Η Τουρκία, στην διαμάχη της με την Ελλάδα για την αποκλειστική οικονομική ζώνη, προσπαθεί να ενισχύσει το αποτύπωμά της στην Ανατολική Μεόγειο, δημιουργώντας ένα τεχνητό νησί... – με λευκή άμμο και τιρκουάζ νερά, πάνω και γύρω από έναν ύφαλο, 40 μίλια νοτιοανατολικά του Καστελόριζου.
Φαναταστικό σενάριο; Σαφώς και όχι.
Όποιος έχει ακούσει για τα τουρκικά σχέδια για την κατασκευή διώρυγας ναυσιπλοΐας μήκους 45 χιλιομέτρων, η οποία θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με αυτή του Μαρμαρά, σε παράλληλη διαδρομή με τα Στενά του Βοσπόρου, για να αλλάξει τους γεωπολιτικούς συσχετισμούς, θα γνωρίζει ότι η Τουρκία φιλοδοξεί να προσεγγίσει σχεδόν πρωτότυπα το διεθνές δίκαιο.
Προς το παρόν, η Τουρκία έχει ένα δημιουργικό παράδειγμα προς μίμηση. Η Κίνα ρίχνει κυριολεκτικά άμμο στο νερό, για να ενισχύσει την παρουσία της στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα τεχνητό νησί σε έναν ύφαλο στα αμφισβητούμενα νησιά Σπράτλεϊ.
Γεωπολιτική ατραξιόν στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας
Εμπορικές δορυφορικές εικόνες επιβεβαιώνουν τις δορυφορικές εικόνες που έδωσε στις 13 Μαΐου 2014 στην δημοσιότητα το υπουργείο Φιλιππίνων Εξωτερικών, δείχνοντας μεγάλες εκχερσώσεις στην ατόλλη Τζόνσον Σάουθ, η οποία διεκδικείται από την Μανίλα, το Πεκίνο και το Ανόι.
Η ατόλλη Τζόνσον Σάουθ, μια επίμαχη περιοχή έκτασης 7,2 τετραγωνικών χιλιομέτρων (4,5 τετραγωνικών μιλίων) ήταν στο επίκεντρο μιας αντιπαράθεσης το 1998 μεταξύ της Κίνας και του Βιετνάμ με περισσότερους από 70 Βιετνμέζους νεκρούς.
Μετά την ανάληψη του ελέγχου του υφάλου (η Κίνα έχει φέρει υπό τον έλεγχό της έκτοτε τουλάχιστον 9 υφάλους σε αυτό το αρχιπέλαγος), η Κίνα κατασκεύασε πάνω του μια πλατφόρμα και εγκατέστησε πάνω σε αυτήν σταθμό ραντάρ, εξοπλισμό επικοινωνιών, στη συνέχεια αντιεροπορικά όπλα και ναυτικά πυροβόλα, ένα ελικοδρόμιο, μια αποβάθρα, και ακόμη και μια ανεμογεννήτρια.
Οι δορυφορικές εικόνες δείχνουν ότι από το Φεβρουάριο του 2013 υπήρξε εκτεταμένη εκβάθυνση της ατόλλης για να δημιουργηθεί ένα νησάκι από σκυρόδερμα γύρω από την πλατφόρμα.
Τα τοπικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι η τεχνητή νησίδα είναι έκτασης περίπου 74 στρεμμάτων.
Το υπουργείο Εξωτερικών των Φιλιππίνων ισχυρίστηκε ότι η κατασκευή φαίνεται να έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίξει ένα διάδρομο απο- και προσγείωσης αεροσκαφών, και σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της Μανίλας, αυτή η πρακτική είναι «αποσταθεροποιητική και κατά παράβαση της Δήλωσης Συμμόρφωσης σχετικά με τη συμπεριφορά των μερών στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και το διεθνές δίκαιο».
Πλέον υπάρχουν πληροφορίες και για μια δεύτερη κατασκευή πάνω σε έναν ύφαλο στην ατόλη Φάιρι Κρος.
Η ολοκλήρωση αυτής της κατασκευής θα λάβει περίπου 10 χρόνια, σύμφωνα με την South China Morning Post, θα κοστίσει 5 δισεκατομμύρια δολάρια, και εν τέλει θα παράγει συνολικά μια έκταση 5 τετραγωνικών χιλιομέτρων.
Η στρατιωτική αξία του τεχνητού νησιού θα είναι το ισοδύναμο ενός πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου εκτοπίσματος 100.000 τόνων.
Το άρθρο 5 της Δήλωσης Συμμόρφωσης αναφέρει ότι τα μέρη θα «αναλάβουν την υποχρέωση να επιδεικνύουν αυτοσυγκράτηση κατά τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων που θα περιπλέξουν ή κλιμακώσουν τις διαφορές και επηρεάζουν την ειρήνη και τη σταθερότητα, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, την αποχή από τη δράση σε σημερινά ακατοίκητα νησιά, υφάλους, ξέρες, κοραλλιογενείς νήσους, και άλλων χαρακτηριστικών».
Η Κίνα είναι η μόνη διεκδικήτρια χώρα στα νησιά Σπράτλεϊ που δεν έχει ένα αεροδρόμιο στην διαφιλονικούμενη περιοχή, οπότε η σε εξέλιξη κατασκευή στην ατόλη Τζόνσον Σάουθ μπορεί να είναι μια προσπάθεια να διορθώσει την κατάσταση αυτή.
Η κοντινότερη απόσταση από μια κινεζική στρατιωτική βάση προς τα Σπράτλεϊ είναι 580 μίλια, πολύ περισσότερο σε σύγκριση με τα 250 μίλια του Βιετνάμ, και τα 310 μίλια της στρατιωτικής βάσης Πουέρτο Πρινσέσα των Φιλιππίνων.
Επίσης, δεν είναι η Κίνα η μόνη χώρα που ενισχύει την παρουσία της στα νησιά:
Το Βιετνάμ έχει πραγματοποιήσει σημαντικά εγγειοβελτιωτικά έργα για να δημιουργήσει ένα λιμάνι, ενώ η Ταϊβάν κατασκευάζει σήμερα μια προβλήτα.
Η κατασκευή στην ατόλη έρχεται σε μια στιγμή όπου η Κίνα και το Βιετνάμ διαφιλονικούν για μια κινεζική εξέδρα άντλησης πετρελαίου στην προβαλλόμενη ως Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) του Βιετνάμ, και υφαλοκρηπίδα. Στις 2 Μαΐου 2014 η εξέδρα άντλησης πετρελαίου HYSY 981 ξεκίνησε με την λειτουργία της.
Θησαυροί της Μεσογείου
Δεν είναι μόνο η Ζουράφα, η μικρότερη και βορειοανατολικότερη των Θρακικών Σποράδων, με έκταση μικρότερη του ενός στρέμματος και ακτογραμμή 32 μέτρων, η οποία είναι στρατηγικής αξίας.
Ύφαλοι, ακόμη και κοράλλια, υπάρχουν σε ολόκληρη την Μεσόγειο Θάλασσα, οι λεγόμενες γοργόνιες. Επίσης, τα πολυετή ναυάγια, τα οποία ως επί το πλείστον δεν έχουν ανελκυστεί, σχηματίζουν τεχνητούς ύφαλους.
http://www.fox2magazine.nethttp://national-pride.org/2014/07/16