές επαρχίες, ο θύλακας του Καλίνινγκραντ και της
Καμτσάτκα, όπου το Υπουργείο Άμυνας στη Μόσχα έχει δημιουργήσει μια
ολοκληρωμένη δύναμη υπό την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού (στόλος της
Βαλτικής και στόλος του Ειρηνικού, αντίστοιχα). Αυτές οι περιοχές στο
παρελθόν φιλοξένησαν μεγάλες δυνάμεις του Στρατού, της Πολεμικής
Αεροπορίας, και της Αεράμυνας. Επίσης, πίσω σε εκείνη την εποχή η Ρωσία
δεν είχε εδαφικά προβλήματα με τις γειτονικές χώρες. Τώρα η Ρωσία έχει
ένα σοβαρό εδαφικό πρόβλημα με την Ουκρανία, η οποία αρνείται να
αναγνωρίσει το νέο καθεστώς της Κριμαίας ως μια ρωσική επαρχία. Αυτός
είναι ο λόγος που η ρωσική στρατιωτική ηγεσία αποφάσισε να δημιουργήσει
μια αυτάρκης δύναμη στη χερσόνησο της Κριμαίας.
Δεν μπορεί να αποκλειστεί, ωστόσο, ότι αν η κατάσταση στην Ουκρανία
γίνει περισσότερο σταθερή, η δύναμη θα γίνει μέρος του στόλου της Μαύρης
Θάλασσας. Ο ίδιος στόλος θα γίνει πολύ πιο ικανός κατά τα επόμενα έτη.
Θα είναι σε θέση να χειριστεί με επιτυχία τα περισσότερα από τα
καθήκοντά του στον Ινδικό Ωκεανό και τη Μεσόγειο. Τώρα που Κριμαία είναι
μέρος της Ρωσίας, ο στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα παίζει μεγαλύτερο
ρόλο στο ρωσικό σύστημα άμυνας. Ένα έμμεσο αποδεικτικό στοιχείο είναι η
ιεραρχική δομή του στόλου. Στις 5 Μαΐου 2014 ο αντιναύαρχος Αλεξάντρ
Βίτκο προήχθη σε ναύαρχο.
Υπό τις τρέχουσες συνθήκες της εξωτερικής πολιτικής, η ρωσική
κυβέρνηση έχει ανάγει ως θέμα προτεραιότητας την στρατιωτική ενίσχυση
της Κριμαίας.
Μιλώντας σε μια συνάντηση στο Υπουργείο στις 16 Σεπτεμβρίου 2014 ο
Υπουργός Άμυνας Σεργκέι Σογκού είπε ότι η κρίση στην Ουκρανία και η
αυξημένη ξένη στρατιωτική παρουσία κοντά στα σύνορα της Ρωσίας έχουν
αναγκάσει την διοίκηση της Νότιας Στρατιωτικής Περιφέρειας να προβεί σε
σημαντικές αλλαγές.
«Η στρατιωτικο-πολιτική κατάσταση στη νοτιοδυτική στρατηγική
κατεύθυνση έχει αλλάξει σημαντικά από την αρχή του τρέχοντος έτους»,
δήλωσε ο Υπουργός.
«Αυτό μεγάλο βαθμό έχει να κάνει με τη διεύρυνση της επικράτειας της
Νότιας Στρατιωτικής Περιφέρειας μετά την ενοποίηση της Κριμαίας με τη
Ρωσία. Εκτός αυτού, υπάρχουν μεγάλες εντάσεις στην Ουκρανία, και μια
αύξηση της ξένης στρατιωτικής παρουσίας στην άμεση γειτνίαση των συνόρων
μας.
Αυτό μας έχει αναγκάσει σε ορισμένες προσαρμογές στην περιοχή.
Μία από τις νέες προτεραιότητές είναι η ανάπτυξης μιας πλήρους και αυτάρκης ομάδας των δυνάμεων στην Κριμαία».