Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021

Ηπειρώτικη μουσική προσεγγίσει τη νέγρικη τζαζ το Πωγώνι σε Jazz και Blues σαν τη Νέα Ορλεάνη

της Σοφίας Ντρέκου
(...)Ιωάννινα - Ήπειρος Υποψήφια Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021.

Δύσκολα παντρεύεται το Πωγώνι με τη Νέα Ορλεάνη.

Ο Γιάννης Χαλδούπης βαπτισμένος στην ηπειρώτικη πεντατονία,

προσπάθησε να προσεγγίσει τη νέγρικη τζαζ με την ανεπιτήδευτη

αθωότητα ενός Ηπειρώτη. Με μαλακό φύσημα, ιδιαίτερα μόρια,

χωρίς παρτιτούρες, πολύ ψυχή, τολμώντας να περπατήσει στα άκρα,

να αγγίξει τονικά τα όρια. Η μουσική είναι παγκόσμια κι ο

Γιάννης σηκώνει μια γέφυρα. Ευχόμαστε να περάσει και τον Ατλαντικό.

Ακούστε το.Βίντεο Yiannis Chaldoupis, I support Ioannina

Η λίμνη των Ιωαννίνων είναι μια από τις πιο όμορφες στην Ευρώπη. Στο κέντρο της υπάρχει ένα μικρό νησάκι που θεωρείται το μοναδικό κατοικημένο νησί λίμνης. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν πευκόφυτο βράχο, που η έκτασή του δεν ξεπερνά τα 200 στρέμματα, με έναν παραδοσιακό ηπειρώτικο οικισμό, καμωμένο από πέτρα, στη λιμανίσια κόγχη του.

Στη λιλιπούτεια ενδοχώρα και στις ακτές του, χτισμένα το ένα δίπλα στο άλλο σχεδόν, επτά βυζαντινά και μεταβυζαντινά μοναστήρια σχηματίζουν μια μοναστική πολιτεία αιώνων, που είναι και η τρίτη μεγαλύτερη στην Ελλάδα, μετά το Άγιον Όρος και τα Μετέωρα. Όνομα δεν έχει, οι κάτοικοι το αποκαλούν το νησί της Κυρά Φροσύνης από την όμορφη κυρά που ερωτεύτηκε ο Αλή Πασάς και ο γιος του. Διαβάστε περισσότερα »

Γιάννης Χαλδούπης: O βιρτουόζος του κλαρίνου

που συνδυάζει τον παραδοσιακό ήχο με Jazz και Blues

Μουσική κάνοντας περιοδείες σε όλη την Ευρώπη!



Ο Γιάννης Χαλδούπης αποτελεί έναν από τους καλύτερους οργανοπαίχτες της χώρας μας. Από μικρός η αγάπη του ήταν το κλαρίνο σημειώνοντας όμως μια παγκόσμια πρωτοτυπία, καθώς καταφέρνει να συνδυάζει τους ήχους από το κλαρίνο με Jazz και Blues μουσική.

Είπε στο Label News

«Ξεκίνησα από μικρός να παίξω κλαρίνο. Στον Παρακάλαμο οι νέοι μαθαίνουν από τους παλιούς οργανοπαίχτες. Πρώτοι μου δάσκαλοι ήταν ο Χρήστος και ο Θωμάς Χαλιγιάννης. Δούλεψα πολύ μόνος μου. Θυμάμαι τον εαυτό μου να περνώ μερόνυχτα με το κλαρίνο στο πλευρό μου.

Πάντα ήμουν πολύ δεμένος με την Ήπειρο και ιδιαίτερα με την φύση.

Η τύχη μου όμως ήταν να παντρευτώ στην Ολλανδία και να μένω δέκα χρόνια εκεί. Στην Ολλανδία είχα ένα συγκρότημα μαζί με τον αδερφό μου και περιοδεύαμε όλη την Ευρώπη. Τώρα έχω 16 χρόνια που επέστρεψα στην Ήπειρο και ζω μόνιμα στο Παρακάλαμο. Επισκευάζω και πουλάω κλαρίνα και άλλα παραδοσιακά όργανα. Όμως η καρδιά μου είναι αφιερωμένη στην παράδοση, στις συναυλίες και την σύνθεση της Ηπειρώτικης μουσικής με την Jazz και το Blues. Θα ακούσετε παρακάτω κάτι που εκφράζει το συναίσθημα και την ψυχή μου. Το κομμάτι Θεογέφυρο Blues, που είναι αφιερωμένο στο ιστορικό μας μνημείο που τόσο άδικα χάθηκε για την πατρίδα μου.



Έχω δημιουργήσει ένα πρωτότυπο συγκρότημα, το Μουκλίομος, που σημαίνει ελεύθερος στην γλώσσα των Ρομ. Η μουσική μας έχει πολλά στοιχεία μέσα: Ηπειρωτικά, Jazz και Blues. Στηριζόμαστε σε αυτοσχεδιασμούς με πολύ πάθος και μεράκι με αποτέλεσμα ένα δυναμικό και πρωτότυπο άκουσμα που θα σας συναρπάζει και θα σας ξυπνήσει πολύ όμορφα συναισθήματα.»

Δείτε το βίντεο

Το Πωγώνι είναι ιστορική περιοχή της Ηπείρου. Τα 8 από τα 38 συνολικά χωριά της περιοχής βρίσκονται στην Αλβανία στον νομό Αργυροκάστρου στα οποία ο Ελληνικός πληθυσμός κυριαρχεί με τεράστια ποσοστά. Από τους 432 κατοίκους σε αυτά τα σημερινά Αλβανικά χωρία οι 410 είναι Έλληνες. Ο Δήμος Πωγωνίου βρίσκεται στα βορειοδυτικά του Νομού Ιωαννίνων.

Το θέμα της ξενιτιάς που βιώθηκε τόσο έντονα από τους ανθρώπους του Πωγωνίου κυριαρχεί στα τραγούδια τους και συχνά συγχέεται με το μοιρολόι. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πολυφωνικό Πωγωνήσιο τραγούδι που αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στην Ελληνική μουσική παράδοση.

Βίντεο Μαγικοί ήχοι - Ξενιτεμένο μου πουλί:

Ο Γιάννης Χαλδούπης και ο Κωσταντής Πιστιόλης

σε έναν αυτοσχεδιασμό, μετά το τέλος της συναυλίας

των Villagers of Ioannina City (VIC Band)

στα Ιωάννινα (14/06/2014).

https://www.sophia-ntrekou.gr/2021/05/Yiannis-Chaldoupis-Gypsy-Folk-Blues-Jazz.html

Τα θυμάσαι τα αδέρφια σου;

Έχουμε να γράψουμε ιστορία ακόμη...