Τα
καμένα μαγειρικά λάδια και λίπη ανακυκλώνονται, δεν πετιούνται!
Ανακυκλώνονται και μπορούν να γίνουν... καύσιμη ύλη! Μάλιστα, όπως έχει
γίνει γνωστό από τις έρευνες, ένα λίτρο καμένου λαδιού μολύνει ένα εκατομμύριο λίτρα νερού!!! Αυτό σκέφθηκε πριν από περίπου μια τετραετία ο τότε δήμαρχος Μελιβοίας Αντώνης Γκουντάρας και αποφάσισε, σε συνεργασία με την εταιρεία ανακύκλωσης Revive,
να δραστηριοποιηθεί στη συγκέντρωση χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων
και τη διάθεσή τους με νόμιμο τρόπο, ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθό
τρόπο στη παραγωγή βιοκαυσίμων.
Σήμερα, ως δήμαρχος του καλλικράτειου Δήμου Αγιάς, προχωρά σε άλλη μια πρωτοποριακή ιδέα, όπως αποκαλύπτει, μιλώντας στην aftodioikisi.gr: θα αγοράσει ένα αυτόματο μηχάνημα (πιλοτική εφαρμογή), αξίας περίπου 6.000-7.000 ευρώ, για να μετατρέπει ο ιδιος ο δήμος με δικά του μέσα τα κορεσμένα λίπη σε βιοντίζελ.
Σύμφωνα με το δήμαρχο, η ανακύκλωση λαδιού* που γίνεται μέχρι τώρα «αφορά τα υπολείμματα που προέρχονται κυρίως από χώρους εστίασης. Πλέον, με το μηχάνημα, θα γίνεται και ανακύκλωση στα οικιακά τηγανόλαδα και λίπη». «Ανακυκλώστε τα καμένα λάδια και σπορέλαια της κουζίνας σας αντί να τα πετάτε στο νεροχύτη σας», είναι πλέον το νέο motto του δημάρχου.
Πού θα χρησιμοποιεί αυτή τη βιοκαύσιμη ύλη ο δήμος, που θα παράγει στο ίδιο του το μηχάνημα; Όπως λέει ο δήμαρχος Αγιάς στην aftodioikisi.gr, «είτε στα οχήματα του δήμου είτε θα μοιράζεται στους αγρότες. Δουλεύει άριστα ως καύσιμη ύλη αντί του πετρελαίου. Και έχει απόδοση πολύ υψηλή».
Δίνεις 4 λίτρα καμένο λάδι παίρνεις 3,5 βιοντίζελ
Τα οφέλη; Μεγάλα και για το περιβάλλον αλλά και για την τσέπη του πολίτη: για παράδειγμα, κάποιος ιδιώτης θα μπορεί να πηγαίνει στο δήμο ένα μπουκάλι από καμένα μαγειρικά λάδια και λίπη, χωρητικότητας 4 λίτρων, και θα παίρνει -εν είδει ανταποδοτικού οφέλους- βιοντίζελ 3,5 λίτρων, δηλαδή περίπου το 85% του προϊόντος που ανακυκλώνει.
Όπως υπογραμμίζει ο Β. Γκουντάρας, «τα περισσότερα καμένα τηγανόλαδα κατέληγαν στις αποχετεύσεις ή στα σκουπίδια, με αποτέλεσμα να δημιουργεί προβλήματα και στο περιβάλλον αλλά και στις αποχετεύσεις». Τι σημαίνει αυτό; Το λάδι έχει την ιδιότητα να απλώνεται σε ένα λεπτό στρώμα και να καλύπτει τεράστιες ποσότητες νερού. Το νερό κάτω από το λάδι σταματάει να οξυγονώνεται και έτσι οι αερόβιες διαδικασίες σταματούν. Αυτό έχει πολύ δυσμενή επίδραση στην καλή λειτουργία ενός βιολογικού καθαρισμού άλλα ακόμα και σε έναν κοινό βόθρο.
Διαδρομή «σπίτι-επεξεργασία-σχολείο»
Πλέον, αρκετοί δήμοι ακολουθούν το παράδειγμα του Δήμου Αγιάς, όπως, για παράδειγμα, ο Δήμος Θάσου (πριν από δύο χρόνια, αλλά μόνο ένα μικρό ποσοστό των καμένων λαδιών μέχρι στιγμής από τις επιχειρήσεις εστίασης συγκεντρώνεται. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 20% του συνολικά παραγόμενου στο νησί).
Στο ζήτημα βιοντίζελ, έχει μπει πλέον ενεργά ο Δήμος Μεσολογγίου, ο οποίος επίσης συνεργάζεται με την εταιρεία Revive. Επίσης, οι δήμοι Νεάπολης-Συκεών (1ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Παύλου), Κοζάνης (2ο Λύκειο Κοζάνης) και Βοΐου, που έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το εργαστήριο Θερμικών Συστημάτων και Βιοκαυσίμων του τμήματος Μηχανολογίας του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, όπου οι μαθητές πηγαίνουν εκεί τα τηγανέλαια, και συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία μετατροπής των τηγανέλαιων σε βιοκαύσιμο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ενδιαφέρον για συνεργασία με το ΤΕΙ έχουν εκδηλώσει οι δήμοι Μεταμόρφωσης και Εορδαίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το βιοντίζελ που παράγεται από το ανακυκλωμένο λάδι στο ΤΕΙ Κοζάνης «επιστρέφεται» στους δήμους με τους οποίους έχει συναφθεί προγραμματική σύμβαση και χρησιμοποιείται για τη θέρμανση των σχολικών κτηρίων.
Δ. Θεσσαλονίκης: Απορριματοφόρο θα κινείται με... τηγανέλαιο
Από τον επόμενο μήνα, εξάλλου, όπως είχε προαναγγελθεί, στους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα αρχίσει να κινείται απορριμματοφόρο του κεντρικού δήμου, το οποίο θα κινείται με βιοκαύσιμο από τα τηγανέλαια των εστιατορίων.
Βιοντίζελ και πλεονεκτήματα
Το βιοντίζελ είναι μεθυλεστέρες των λιπαρών οξέων και παράγεται από την διάσπαση των φυτικών ελαίων και των ζωικών λιπών (τριγλυκερίδια + μεθανόλη → μεθυλεστέρες + γλυκερίνη). Όσον αφορά στα πλεονεκτήματά του, ως προϊόν ανανεώσιμων πηγών ενέργειας το βιοντίζελ είναι καθαρό, μη τοξικό και βιοαποικοδομήσιμο καύσιμο, δεν περιέχει αρωματικές ενώσεις και οι εκπομπές των ρυπαντών οξειδίων του θείου, μονοξειδίου του άνθρακα, άκαυστων υδρογονανθράκων και αιθάλης που προέρχονται από την καύση του στις μηχανές ντίζελ είναι πολύ χαμηλές.
Η παρουσία του θείου στα καύσιμα ευθύνεται για τα οξείδια του θείου (SOx) στα καυσαέρια τα οποία αποτελούν έναν από τους κυριότερους ρύπους του ντίζελ. Στο βιοντίζελ, η περιεκτικότητα σε θείο είναι πάρα πολύ μικρή, σχεδόν μηδενική.
Επίσης, το βιοντίζελ περιέχει αρκετό οξυγόνο (περίπου 10% κ.β.) που καθιστά την καύση λιγότερο ατελή, με αποτέλεσμα η περιεκτικότητα των καυσαερίων σε μονοξείδιο του άνθρακα (CO), σε άκαυστους υδρογονάνθρακες (H/C) και σε αιθάλη να είναι πολύ μικρότερη απ' ό,τι στο συμβατικό ντίζελ.
Επιπλέον, η καύση του βιοντίζελ δεν αυξάνει το επίπεδο του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα (το οποίο είναι υπεύθυνο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου), αφού η ποσότητα του CO2 που απελευθερώνεται κατά τη διάρκεια της καύσης αφομοιώνεται στη συνέχεια από το φυτό κατά τη φωτοσύνθεση.
Βιοντήζελ και βιολυπαντικά
Η περισυλλογή και σωστή διαχείριση των καμένων τηγανόλαδων, έχει τεράστια σημασία για την προστασία του περιβάλλοντος, του υδροφόρου ορίζοντα και αποτελεί πρώτη ύλη στην παραγωγή βιοκαύσιμου. Η χρήση τηγανελαίων για την παραγωγή βιοντίζελ βοηθάει το περιβάλλον και την οικονομία της χώρας μας, καθώς το βιοντίζελ το οποίο παράγεται μειώνει την εκπομπή των αερίων του θερμοκηπίου κατά 88% σε σχέση με το συμβατικό ντίζελ και συμβάλει στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας μας μέσω της μείωσης των εισαγωγών πετρελαίου και την αύξηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας για τη συλλογή και μετατροπή του.
Επιπλέον, πέρα από το γεγονός ότι πλεονεκτεί ως ανανεώσιμο καύσιμο, το βιοντίζελ εμφανίζει παρόμοιες φυσικοχημικές ιδιότητες με το συμβατικό ντίζελ, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις έχει και καλύτερα χαρακτηριστικά από αυτό, όπως μεγαλύτερο σημείο ανάφλεξης οπότε είναι ασφαλέστερο στη χρήση, μικρότερη ποσότητα θείου αλλά μεγαλύτερη λιπαντική ικανότητα λόγω του οξυγόνου που περιέχει και μεγαλύτερο αριθμό κετανίου.
Η μείωση του περιεχόμενου θείου που επιβάλλεται στα ορυκτά καύσιμα έχει αρνητική επίδραση στη λίπανση του κινητήρα γιατί μειώνονται οι λιπαντικές ενώσεις του θείου. Έτσι, τα διυλιστήρια κάνουν χρήση πανάκριβων και ταυτόχρονα μη βιοαποικοδομήσιμων πρόσθετων για την επαναφορά της λιπαντικότητας του καυσίμου.
Η προσθήκη, όμως, του βιοντίζελ στο πετρελαϊκό ντίζελ, ακόμα και σε περιεκτικότητες μικρότερες από 1% κ.β., επαναφέρει τη λιπαντική ικανότητα του καυσίμου, οπότε με τη χρήση του βιοντίζελ παρατείνεται η ζωή του πετρελαιοκινητήρα και τα διυλιστήρια εξοικονομούν αρκετά χρήματα.
Ο μεγαλύτερος αριθμός κετανίου που παρουσιάζει το βιοντίζελ έναντι του συμβατικού ντίζελ αντισταθμίζει το γεγονός ότι κατά την καύση του το βιοντίζελ απελευθερώνει ενέργεια μικρότερη από την ενέργεια που απελευθερώνει το συμβατικό ντίζελ. Έτσι η απόδοση ενός πετρελαιοκινητήρα που κινείται με καθαρό βιοντίζελ κυμαίνεται τουλάχιστον στα επίπεδα του συμβατικού ντίζελ. Επίσης, το βιοντίζελ είναι κατάλληλο για τους ήδη υπάρχοντες πετρελαιοκινητήρες, όπου δεν χρειάζεται να γίνει σχεδόν καμία μετατροπή ακόμα και αν χρησιμοποιηθεί αμιγές βιοντίζελ.
Ο παρακάτω πίνακας συνοψίζει το τυπικό προφίλ εκπομπών από την καύση του καθαρού βιοντίζελ (Β100), αλλά και ενός από τα πλέον συνηθισμένα μίγματά του με συμβατικό ντίζελ το οποίο αποτελείται από 20% βιοντίζελ και 80% ντίζελ (Β20), χρησιμοποιώντας ως αναφορά τις εκπομπές από την καύση του πετρελαϊκού ντίζελ.
* Να σημειωθεί πως ο δήμαρχος Αγιάς Α. Γκουντάρας το σύστημα αυτό της ανακύκλωσης που κάνει με την εταιρεία Revive το εφαρμόζει σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα, και μάλιστα έχει τοποθετήσει κάδους συλλογής που προσφέρει η εταιρεία σε πολλά σημεία του δήμου, σε ξύλινες κατασκευές που φέρουν αφίσες με το σήμα της ανακύκλωσης.
Πηγή: http://aftodioikisi.gr/proto_thema/18573
Σήμερα, ως δήμαρχος του καλλικράτειου Δήμου Αγιάς, προχωρά σε άλλη μια πρωτοποριακή ιδέα, όπως αποκαλύπτει, μιλώντας στην aftodioikisi.gr: θα αγοράσει ένα αυτόματο μηχάνημα (πιλοτική εφαρμογή), αξίας περίπου 6.000-7.000 ευρώ, για να μετατρέπει ο ιδιος ο δήμος με δικά του μέσα τα κορεσμένα λίπη σε βιοντίζελ.
Σύμφωνα με το δήμαρχο, η ανακύκλωση λαδιού* που γίνεται μέχρι τώρα «αφορά τα υπολείμματα που προέρχονται κυρίως από χώρους εστίασης. Πλέον, με το μηχάνημα, θα γίνεται και ανακύκλωση στα οικιακά τηγανόλαδα και λίπη». «Ανακυκλώστε τα καμένα λάδια και σπορέλαια της κουζίνας σας αντί να τα πετάτε στο νεροχύτη σας», είναι πλέον το νέο motto του δημάρχου.
Πού θα χρησιμοποιεί αυτή τη βιοκαύσιμη ύλη ο δήμος, που θα παράγει στο ίδιο του το μηχάνημα; Όπως λέει ο δήμαρχος Αγιάς στην aftodioikisi.gr, «είτε στα οχήματα του δήμου είτε θα μοιράζεται στους αγρότες. Δουλεύει άριστα ως καύσιμη ύλη αντί του πετρελαίου. Και έχει απόδοση πολύ υψηλή».
Δίνεις 4 λίτρα καμένο λάδι παίρνεις 3,5 βιοντίζελ
Τα οφέλη; Μεγάλα και για το περιβάλλον αλλά και για την τσέπη του πολίτη: για παράδειγμα, κάποιος ιδιώτης θα μπορεί να πηγαίνει στο δήμο ένα μπουκάλι από καμένα μαγειρικά λάδια και λίπη, χωρητικότητας 4 λίτρων, και θα παίρνει -εν είδει ανταποδοτικού οφέλους- βιοντίζελ 3,5 λίτρων, δηλαδή περίπου το 85% του προϊόντος που ανακυκλώνει.
Όπως υπογραμμίζει ο Β. Γκουντάρας, «τα περισσότερα καμένα τηγανόλαδα κατέληγαν στις αποχετεύσεις ή στα σκουπίδια, με αποτέλεσμα να δημιουργεί προβλήματα και στο περιβάλλον αλλά και στις αποχετεύσεις». Τι σημαίνει αυτό; Το λάδι έχει την ιδιότητα να απλώνεται σε ένα λεπτό στρώμα και να καλύπτει τεράστιες ποσότητες νερού. Το νερό κάτω από το λάδι σταματάει να οξυγονώνεται και έτσι οι αερόβιες διαδικασίες σταματούν. Αυτό έχει πολύ δυσμενή επίδραση στην καλή λειτουργία ενός βιολογικού καθαρισμού άλλα ακόμα και σε έναν κοινό βόθρο.
Διαδρομή «σπίτι-επεξεργασία-σχολείο»
Πλέον, αρκετοί δήμοι ακολουθούν το παράδειγμα του Δήμου Αγιάς, όπως, για παράδειγμα, ο Δήμος Θάσου (πριν από δύο χρόνια, αλλά μόνο ένα μικρό ποσοστό των καμένων λαδιών μέχρι στιγμής από τις επιχειρήσεις εστίασης συγκεντρώνεται. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 20% του συνολικά παραγόμενου στο νησί).
Στο ζήτημα βιοντίζελ, έχει μπει πλέον ενεργά ο Δήμος Μεσολογγίου, ο οποίος επίσης συνεργάζεται με την εταιρεία Revive. Επίσης, οι δήμοι Νεάπολης-Συκεών (1ου Δημοτικού Σχολείου Αγίου Παύλου), Κοζάνης (2ο Λύκειο Κοζάνης) και Βοΐου, που έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με το εργαστήριο Θερμικών Συστημάτων και Βιοκαυσίμων του τμήματος Μηχανολογίας του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, όπου οι μαθητές πηγαίνουν εκεί τα τηγανέλαια, και συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία μετατροπής των τηγανέλαιων σε βιοκαύσιμο. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ενδιαφέρον για συνεργασία με το ΤΕΙ έχουν εκδηλώσει οι δήμοι Μεταμόρφωσης και Εορδαίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το βιοντίζελ που παράγεται από το ανακυκλωμένο λάδι στο ΤΕΙ Κοζάνης «επιστρέφεται» στους δήμους με τους οποίους έχει συναφθεί προγραμματική σύμβαση και χρησιμοποιείται για τη θέρμανση των σχολικών κτηρίων.
Δ. Θεσσαλονίκης: Απορριματοφόρο θα κινείται με... τηγανέλαιο
Από τον επόμενο μήνα, εξάλλου, όπως είχε προαναγγελθεί, στους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα αρχίσει να κινείται απορριμματοφόρο του κεντρικού δήμου, το οποίο θα κινείται με βιοκαύσιμο από τα τηγανέλαια των εστιατορίων.
Βιοντίζελ και πλεονεκτήματα
Το βιοντίζελ είναι μεθυλεστέρες των λιπαρών οξέων και παράγεται από την διάσπαση των φυτικών ελαίων και των ζωικών λιπών (τριγλυκερίδια + μεθανόλη → μεθυλεστέρες + γλυκερίνη). Όσον αφορά στα πλεονεκτήματά του, ως προϊόν ανανεώσιμων πηγών ενέργειας το βιοντίζελ είναι καθαρό, μη τοξικό και βιοαποικοδομήσιμο καύσιμο, δεν περιέχει αρωματικές ενώσεις και οι εκπομπές των ρυπαντών οξειδίων του θείου, μονοξειδίου του άνθρακα, άκαυστων υδρογονανθράκων και αιθάλης που προέρχονται από την καύση του στις μηχανές ντίζελ είναι πολύ χαμηλές.
Η παρουσία του θείου στα καύσιμα ευθύνεται για τα οξείδια του θείου (SOx) στα καυσαέρια τα οποία αποτελούν έναν από τους κυριότερους ρύπους του ντίζελ. Στο βιοντίζελ, η περιεκτικότητα σε θείο είναι πάρα πολύ μικρή, σχεδόν μηδενική.
Επίσης, το βιοντίζελ περιέχει αρκετό οξυγόνο (περίπου 10% κ.β.) που καθιστά την καύση λιγότερο ατελή, με αποτέλεσμα η περιεκτικότητα των καυσαερίων σε μονοξείδιο του άνθρακα (CO), σε άκαυστους υδρογονάνθρακες (H/C) και σε αιθάλη να είναι πολύ μικρότερη απ' ό,τι στο συμβατικό ντίζελ.
Επιπλέον, η καύση του βιοντίζελ δεν αυξάνει το επίπεδο του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα (το οποίο είναι υπεύθυνο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου), αφού η ποσότητα του CO2 που απελευθερώνεται κατά τη διάρκεια της καύσης αφομοιώνεται στη συνέχεια από το φυτό κατά τη φωτοσύνθεση.
Βιοντήζελ και βιολυπαντικά
Η περισυλλογή και σωστή διαχείριση των καμένων τηγανόλαδων, έχει τεράστια σημασία για την προστασία του περιβάλλοντος, του υδροφόρου ορίζοντα και αποτελεί πρώτη ύλη στην παραγωγή βιοκαύσιμου. Η χρήση τηγανελαίων για την παραγωγή βιοντίζελ βοηθάει το περιβάλλον και την οικονομία της χώρας μας, καθώς το βιοντίζελ το οποίο παράγεται μειώνει την εκπομπή των αερίων του θερμοκηπίου κατά 88% σε σχέση με το συμβατικό ντίζελ και συμβάλει στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας μας μέσω της μείωσης των εισαγωγών πετρελαίου και την αύξηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας για τη συλλογή και μετατροπή του.
Επιπλέον, πέρα από το γεγονός ότι πλεονεκτεί ως ανανεώσιμο καύσιμο, το βιοντίζελ εμφανίζει παρόμοιες φυσικοχημικές ιδιότητες με το συμβατικό ντίζελ, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις έχει και καλύτερα χαρακτηριστικά από αυτό, όπως μεγαλύτερο σημείο ανάφλεξης οπότε είναι ασφαλέστερο στη χρήση, μικρότερη ποσότητα θείου αλλά μεγαλύτερη λιπαντική ικανότητα λόγω του οξυγόνου που περιέχει και μεγαλύτερο αριθμό κετανίου.
Η μείωση του περιεχόμενου θείου που επιβάλλεται στα ορυκτά καύσιμα έχει αρνητική επίδραση στη λίπανση του κινητήρα γιατί μειώνονται οι λιπαντικές ενώσεις του θείου. Έτσι, τα διυλιστήρια κάνουν χρήση πανάκριβων και ταυτόχρονα μη βιοαποικοδομήσιμων πρόσθετων για την επαναφορά της λιπαντικότητας του καυσίμου.
Η προσθήκη, όμως, του βιοντίζελ στο πετρελαϊκό ντίζελ, ακόμα και σε περιεκτικότητες μικρότερες από 1% κ.β., επαναφέρει τη λιπαντική ικανότητα του καυσίμου, οπότε με τη χρήση του βιοντίζελ παρατείνεται η ζωή του πετρελαιοκινητήρα και τα διυλιστήρια εξοικονομούν αρκετά χρήματα.
Ο μεγαλύτερος αριθμός κετανίου που παρουσιάζει το βιοντίζελ έναντι του συμβατικού ντίζελ αντισταθμίζει το γεγονός ότι κατά την καύση του το βιοντίζελ απελευθερώνει ενέργεια μικρότερη από την ενέργεια που απελευθερώνει το συμβατικό ντίζελ. Έτσι η απόδοση ενός πετρελαιοκινητήρα που κινείται με καθαρό βιοντίζελ κυμαίνεται τουλάχιστον στα επίπεδα του συμβατικού ντίζελ. Επίσης, το βιοντίζελ είναι κατάλληλο για τους ήδη υπάρχοντες πετρελαιοκινητήρες, όπου δεν χρειάζεται να γίνει σχεδόν καμία μετατροπή ακόμα και αν χρησιμοποιηθεί αμιγές βιοντίζελ.
Ο παρακάτω πίνακας συνοψίζει το τυπικό προφίλ εκπομπών από την καύση του καθαρού βιοντίζελ (Β100), αλλά και ενός από τα πλέον συνηθισμένα μίγματά του με συμβατικό ντίζελ το οποίο αποτελείται από 20% βιοντίζελ και 80% ντίζελ (Β20), χρησιμοποιώντας ως αναφορά τις εκπομπές από την καύση του πετρελαϊκού ντίζελ.
* Να σημειωθεί πως ο δήμαρχος Αγιάς Α. Γκουντάρας το σύστημα αυτό της ανακύκλωσης που κάνει με την εταιρεία Revive το εφαρμόζει σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα, και μάλιστα έχει τοποθετήσει κάδους συλλογής που προσφέρει η εταιρεία σε πολλά σημεία του δήμου, σε ξύλινες κατασκευές που φέρουν αφίσες με το σήμα της ανακύκλωσης.
Πηγή: http://aftodioikisi.gr/proto_thema/18573