σχόλιο Γ.Θ : Στο βλέμμα τους νιώθεις να ταξιδεύεις στον χρόνο. Η εποχή τους τόσο μακρινή αλλά με ένα μυστήριο τρόπο σαν να ήταν χθες ή σαν να είναι τώρα...
«Τα πορτραίτα του Φαγιούμ».
Η αδιατάρακτη καθημερινότητα που ευαγγελίζεται την ποθητή αιωνιότητα –τουλάχιστον στο πεδίο της μνήμης.
Δεκάδες προσωπογραφίες ζωγραφισμένες κατά τους τρεις πρώτους μετά Χριστόν αιώνες από απόγονους των καλλιτεχνών της Αλεξανδρινής Σχολής...
Μαύρα μάτια, μαύρα φρύδια, μαύρα κατσαρά μαλλιά.
Και σε κοιτάει μέχρι τα τρίσβαθα της ψυχής σου...
Μία μοναδική προσωπογραφία της Μέσης και Άνω Αιγύπτου (μακριά από την υγρασία του νειλοτικού Δέλτα και της Μεσογείου) τον καιρό του Αυγούστου, του Τραϊανού και του Αδριανού, των Αντωνίνων, των Σεβήρων, της Αναρχίας του 3ου αιώνα, και του Διοκλητιανού.
Δεκάδες εικόνες, που έχουν τις καταβολές τους στην αρχαία ελληνική ζωγραφική και είναι προάγγελοι της βυζαντινής αγιογραφικής τέχνης...
Λαϊκότροπο έργο. Χαριτωμένο, συγκηνιτικό. Πίνακες καμωμένοι από εξαιρετικούς ζωγράφους, μέτριους καλλιτέχνες, λαϊκούς αρτίστες. Όλοι ήθελαν να θυμούνται τον δικό τους άνθρωπο...
Γνωρίζουμε πολύ λίγα πράγματα για την ταυτότητα των εικονιζομένων προσώπων όσο και των καλλιτεχνών που τα «εποίησαν». Ανώνυμοι καλλιτέχνες, λοιπόν, άγνωστα αλλά τόσο οικεία πρόσωπα, ένας απέραντος ζωγραφικός και ανθρωπολογικός πλούτος που παρέμεινε θαμμένος στους στεγνούς τάφους των αιγυπτιακών νεκροπόλεων, σε βάθος δύο περίπου μέτρων. Όλες αυτές οι νεκρικές εικόνες σώθηκαν, χάρη στο μοναδικά ξερό κλίμα της αιγυπτιακής ερήμου, εκεί όπου η ετήσια πτώση της βροχής δεν ξεπερνά τα δέκα εκατοστά.
Στο Μουσείο Μπενάκη. Σπάνια αυτή η μορφή. Ένα ακόμα έργο εξαιρετικής ποιότητας του 200-230
Στο Μουσείο Μπενάκη. Έργο εξαιρετικής ποιότητας του 220-250
"Ετοιμάζοντας το πρόγραμμα και το εικονογραφικό υλικό για τους πίνακες στην αίθουσα διαλέξεων, Θεούλη μου!
Ξαναείδαμε όλα εκείνα τα τόσο ζωντανά νεκρικά πρόσωπα να μας κοιτάζουν.
Κατάματα.
Νέοι και νέες.
Αγόρια και κοριτσάκια.
Όμορφες μελαχρινές.
Ανατολίτικα χαρακτηριστικά.
Βαριά βλέφαρα.
Ζωηρά.
Χαρωπά, θλιμμένα, συλλογισμένα.
Τα απλώσαμε ένα γύρω, λοιπόν.
Τι να πρωτοδιαλέξεις!..."
Κύκλος δύο δίωρων διαλέξεων τον Ιανουάριο του 2020 στην Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα. Ομιλήτρια η ζωγράφος και συγγραφέας Ευφροσύνη Δοξιάδη.
Έναρξη το απόγευμα της Τετάρτης 22/1 και πρώτη πρωινή επανάληψη την Πέμπτη 29/1.
πηγή ανάρτησης: Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα
https://amfoterodexios.blogspot.com/2020/01/3_23.html
«Τα πορτραίτα του Φαγιούμ».
Η αδιατάρακτη καθημερινότητα που ευαγγελίζεται την ποθητή αιωνιότητα –τουλάχιστον στο πεδίο της μνήμης.
Δεκάδες προσωπογραφίες ζωγραφισμένες κατά τους τρεις πρώτους μετά Χριστόν αιώνες από απόγονους των καλλιτεχνών της Αλεξανδρινής Σχολής...
Μαύρα μάτια, μαύρα φρύδια, μαύρα κατσαρά μαλλιά.
Και σε κοιτάει μέχρι τα τρίσβαθα της ψυχής σου...
Μία μοναδική προσωπογραφία της Μέσης και Άνω Αιγύπτου (μακριά από την υγρασία του νειλοτικού Δέλτα και της Μεσογείου) τον καιρό του Αυγούστου, του Τραϊανού και του Αδριανού, των Αντωνίνων, των Σεβήρων, της Αναρχίας του 3ου αιώνα, και του Διοκλητιανού.
Δεκάδες εικόνες, που έχουν τις καταβολές τους στην αρχαία ελληνική ζωγραφική και είναι προάγγελοι της βυζαντινής αγιογραφικής τέχνης...
Λαϊκότροπο έργο. Χαριτωμένο, συγκηνιτικό. Πίνακες καμωμένοι από εξαιρετικούς ζωγράφους, μέτριους καλλιτέχνες, λαϊκούς αρτίστες. Όλοι ήθελαν να θυμούνται τον δικό τους άνθρωπο...
Γνωρίζουμε πολύ λίγα πράγματα για την ταυτότητα των εικονιζομένων προσώπων όσο και των καλλιτεχνών που τα «εποίησαν». Ανώνυμοι καλλιτέχνες, λοιπόν, άγνωστα αλλά τόσο οικεία πρόσωπα, ένας απέραντος ζωγραφικός και ανθρωπολογικός πλούτος που παρέμεινε θαμμένος στους στεγνούς τάφους των αιγυπτιακών νεκροπόλεων, σε βάθος δύο περίπου μέτρων. Όλες αυτές οι νεκρικές εικόνες σώθηκαν, χάρη στο μοναδικά ξερό κλίμα της αιγυπτιακής ερήμου, εκεί όπου η ετήσια πτώση της βροχής δεν ξεπερνά τα δέκα εκατοστά.
Στο Μουσείο Μπενάκη. Σπάνια αυτή η μορφή. Ένα ακόμα έργο εξαιρετικής ποιότητας του 200-230
Στο Μουσείο Μπενάκη. Έργο εξαιρετικής ποιότητας του 220-250
"Ετοιμάζοντας το πρόγραμμα και το εικονογραφικό υλικό για τους πίνακες στην αίθουσα διαλέξεων, Θεούλη μου!
Ξαναείδαμε όλα εκείνα τα τόσο ζωντανά νεκρικά πρόσωπα να μας κοιτάζουν.
Κατάματα.
Νέοι και νέες.
Αγόρια και κοριτσάκια.
Όμορφες μελαχρινές.
Ανατολίτικα χαρακτηριστικά.
Βαριά βλέφαρα.
Ζωηρά.
Χαρωπά, θλιμμένα, συλλογισμένα.
Τα απλώσαμε ένα γύρω, λοιπόν.
Τι να πρωτοδιαλέξεις!..."
Κύκλος δύο δίωρων διαλέξεων τον Ιανουάριο του 2020 στην Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα. Ομιλήτρια η ζωγράφος και συγγραφέας Ευφροσύνη Δοξιάδη.
Έναρξη το απόγευμα της Τετάρτης 22/1 και πρώτη πρωινή επανάληψη την Πέμπτη 29/1.
πηγή ανάρτησης: Πολιτιστική Εταιρεία Πανόραμα
https://amfoterodexios.blogspot.com/2020/01/3_23.html