Ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος για το θέμα των λειψάνων.
Συνέντευξη
στον ραδιοφωνικό σταθμό των Αθηνών Alpha 989 και τον δημοσιογράφο κ.
Σπύρο Χαριτάτο παραχώρησε ο Μητροπολίτη μας κ. Άνθιμος,
με αφορμή την συζήτηση που βρίσκεται στην επικαιρότητα για το θέμα της έλευσης των Ιερών Λειψάνων της Αγίας Βαρβάρας στη πατρίδα μας.
με αφορμή την συζήτηση που βρίσκεται στην επικαιρότητα για το θέμα της έλευσης των Ιερών Λειψάνων της Αγίας Βαρβάρας στη πατρίδα μας.
Ο
Μητροπολίτης αναφέρθηκε στη σημασία που έχουν τα λείψανα των Αγίων στην
ζωή της Ορθόδοξης Εκκλησίας και των πιστών, ενώ σχολιάζοντας την θέση
των πολιτικών υπογράμμισε: «δεν τους αδικώ τους πολιτικούς που δεν το
καταλαβαίνουν, αλλά τους αδικώ όταν μιλούν έτσι βλάσφημα και προσβάλουν
την πίστη μας . Αυτό που εμείς πιστεύουμε και εκείνοι δικαιούνται να μην το καταλάβουν.»
Ολόκληρη
η συνέντευξη του Μητροπολίτου μας κ. Ανθίμου στον ραδιοφωνικό σταθμό
των Αθηνών Alpha 989 και τον δημοσιογράφο κ. Σπύρο Χαριτάτο.
Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως(Μ.Α.): Απλό
είναι το πράγμα. Απλά χρειάζεται μια εξειδικευμένη σκέψη για να το
καταλάβει κανείς. Πλέον, χρειάζεται να καταλάβουμε στην πατρίδα μας ότι
δεν μιλούμε όλοι την ίδια γλώσσα και σε μια εποχή εξειδικεύσεων αυτό
είναι πάρα πολύ καλό.
Στη
θεολογική μας γλώσσα τα λείψανα έχουν τη σημασία και την αξία που
έχουν. Στην κοσμική γλώσσα, στη γλώσσα ενός ανθρώπου που δεν πιστεύει
δηλαδή στην Εκκλησία μας, την πίστη μας με τον τρόπο που πιστεύουν οι
πιστοί, αυτό δεν έχει καμία σημασία ή μπορεί να έχει και μία αντίθεση,
να επιφέρει μια άρνηση. Να ξεκαθαρίσουμε λοιπόν, ότι η γλώσσα που
μεταχειριζόμαστε πρέπει να είναι διαφορετική. Δεν είναι για όλους η
ίδια.
Όπως
εμένα ας πούμε με ξενίζει το γεγονός ότι στο τάδε λείψανο, στην τάδε
εικόνα ή στο Άγιο Φως θα προσφέρουν τιμές αρχηγού κράτους. Αυτό δεν μου
αρέσει καθόλου.
- (…)
Μ.Α.: Διότι για μένα το Άγιο Φως, το λείψανο ή μία εικόνα είναι πολύ σημαντικότερο από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Τον οποίο Πρόεδρο της Δημοκρατίας τον τιμώ, τον σέβομαι, ως Αρχιερεύς
εκεί δίνω διαβεβαίωση πριν αναλάβω καθήκοντα, αλλά είναι ένας άνθρωπος ο
οποίος ενσωματώνει, ενσαρκώνει την ιδέα της Δημοκρατίας και της
Πολιτείας. Αλλά όχι όμως σαν την εικόνα, το λείψανο, το Άγιο Φως. Για
μένα είναι πολύ περισσότερο από τον Αρχηγό κράτους. Γι αυτό να μιλάμε
την γλώσσα μας ο καθένας.
- Λένε ότι πρέπει να ξεχωρίσουμε το πολιτικό μας φρόνημα από το θρησκευτικό μας φρόνημα. Και ο καθένας ό,τι τον εκφράζει περισσότερο οφείλουμε να το σεβαστούμε.
Μ.Α.: Βέβαια!
Όταν εγώ βλέπω έναν άνθρωπο να μπαίνει μέσα στην Εκκλησία να κάνει τις
μετάνοιες του, καταλαβαίνω τι ακριβώς κάνει. Αλλά τι σημαίνουν οι
μετάνοιες για έναν που δεν ξέρει; Τίποτε απολύτως. Κοιτάει απορημένος. Ο
άλλος όμως που κάνει τη μετάνοια, ξέρει τι κάνει. Φιλάει την εικόνα,
ακουμπάει το μέτωπό του, βάζει το χέρι του και μετά κάνει το σταυρό του
για να αντλήσει χάρη. Ξέρει τι κάνει.
Έτσι
το ζούμε, έτσι το βιώνουμε στην πίστη μας. Αυτά έχουν όλα μια θεολογική
σημασία που βοηθούν. Και τα υλικά πράγματα, το νερό, ο αγιασμός, το
λάδι στο ευχέλαιο, το στεφάνι και το δαχτυλίδι στο γάμο, τα λουλούδια
στην κηδεία, τα κεριά, η Θεία Κοινωνία με το ψωμί και το κρασί. Όλα
αυτά για να τα καταλάβεις πρέπει να έχεις μια άλλη αντιληπτική
ικανότητα για να καταλάβεις πως πίσω από τα υλικά πράγματα κρύβονται τα
πνευματικά. Διότι τα πνευματικά πράγματα έρχονται κοντά μας με τα υλικά
στοιχεία. Και αυτό γιατί η Εκκλησία δεν περιφρονεί την ύλη. Την αγαπά και την σέβεται. Το ίδιο λοιπόν, κάνει και με τα σώματα των Αγίων.
Ένας
άνθρωπος, τον οποίο την προηγούμενη στιγμή τον αγαπάμε, μόλις πεθαίνει
μας είναι λίγο αποκρουστικός. Είναι λίγο ψυχρό το λείψανο, το οποίο το
κρατάμε μακριά και από μακριά υποκλινόμαστε. Τι σημαίνει για την πίστη
ότι το λείψανο του Αγίου το προσκυνώ και το τιμώ; Αυτό για να το
καταλάβεις πρέπει να έχεις κεραίες αυξημένες και να καταλάβεις τι
σημαίνει ένα κόκκαλο, το οστό ενός Αγίου και πως το επικαλούμαι να με
βοηθήσει. Γι αυτό δεν τους αδικώ τους πολιτικούς που δεν το
καταλαβαίνουν, αλλά τους αδικώ όταν μιλούν έτσι βλάσφημα και προσβάλουν
την πίστη μας . Αυτό που εμείς πιστεύουμε και εκείνοι δικαιούνται να μην
το καταλάβουν.
- Ο κ. Φίλης άφησε υπονοούμενα και για απάτη, για ένα εμπόριο που κερδοσκοπούν όσοι ασχολούνται με αυτό. Χωρίς να χρησιμοποιήσει αυτές τις λέξεις αλλά αυτό το υπονοούμενο δόθηκε και δεν ανακάλεσε.
Μ.Α.: Δικαίωμά
του! Δικαίωμά του είναι του ανθρώπου. Επειδή δεν έτυχε να ασχοληθεί
υπεύθυνα ή να χρειαστεί την ανάγκη μιας επεμβάσεως πνευματικής, ανώτερης
στη ζωή του, όπως το αισθανόμαστε πολλοί άνθρωποι. Δεν έτυχε να
είναι άρρωστος ποτέ και να ξέρει στο νοσοκομείο τι παρηγοριά φέρνει μια
εικόνα, ένα λείψανο, το πέρασμα ενός ιερέως από το διάδρομο που θα δώσει
μια εικονίτσα στον άρρωστο. Δεν το έχει νιώσει φαίνεται ο άνθρωπος και
μακάρι να μην το νιώσει ποτέ, να είναι καλά ο άνθρωπος. Αλλά δεν
μπορούμε να περιφρονούμε την ανάγκη την πνευματική που την βιώνει ο
κόσμος, εκατομμύρια άνθρωποι εδώ και 2000 χρόνια, για να μην πω και
παλαιότερα, και προ Χριστού οι άνθρωποι το είχαν αυτό το έθιμο.
- (…)
Μ.Α.: Σας
ευχαριστώ πολύ. Και να το πω πιο απλά. Αφήστε μας με την πίστη μας
εμάς. Ξέρουμε πως προχωράμε. Και όλα αυτά περί απάτης που λένε οι
πολιτικοί, ας τα ελέγξουν. Δεν θα βρούνε τίποτα, η πίστη είναι που
νικάει . Τώρα τα χρήματα και οι ίντριγκες… Αυτά είναι αστεία πράγματα.
Είπα και γω για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για τις τιμές που
αποδίδονται… Αφήστε μας εμάς, ξέρουμε τι κάνουμε. Μιλάμε στην ψυχή των
ανθρώπων.