Σε πρόσφατο κήρυγμα του ο Μητροπολίτης
Μόρφου κ. Νεόφυτος στον ιερό ναό Αποστόλου Ανδρέα στο χωριό Νικητάρι
(23.2.2020), το οποίο αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της Μητρόπολεώς μας, αναφερόμενος
στο ευαγγέλιο της Κυριακής της Απόκρεω, μίλησε εκτενώς για το κριτήριο,
το οποίο πρόκειται να κρίνει ο Θεός τους ανθρώπους, λέγοντας μεταξύ
άλλων:
«Όταν θα πάνε οι άνθρωποι μπροστά στον Χριστό να μας κρίνει, θα μας βάλει απλές ερωτήσεις. Ποιον ποτίσατε; Με ποτίσατε ένα ποτήρι νερό; Μου δώσετε κάτι να φάω; Με ντύσατε όταν ήμουν γυμνός; Όταν ήμουν στη φυλακή, ήλθατε να με δείτε; Όταν ήμουν ξένος, με βάλατε στο σπίτι σας; Και γυρίζουν, λέει, και Του λένε, μα πότε Σε είδαμε, Χριστέ μου; Και τους απαντά ο Χριστός. Εάν δεν το κάματε στον πλησίον σας, στον κοντινό σας, στον συνάνθρωπό σας αυτό, δεν θα το κάμνατε ούτε σε μένα εάν ερχόμουν μπροστά σας. Καταλάβατε ποιο θα είναι το κριτήριο που θα μας κρίνει ο Θεός; Ο τρόπος με τον οποίο ταΐσαμε έναν πεινασμένο, ποτίσαμε έναν διψασμένο, πήγαμε στη φυλακή να δούμε έναν φυλακισμένο, πήγαμε να δούμε ένα άρρωστο. Αυτά τα απλά πράγματα που όλοι μπορούμε να τα κάμουμε».
Και συνεχίζοντας ο Μητροπολίτης αναφέρθηκε στο πρόβλημα μιας πιθανής πανδημίας από τον λεγόμενο κορονοϊό, λέγοντας τα εξής:
«Να τώρα, τι γίνεται στην Κίνα. Που πάει να γίνει πανδημία και δεν μπορούν οι επιστήμονες να βρουν το αντίδοτο. Και θα δυσκολευτούν πολύ να το βρουν γιατί είναι αποτέλεσμα αμαρτίας αυτή η ασθένεια. Και κακίας των μεγάλων δυνάμεων μεταξύ τους. Αλλά και δικής μας αμετανόητης αμαρτίας και κακίας. Εάν αύριο, περάσουν δύο χρόνια για να βρεθεί το αντίδοτο αυτής της αρρώστιας και πάει σε όλο τον κόσμο, που απ᾿ ότι φαίνεται σε λίγες μέρες έτσι θα αποδειχτεί. Φάρμακα δεν θα υπάρχουν. Οι γιατροί και οι νοσοκόμοι θα είναι στην πιο επικίνδυνη εμπροσθοφυλακή. Θα είναι οι πιο επικίνδυνοι για να κολλήσουν. Θα κάμουν το καθήκον τους, όπως το έκαμε ο άγιος Πολύκαρπος; Όπως το έκαμε ο άγιος Ιγνάτιος; Ή θα φοβηθούν; Θα πάνε να δώσουν ένα ποτήρι νερό στον ετοιμοθάνατο αδελφό μας; Ή θα σκεφτούμε πού να τους απομονώσουμε και να τους εγκαταλείψουμε, όπως γίνεται στην Κίνα δυστυχώς. Να τι σημαίνει Χριστιανός. Ο Χριστιανός είναι έτοιμος να πεθάνει και για τον Θεό του, αλλά και για τον αδελφό του, για τον πλησίον του. Και αν πεθάνει για την πατρίδα του γίνεται ήρωας. Αν πεθάνει για τον Χριστό και τον πλησίον γίνεται άγιος. Ακούτε; Ο πλησίον μου είναι ανώτερος από την πατρίδα. Για την πατρίδα γίνομαι ήρωας. Το πολύ-πολύ να με θυμούνται δύο-τρεις γενεές. Μετά θα ρωτούν, μα ποιος είναι αυτός που του βάζουν στεφάνι. Τι έκαμε και του βάζουν στεφάνι; Τον άγιο δεν τον ξεχνά κανείς. Γενεά έρχεται, γενεά φεύγει, ο Απόστολος Ανδρέας τον μαθαίνουν όλοι. Και εκείνοι που δεν τον ξέρουν, τους εμφανίζεται και τον μαθαίνουν. Άρα η αγιότητα θα την βρούμε μπροστά μας. Και σ᾿ αυτή τη ζωή τη βρίσκομε μπροστά μας, ανάλογα πώς συμπεριφερόμαστε στο διπλανό μας, στο συνάνθρωπό μας, αλλά και στην αιώνια ζωή που όλοι θα τη βρούμε μπροστά μας, θα κριθούμε από τον Θεό μας, ανάλογα, ποιόν ποτίσαμε, ποιόν ταΐσαμε, ποιόν συμπονήσαμε είτε στη φυλακή, είτε στην αρρώστια του, είτε στο νοσοκομείο, είτε στην ξενιτιά του».
Κάποια συγκεκριμένη διαδικτυακή πλατφόρμα στο YouTube απομόνωσε ένα μικρό απόσπασμα από το ανωτέρω κήρυγμα, που είχε διάρκεια περίπου 40 λεπτών, και το ανάρτησε με τον τίτλο «ΚΟΡΟΝΑΪΟΣ», αποτέλεσμα αμαρτίας και κακίας των Μεγάλων Δυνάμεων μεταξύ τους, αλλά και δικής μας αμετανόητης αμαρτίας και κακίας..». Ήδη, ο εν λόγω τίτλος δημιουργεί εντελώς λανθασμένες εντυπώσεις για το νόημα των λεγόμενων του Μητροπολίτη, ανάγοντας το επιμέρους σε ουσία και αγνοώντας τα συμφραζόμενα και το συνολικό περιεχόμενο του κηρύγματος. Έτσι, δόθηκε και πάλι αφορμή σε διάφορες γνωστές ιστοσελίδες να αναπαράγουν το εν λόγω απόσπασμα, προκαλώντας και πάλι παρερμηνείες και παραπλανητικές εντυπώσεις στο χώρο του διαδικτύου.
Το θέμα του κηρύγματος του Μητροπολίτη, δεν ήταν η αμαρτία. Ούτε και ο λόγος του εστιάζει στην αμαρτία, αλλά στη σωτηρία. Ο Μητροπολίτης περιγράφει τον δρόμο που έδειξε ο ίδιος ο Χριστός στον άνθρωπο, καλώντας τον να τον ακολουθήσει για να οδηγηθεί στη σωτηρία. Δεν επιχείρησε να αναλύσει το κακό στον κόσμο, αφού για την Εκκλησία το κακό δεν υπάρχει οντολογικά, αλλά είναι απλά το αποτέλεσμα των ελεύθερων ανθρώπινων επιλογών. Αυτό είναι και το νόημα της φράσης «είναι αποτέλεσμα αμαρτίας αυτή η ασθένεια». Πίσω από τα διάφορα κακά που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, σε όλες τις εποχές και όχι μόνο σήμερα, βρίσκεται αυτό που ο Μέγας Βασίλειος ονομάζει «το κυρίως κακόν», δηλαδή η αμαρτία, η οποία δεν είναι επιβεβλημένη αλλά αποτέλεσμα της ελεύθερης μας βούλησης.
Όσο αφορά δε την αναφορά του στους αδελφούς μας που παρέχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και φροντίδα, σε καμία περίπτωση δεν περιείχε κάποιου είδους επίκριση. Ήταν ένα παράδειγμα, με αναφορά στη σημαντική αυτή μερίδα ανθρώπων που καθημερινά διακονούν τον πλησίον, για να καταδειχθούν τα όρια της στάσης του καθενός μας απέναντι στο πρόβλημα. Και εννοείται ότι τα ερωτήματα που θέτει ο Μητροπολίτης, δεν αφορούν φυσικά μόνο τους ιατρούς και τους νοσηλευτές, αλλά όλους μας.
Δεν γνωρίζουμε τον λόγο για τον οποίο κάποιοι επιχειρούν να διαστρεβλώσουν το νόημα μιας ομιλίας, αλλά και να παραπλανήσουν όσον αφορά τις προθέσεις του ομιλητή, προκαλώντας τον σκανδαλισμό των καλοπροαίρετων, αλλά και αυξάνοντας τη χαιρεκακία των κακοπροαίρετων. Το σίγουρο είναι ότι ο λόγος είναι καθαρός, όπως και οι προθέσεις. Και όποιος δεν θέλει να παρασύρεται από αμφιβόλων προθέσεων χειραγωγούς, ας ακούσει ολόκληρο το κήρυγμα του Μητροπολίτη.
«Όταν θα πάνε οι άνθρωποι μπροστά στον Χριστό να μας κρίνει, θα μας βάλει απλές ερωτήσεις. Ποιον ποτίσατε; Με ποτίσατε ένα ποτήρι νερό; Μου δώσετε κάτι να φάω; Με ντύσατε όταν ήμουν γυμνός; Όταν ήμουν στη φυλακή, ήλθατε να με δείτε; Όταν ήμουν ξένος, με βάλατε στο σπίτι σας; Και γυρίζουν, λέει, και Του λένε, μα πότε Σε είδαμε, Χριστέ μου; Και τους απαντά ο Χριστός. Εάν δεν το κάματε στον πλησίον σας, στον κοντινό σας, στον συνάνθρωπό σας αυτό, δεν θα το κάμνατε ούτε σε μένα εάν ερχόμουν μπροστά σας. Καταλάβατε ποιο θα είναι το κριτήριο που θα μας κρίνει ο Θεός; Ο τρόπος με τον οποίο ταΐσαμε έναν πεινασμένο, ποτίσαμε έναν διψασμένο, πήγαμε στη φυλακή να δούμε έναν φυλακισμένο, πήγαμε να δούμε ένα άρρωστο. Αυτά τα απλά πράγματα που όλοι μπορούμε να τα κάμουμε».
Και συνεχίζοντας ο Μητροπολίτης αναφέρθηκε στο πρόβλημα μιας πιθανής πανδημίας από τον λεγόμενο κορονοϊό, λέγοντας τα εξής:
«Να τώρα, τι γίνεται στην Κίνα. Που πάει να γίνει πανδημία και δεν μπορούν οι επιστήμονες να βρουν το αντίδοτο. Και θα δυσκολευτούν πολύ να το βρουν γιατί είναι αποτέλεσμα αμαρτίας αυτή η ασθένεια. Και κακίας των μεγάλων δυνάμεων μεταξύ τους. Αλλά και δικής μας αμετανόητης αμαρτίας και κακίας. Εάν αύριο, περάσουν δύο χρόνια για να βρεθεί το αντίδοτο αυτής της αρρώστιας και πάει σε όλο τον κόσμο, που απ᾿ ότι φαίνεται σε λίγες μέρες έτσι θα αποδειχτεί. Φάρμακα δεν θα υπάρχουν. Οι γιατροί και οι νοσοκόμοι θα είναι στην πιο επικίνδυνη εμπροσθοφυλακή. Θα είναι οι πιο επικίνδυνοι για να κολλήσουν. Θα κάμουν το καθήκον τους, όπως το έκαμε ο άγιος Πολύκαρπος; Όπως το έκαμε ο άγιος Ιγνάτιος; Ή θα φοβηθούν; Θα πάνε να δώσουν ένα ποτήρι νερό στον ετοιμοθάνατο αδελφό μας; Ή θα σκεφτούμε πού να τους απομονώσουμε και να τους εγκαταλείψουμε, όπως γίνεται στην Κίνα δυστυχώς. Να τι σημαίνει Χριστιανός. Ο Χριστιανός είναι έτοιμος να πεθάνει και για τον Θεό του, αλλά και για τον αδελφό του, για τον πλησίον του. Και αν πεθάνει για την πατρίδα του γίνεται ήρωας. Αν πεθάνει για τον Χριστό και τον πλησίον γίνεται άγιος. Ακούτε; Ο πλησίον μου είναι ανώτερος από την πατρίδα. Για την πατρίδα γίνομαι ήρωας. Το πολύ-πολύ να με θυμούνται δύο-τρεις γενεές. Μετά θα ρωτούν, μα ποιος είναι αυτός που του βάζουν στεφάνι. Τι έκαμε και του βάζουν στεφάνι; Τον άγιο δεν τον ξεχνά κανείς. Γενεά έρχεται, γενεά φεύγει, ο Απόστολος Ανδρέας τον μαθαίνουν όλοι. Και εκείνοι που δεν τον ξέρουν, τους εμφανίζεται και τον μαθαίνουν. Άρα η αγιότητα θα την βρούμε μπροστά μας. Και σ᾿ αυτή τη ζωή τη βρίσκομε μπροστά μας, ανάλογα πώς συμπεριφερόμαστε στο διπλανό μας, στο συνάνθρωπό μας, αλλά και στην αιώνια ζωή που όλοι θα τη βρούμε μπροστά μας, θα κριθούμε από τον Θεό μας, ανάλογα, ποιόν ποτίσαμε, ποιόν ταΐσαμε, ποιόν συμπονήσαμε είτε στη φυλακή, είτε στην αρρώστια του, είτε στο νοσοκομείο, είτε στην ξενιτιά του».
Κάποια συγκεκριμένη διαδικτυακή πλατφόρμα στο YouTube απομόνωσε ένα μικρό απόσπασμα από το ανωτέρω κήρυγμα, που είχε διάρκεια περίπου 40 λεπτών, και το ανάρτησε με τον τίτλο «ΚΟΡΟΝΑΪΟΣ», αποτέλεσμα αμαρτίας και κακίας των Μεγάλων Δυνάμεων μεταξύ τους, αλλά και δικής μας αμετανόητης αμαρτίας και κακίας..». Ήδη, ο εν λόγω τίτλος δημιουργεί εντελώς λανθασμένες εντυπώσεις για το νόημα των λεγόμενων του Μητροπολίτη, ανάγοντας το επιμέρους σε ουσία και αγνοώντας τα συμφραζόμενα και το συνολικό περιεχόμενο του κηρύγματος. Έτσι, δόθηκε και πάλι αφορμή σε διάφορες γνωστές ιστοσελίδες να αναπαράγουν το εν λόγω απόσπασμα, προκαλώντας και πάλι παρερμηνείες και παραπλανητικές εντυπώσεις στο χώρο του διαδικτύου.
Το θέμα του κηρύγματος του Μητροπολίτη, δεν ήταν η αμαρτία. Ούτε και ο λόγος του εστιάζει στην αμαρτία, αλλά στη σωτηρία. Ο Μητροπολίτης περιγράφει τον δρόμο που έδειξε ο ίδιος ο Χριστός στον άνθρωπο, καλώντας τον να τον ακολουθήσει για να οδηγηθεί στη σωτηρία. Δεν επιχείρησε να αναλύσει το κακό στον κόσμο, αφού για την Εκκλησία το κακό δεν υπάρχει οντολογικά, αλλά είναι απλά το αποτέλεσμα των ελεύθερων ανθρώπινων επιλογών. Αυτό είναι και το νόημα της φράσης «είναι αποτέλεσμα αμαρτίας αυτή η ασθένεια». Πίσω από τα διάφορα κακά που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα, σε όλες τις εποχές και όχι μόνο σήμερα, βρίσκεται αυτό που ο Μέγας Βασίλειος ονομάζει «το κυρίως κακόν», δηλαδή η αμαρτία, η οποία δεν είναι επιβεβλημένη αλλά αποτέλεσμα της ελεύθερης μας βούλησης.
Όσο αφορά δε την αναφορά του στους αδελφούς μας που παρέχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και φροντίδα, σε καμία περίπτωση δεν περιείχε κάποιου είδους επίκριση. Ήταν ένα παράδειγμα, με αναφορά στη σημαντική αυτή μερίδα ανθρώπων που καθημερινά διακονούν τον πλησίον, για να καταδειχθούν τα όρια της στάσης του καθενός μας απέναντι στο πρόβλημα. Και εννοείται ότι τα ερωτήματα που θέτει ο Μητροπολίτης, δεν αφορούν φυσικά μόνο τους ιατρούς και τους νοσηλευτές, αλλά όλους μας.
Δεν γνωρίζουμε τον λόγο για τον οποίο κάποιοι επιχειρούν να διαστρεβλώσουν το νόημα μιας ομιλίας, αλλά και να παραπλανήσουν όσον αφορά τις προθέσεις του ομιλητή, προκαλώντας τον σκανδαλισμό των καλοπροαίρετων, αλλά και αυξάνοντας τη χαιρεκακία των κακοπροαίρετων. Το σίγουρο είναι ότι ο λόγος είναι καθαρός, όπως και οι προθέσεις. Και όποιος δεν θέλει να παρασύρεται από αμφιβόλων προθέσεων χειραγωγούς, ας ακούσει ολόκληρο το κήρυγμα του Μητροπολίτη.
Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Μόρφου
τη 28η Φεβρουαρίου 2020