Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Η Εκκλησία μας όρισε οι Απόστολοι Πέτρος και Παύλος να συνεορτάζονται στις 29 Ιουνίου. Κατά την Εσπερινή Ακολουθία, της Εορτής των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου ψάλλομε, «Έδωκας καυχήματα, τη Εκκλησία φιλάνθρωπε, τους σεπτούς Αποστόλους σου», «Έδωκας υπόδειγμα επιστροφής αμαρτάνουσι, τους διττούς Αποστόλους σου», «Έδωκας στηρίγματα, τη Εκκλησία σου Κύριε, την του Πέτρου στερρότητα, και του Παύλου την σύνεσιν, και λαμπράν σοφίαν, και την εκατέρων, θεηγορίαν αληθή…».
Στην Ακολουθία του Όρθρου της Εορτής των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου αναφέρονται τα εξής : ‘’Επί την πέτραν, της σης θεολογίας επήξατο, ο Δεσπότης Ιησούς, την Εκκλησίαν ακλόνητον, εν η σε Απόστολε Πέτρε δοξάζομεν’’, εκφράζει τη συνείδηση της Εκκλησίας. ‘’Της σης θεολογίας την πέτραν’’ αναφέρει, χωρίς να αφήνει περιθώρια εξουσιαστικής παρερμηνείας. Οι Παπικοί ταυτίζουν την πέτρα της αληθείας με τον Απόστολο Πέτρο, για τον λόγο ότι η παρερμηνεία αυτή εξυπηρετεί το παπικό εξουσιαστικό πρωτείο.
Η αυθαίρετη ταύτιση της πέτρας της αληθείας με τον Απόστολο Πέτρο, καταρρίπτεται και από τα λόγια του Αγίου Αυγουστίνου στο έργο του (Retractationes) « ‘’Συ’’, λέει ο Χριστός, ‘’ει Πέτρος, και επί ταύτη τη πέτρα’’ την οποίαν ομολόγησες λέγοντας ‘’Συ εί ο Χριστός ο Υιός του Θεού’’ , ‘’οικοδομήσω μου την Εκκλησίαν’’· δηλαδή πάνω σε εμένα τον ίδιο, τον Υιό του Θεού’’» Αγίου Αυγουστίνου, Ομιλία LXXVI, 1)*.
Επίσης στην 5η ομιλία του της Πεντηκοστής λέγει ο Άγιος Αυγουστίνος, «Πάνω σε αυτήν την Πέτρα θα οικοδομήσω την Εκκλησία μου· όχι πάνω στον Πέτρο, ο οποίος είσαι εσύ, αλλά στην Πέτρα, την οποίαν ομολόγησες» Αγίου Αυγουστίνου, Ομιλία CCLXX, 2). Στον 124ο Tractatus για τον Ευαγγελιστή Ιωάννη ο Άγιος Αυγουστίνος αναφέρει ότι «Πάνω σε αυτήν την Πέτραν την οποίαν ομολόγησες θα οικοδομήσω την Εκκλησία μου· επειδή ο ίδιος ο Χριστός ήταν η Πέτρα» (Αγίου Αυγουστίνου, Tractatus CXXIV In Ioann.)*. Ο Άγιος Κυπριανός αναφέρει ότι, «όλοι οι Απόστολοι ήταν ότι και ο Πέτρος δηλαδή προικισμένοι με την ίδια τιμή και εξουσία» (De Unitate Ecclesiae) *. Αυτά τα γνωρίζουν οι Παπικοί. Γιατί επιμένουν σε εξουσιαστικές παρερμηνείες;
Ο Άγιος Αμβρόσιος αναφέρει τα εξής : ‘’Εάν ο Απόστολος Πέτρος είχε κάποιο προβάδισμα σε σχέση με τους υπόλοιπους, αυτό ήταν προβάδισμα ομολογίας και όχι τιμής· πίστεως και όχι τάξεως’’ (Αγίου Αμβροσίου Lib. De Incarnatione, 7)*. Προβάδισμα δηλαδή πίστεως και ομολογίας είχε ο Απόστολος Πέτρος.
Αυτό όμως δεν συνέφερε στους Παπικούς και έτσι στις εκδόσεις των άλλαξαν τη λατινική λέξη fidem, που θα πει Πίστη, με τη λατινική λέξη sedem που θα πει έδρα. Aρκέσθηκαν να αλλάξουν τη λέξη fidem με τη λέξη sedem, χωρίς να παρατηρήσουν ότι αυτή η σκόπιμη αλλαγή συγκρουόταν με το ξεκάθαρο νόημα των λόγων του Αγίου Αμβροσίου. Έτσι η πρόταση ‘’Δεν μπορούν να έχουν την κληρονομία του Αποστόλου Πέτρου εκείνοι οι οποίοι δεν τηρούν την ίδια με εκείνον πίστη’’ αντικαταστάθηκε με την πρόταση ‘’Δεν μπορούν να έχουν την κληρονομία του Πέτρου εκείνοι οι οποίοι δεν κάθονται ίδια με εκείνον έδρα’’ (Αγίου Αμβροσίου, De Poentientia)*. «Όλοι οι Απόστολοι ήταν ότι και ο Πέτρος δηλαδή προικισμένοι με την ίδια τιμή και εξουσία» (‘’Hoc errant utique et cacteri Apostoli quod fuit Petrus, pari consortio praediti et honoris et potestatis’’ - De Unitate Ecclesiae), αναφέρει ρητά ο Άγιος Κυπριανός.
Στύλος και εδραίωμα της Εκκλησίας για τον Παπισμό είναι ο Πάπας. Η αλήθεια είναι στύλος και εδραίωμα της Εκκλησίας και όχι ο Πάπας. «Η αλήθεια εστί της Εκκλησίας και στύλος και εδραίωμα» (P.G. 90,93), κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Αν τον Απόστολο Πέτρο εννοούσε ο Χριστός, θα αναφερόταν απευθείας σ’ αυτόν λέγοντάς του «επί σε οικοδομήσω μου την Εκκλησίαν».
Όπως όχι μόνο εύστοχα, αλλά και με πόνο αναφέρει Άγιος Πορφύριος, «είναι φως φανάρι ότι τον ενδιαφέρει να αναγνωρίσουν οι Ορθόδοξοι κεφαλήν τον Πάπα και τίποτε περισσότερο». Ο Άγιος Νεκτάριος λέγει για τους Παπικούς ότι ‘’τα πάντα εσοφίσθησαν, τα πάντα έδρασαν , όπως αναδείξωσι τους Πάπας ηγεμόνας της Εκκλησίας και τυράννους της Οικουμένης’’. Τούτο καταμαρτυρεί και το πλήθος των διαταγμάτων που εκδόθηκαν από το Βατικανό για να κατοχυρώσουν το δήθεν εξουσιαστικό πρωτείο του Αποστόλου Πέτρου.
Στην Εορτή των Πρωτοκορυφαίων Αποστόλων, δεν χωρούν οι εξουσιαστικές παρερμηνείες των Παπικών, καθότι η εξουσιαστική μάνητα δεν αντιστρατεύεται μονάχα τη συνοδικότητα, αλλά κατ’ ουσία την ίδια την Εκκλησία. Αυτό καταμαρτυρούν τόσο οι δογματικές εκτροπές των Παπικών όσο και το πλήθος των παρερμηνειών που επιστρατεύουν για να στηρίξουν το εξουσιαστικό πρωτείο. Αυτό που ψάλλομε τη μεγάλη αυτή Εορτή ‘’Επί την πέτραν, της σης θεολογίας επήξατο, ο Δεσπότης Ιησούς, την Εκκλησίαν ακλόνητον, εν η σε Απόστολε Πέτρε δοξάζομεν’’, αυτό ας προτάξουμε ως απάντηση στην εξουσιαστική μάνητα των Παπικών.
*Από το βιβλίο του μακαριστού Επισκόπου Ναζιανζού Παύλου Μπαγιεστέρ «Η επιστροφή μου στην Ορθοδοξία», (Έκδοσις Ιεράς Βασιλικής και Σταυροπηγιακής Μονής Μαχαιρά - 2009).