Γράφει ο Πάνος Λαζαράτος, Καθηγητής Διοικητικού Δικαίου Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ
ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ Η ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΥ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΥ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΕ ΔΟΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
Εξεδόθη σήμερα η μείζονος σημασίας απόφαση του ΣΤΕ 2332/2022 (Γ’ τμήμα επταμελής).
Σύμφωνα
με την απόφαση, η οποία εξεδόθη μετά από αίτηση της ΠΟΕΔΗΝ, τα μέτρα
που αφορούν τον κορωνοϊό λαμβάνονται μόνο για το απολύτως ΑΝΑΓΚΑΙΟ
διάστημα και ΕΠΑΝΑΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΣ από τα αρμόδια κρατικά όργανα
ανάλογα με τα υφιστάμενα επιδημιολογικά δεδομένα.
Κατά
το χρόνο που δημοσιεύθηκε ο ν. 4917/2012 (31-3 2022) είχε παρέλθει
διάστημα οκτώ και πλέον μηνών από τη λήψη του μέτρου του ΜΕΤΡΟΥ ΤΟΥ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΥ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΥ εργαζομενων σε δομές υγείας χωρίς να έχει
διενεργηθεί η υποχρεωτική επαναξιολόγηση του μέτρου.
Η
σχετική από 14-4-2022 άρνηση της Διοικήσεως να επαναπροσλαβει και να
πληρώσει τους ανεμβολίαστους γιατρούς είναι αναιτιολόγητη και βασίζεται
σε αντισυνταγματική διάταξη.
Ιστορική απόφαση που σηματοδοτεί μια νέα εποχή στα ζητήματα του κορωνοϊού.
Στο
ζήτημα είχα αναφερθεί σε προηγούμενη ανάρτηση μου, με αφορμή όμοια
υπόθεσή μου, τονίζοντας ότι το ΣΤΕ θα έκανε τούτη τη φορά το βήμα,
έχοντας σχετικώς προειδοποιήσει στην τελευταία σκέψη της απόφασης της
ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ 1684/2022, σκέψη 24.
Τούτη η τελική σκέψη όπως είχα τονίσει είχε μείζονα κανονιστική σημασία.
Για αυτό και δεν χρειάστηκε παραπομπή στην ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ του ΣΤΕ.
—————————————————————
ΠΡΟΕΔΡΟΣ της ΣτΕ 2332/2022 ο Γ. ΤΣΙΜΕΚΑΣ
Εισηγητής ο ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Β. ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ
Καλή
επιστροφή στους εργαζόμενους στις δομές υγείας, κατ’ εφαρμογή της
αποφάσεως, ως ΟΜΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ, κατόπιν αιτήσεως μέχρι την
«επαναξιολόγηση» αν αυτή ποτέ λάβει χώρα.
Η
ιστορική απόφαση μοιάζει με (προσωρινή/ ας ευχηθούμε ΟΡΙΣΤΙΚΗ) τελετή
λήξεως του ΚΟΒΙΝΤ και συνάμα μιας (λίαν σκοτεινής) περιόδου.
————————————————————————
ΥΓ:
Η απόφαση διανοίγει πληθώρα δυνατοτήτων στους υγειονομικούς σε όλα τα
επίπεδα, είτε έχουν εκκρεμείς υποθέσεις σε δικαστήρια, είτε όχι.
Απαιτείται
ΚΑΤΑΡΧΑΣ πολύ προσεκτικος, ταχύτατος και κατάλληλος χειρισμός ενώπιον
της ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΣ προκειμένου να γίνει ομαλά η επιστροφή και να
ενεργοποιηθεί τυχόν αστική ευθύνη του κράτους για μισθούς ή άλλης μορφής
υλική και ηθική βλάβη!
Οποιαδήποτε νέα υπουργικη απόφαση δεν αίρει πάντως την αναδρομική παρανομία ούτε τις εντεύθεν ευθύνες για το ενδιάμεσο διάστημα.
Όμως η απόφαση μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως πολύτιμος ερμηνευτικός οδηγός για πληθώρα εκκρεμών ΣΥΝΑΦΩΝ υποθέσεων .
Τέλος
η θεωρία και η μεθοδολογία του δικαίου έχουν μπροστά τους ένα ακομη
υπέροχο παράδειγμα δυναμικής ερμηνείας του δικαίου, ανάλογο της
νομολογίας της δημοσιονομικής κρίσεως.