ΜΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Κυβέρνηση –επιτέλους– έχουμε! Ευρώ –και από αυτό τουλάχιστον ακόμη– έχουμε! Καύσιμα θα έχουμε; Ένα από την πληθώρα των πραγματικών ζητημάτων, εξακολουθεί να είναι η ομαλή τροφοδοσία της χώρας με αργό πετρέλαιο και παράγωγα, μετά την έναρξη του εμπάργκο στις εισαγωγές ιρανικού αργού από σήμερα, 1η Ιουλίου.
Η επικύρωση της απόφασης για το εμπάργκο από τους υπουργούς Εξωτερικών της ΕΕ την περασμένη Δευτέρα στο Λουξεμβούργο, μόνο ανακούφιση δεν έφερε στην ελληνική πλευρά. Αυτό όχι μόνο γιατί απορρίφθηκε πανηγυρικά το αίτημα της Ελλάδας για εξαίρεση από το εμπάργκο ή χρονική μετατόπισή του για το μέλλον, αλλά και γιατί καμία ειδική πίστωση για τη διευκόλυνση των χρεοκοπημένων κρατών δεν εγκρίθηκε.
Επί του πρακτέου, η Ελλάδα απώλεσε την πρόσβασή της με προνομιακούς πιστωτικούς όρους στο 30% των εισαγωγών της σε αργό πετρέλαιο, χωρίς να έχει ανακαλυφθεί ακόμη η ακριβής φόρμουλα αναπλήρωσης του κενού. Προμηθεύτριες χώρες ασφαλώς και έχουν βρεθεί (Σαουδική Αραβία, Λιβύη, Αίγυπτος, Ρωσία, Καζακστάν) αλλά εκείνο που δεν έχει εξασφαλιστεί είναι οι λεγόμενες «γραμμές χρηματοδότησης».
Κύκλοι των ΕΛΠΕ υποστηρίζουν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Ειδικά τώρα που άρθηκε η αβεβαιότητα με τον σχηματισμό κυβέρνησης. Ωστόσο, τα πράγματα μάλλον δεν είναι τόσο ρόδινα όσο παρουσιάζονται. Η κατάσταση βεβαίως δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αλλά συνολικά την ΕΕ η οποία σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γιούροστατ, το 2011 προμηθεύτηκε 600.000 βαρέλια αργού πετρελαίου από το Ιράν, δηλαδή ένα πολύ σημαντικό ποσοστό των εισαγωγών της.
Όταν ελήφθη αρχικά η απόφαση για το εμπάργκο στο Ιράν εξαιτίας του πυρηνικού του προγράμματος, η κατάσταση ειδικά στην ευρωζώνη ήταν εντελώς διαφορετική από τη σημερινή αν και σε διάστημα έξι μηνών οι προβλέψεις γι’ αυτό που βλέπουμε να εκτυλίσσεται είχαν ήδη γίνει. Το σημαντικό ζήτημα σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς το οποίο μετέδωσε πληροφορίες από τη συγκεκριμένη συνεδρίαση του Λουξεμβούργου, είναι ότι η Ελλάδα ενδέχεται να αντιμετωπίσει έλλειψη καυσίμων εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας.
Επικαλούμενο μάλιστα πηγές από τα ίδια τα ΕΛΠΕ, το Ρόιτερς σημειώνει ότι ενδέχεται να υπάρξει πρόβλημα με την παράδοση μεγάλου όγκου αεροπορικών καυσίμων και ντίζελ στις αρχές του μήνα.
Από την άλλη πλευρά σημειώνει ότι ακόμη και αν δεν υπάρξει τελικά τέτοια εξέλιξη, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξει έκρηξη τιμών στις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης, γεγονός το οποίο δεν αφορά ασφαλώς μόνο την Ελλάδα αλλά συνολικά την ΕΕ, η οποία σύμφωνα πάντα με το πρακτορείο, είναι έτοιμη να ρίξει στην αγορά μέρος από τα αποθεματικά των 90 ημερών τα οποία υποχρεούνται να διατηρούν τα κράτη μέλη προκειμένου να απορροφηθούν οι κραδασμοί από μια απότομη άνοδο στις τιμές των καυσίμων. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι μια τέτοια εξέλιξη για τα χειμαζόμενα ελληνικά νοικοκυριά, θα ήταν πραγματική καταστροφή!
Πηγή: ΠΡΙΝ
Κυβέρνηση –επιτέλους– έχουμε! Ευρώ –και από αυτό τουλάχιστον ακόμη– έχουμε! Καύσιμα θα έχουμε; Ένα από την πληθώρα των πραγματικών ζητημάτων, εξακολουθεί να είναι η ομαλή τροφοδοσία της χώρας με αργό πετρέλαιο και παράγωγα, μετά την έναρξη του εμπάργκο στις εισαγωγές ιρανικού αργού από σήμερα, 1η Ιουλίου.
Η επικύρωση της απόφασης για το εμπάργκο από τους υπουργούς Εξωτερικών της ΕΕ την περασμένη Δευτέρα στο Λουξεμβούργο, μόνο ανακούφιση δεν έφερε στην ελληνική πλευρά. Αυτό όχι μόνο γιατί απορρίφθηκε πανηγυρικά το αίτημα της Ελλάδας για εξαίρεση από το εμπάργκο ή χρονική μετατόπισή του για το μέλλον, αλλά και γιατί καμία ειδική πίστωση για τη διευκόλυνση των χρεοκοπημένων κρατών δεν εγκρίθηκε.
Επί του πρακτέου, η Ελλάδα απώλεσε την πρόσβασή της με προνομιακούς πιστωτικούς όρους στο 30% των εισαγωγών της σε αργό πετρέλαιο, χωρίς να έχει ανακαλυφθεί ακόμη η ακριβής φόρμουλα αναπλήρωσης του κενού. Προμηθεύτριες χώρες ασφαλώς και έχουν βρεθεί (Σαουδική Αραβία, Λιβύη, Αίγυπτος, Ρωσία, Καζακστάν) αλλά εκείνο που δεν έχει εξασφαλιστεί είναι οι λεγόμενες «γραμμές χρηματοδότησης».
Κύκλοι των ΕΛΠΕ υποστηρίζουν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Ειδικά τώρα που άρθηκε η αβεβαιότητα με τον σχηματισμό κυβέρνησης. Ωστόσο, τα πράγματα μάλλον δεν είναι τόσο ρόδινα όσο παρουσιάζονται. Η κατάσταση βεβαίως δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, αλλά συνολικά την ΕΕ η οποία σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Γιούροστατ, το 2011 προμηθεύτηκε 600.000 βαρέλια αργού πετρελαίου από το Ιράν, δηλαδή ένα πολύ σημαντικό ποσοστό των εισαγωγών της.
Όταν ελήφθη αρχικά η απόφαση για το εμπάργκο στο Ιράν εξαιτίας του πυρηνικού του προγράμματος, η κατάσταση ειδικά στην ευρωζώνη ήταν εντελώς διαφορετική από τη σημερινή αν και σε διάστημα έξι μηνών οι προβλέψεις γι’ αυτό που βλέπουμε να εκτυλίσσεται είχαν ήδη γίνει. Το σημαντικό ζήτημα σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς το οποίο μετέδωσε πληροφορίες από τη συγκεκριμένη συνεδρίαση του Λουξεμβούργου, είναι ότι η Ελλάδα ενδέχεται να αντιμετωπίσει έλλειψη καυσίμων εξαιτίας της οικονομικής ασφυξίας.
Επικαλούμενο μάλιστα πηγές από τα ίδια τα ΕΛΠΕ, το Ρόιτερς σημειώνει ότι ενδέχεται να υπάρξει πρόβλημα με την παράδοση μεγάλου όγκου αεροπορικών καυσίμων και ντίζελ στις αρχές του μήνα.
Από την άλλη πλευρά σημειώνει ότι ακόμη και αν δεν υπάρξει τελικά τέτοια εξέλιξη, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξει έκρηξη τιμών στις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης, γεγονός το οποίο δεν αφορά ασφαλώς μόνο την Ελλάδα αλλά συνολικά την ΕΕ, η οποία σύμφωνα πάντα με το πρακτορείο, είναι έτοιμη να ρίξει στην αγορά μέρος από τα αποθεματικά των 90 ημερών τα οποία υποχρεούνται να διατηρούν τα κράτη μέλη προκειμένου να απορροφηθούν οι κραδασμοί από μια απότομη άνοδο στις τιμές των καυσίμων. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι μια τέτοια εξέλιξη για τα χειμαζόμενα ελληνικά νοικοκυριά, θα ήταν πραγματική καταστροφή!
Πηγή: ΠΡΙΝ