
ένα χρόνο μετά την κοίμησή του!
Σχόλιο δικό μας: Ἄς προσέξουμε ἀδελφοί μου τίς κατωτέρω διδαχές τοῦ ὁσίου χαρισματούχου Γέροντος Ἀναστασίου. Ἰδιαίτερα ἐντυπωσιακές καί ἐπίκαιρες εἶναι οἱ ἑξῆς:

ταπεινός,
απονήρευτος, ατάραχος, ειρηνικός, πάντα με καλούς λογισμούς, όπως έλεγε
και ο γέροντας Παΐσιος. Το πρόσωπό του ήταν φωτεινό. Τα μάτια του
αλλιώτικα. Προφητικά μάτια… Ένοιωθες πως δεν μπορούσες να του κρυφτείς,
ταυτόχρονα όμως ένοιωθες και την αγάπη του. Ήταν απόφοιτος της Ε΄
Δημοτικού, αλλά αυτό δεν έλεγε τίποτα… Ήταν, όπως προείπαμε,
πανεπιστήμονας. Θεολόγος βαθύνους, που δεν υπάρχουν πολλοί στις μέρες
μας. Γνώστης και ερμηνευτής των γραφών και των πατέρων.
«Εκκλησία
σημαίνει ένωση με το Χριστό, την Παναγία και τους Αγίους. Ό,τι οδηγεί
σ΄ αυτούς είναι εκκλησία. Ό,τι δεν οδηγεί σ΄ αυτούς, όσο μπούγιο και να
κάνει, είναι άρρωστα προγράμματα μιας θρησκευτικής Νομαρχίας».
«Οι
μοναχοί πρέπει να είναι το πρότυπο των λαϊκών. Όχι βέβαια ως προς τους
εξωτερικούς τύπους, αλλά ως προς την ουσία του πνευματικού αγώνος. Την
αρετή της παρθενίας των μοναχών θα την εφαρμόσουν με την εγκράτεια και
τη σωφροσύνη στον ευλογημένο γάμο. Την αρετή της ακτημοσύνης με την
λιτότητα και την ελεημοσύνη. Την αρετή της υπακοής με την κατά Θεό
υπομονή στο γάμο τους και την υπακοή τους στον έμπειρο και διακριτικό
πνευματικό. Έτσι μεταποιούμε την φιλαυτία. Τον κορμό του δέντρου που
βγήκε από τη ρίζα του Αδάμ. Και μεταποιούμε και τα τρία κλαδιά του
δέντρου αυτού. Τα τρία βασιλικά πάθη: Την πλεονεξία, την σαρκικότητα και
την υπερηφάνεια. Αυτός είναι ο σκοπός της πνευματικής ζωής. Για όλα
αυτά απαιτείται άσκηση από μοναχούς και λαϊκούς. Με διαφορετικό τρόπο
από κάθε πλευρά».