Ἐπιμέλεια: Δούδη Δημητρίου
Ἐκπαιδευτικοῦ
Ἡ θεωρία ποὺ ἀφορᾶ τὸ «χωνευτήρι» (melting pot), σύμφωνα μὲ τὴν ὁποία σὲ κάθε γενιὰ ὁ μετανάστης χάνει τὴν Ἐθνική του ταυτότητα καὶ γίνεται πιὸ πολὺ Ἀμερικανὸς δὲν ἱκανοποίησε ποτὲ τὸν ψυχολόγο Τζέϊμς (Δημήτρη) Κουτρελάκο.
«Ἐὰν οἱ Ἕλληνες διατήρησαν τὸ χαρακτήρα τους γιὰ 400 χρόνια ἐπὶ Τουρκοκρατίας, θὰ τὸν ἔχαναν τόσο γρήγορα στὴν Ἀμερικὴ σὲ μία γενιά;». Ἦταν αὐτὸ ποὺ τὸν ἀπασχολοῦσε καὶ ταυτόχρονα κίνητρο γιὰ νὰ βρεῖ μία ἐπιστημονικὰ θεμελιωμένη ἀπάντηση.
Ἔτσι, ἐδῶ καὶ τρία χρόνια ὁ συνταξιοῦχος πρώην ψυχολόγος τοῦ Κολεγίου Χάντερ τῆς Νέας Ὑόρκης ἀποφάσισε νὰ ξεκινήσει τὴ δική του μελέτη γιὰ τὴν Ἐθνικὴ ταυτότητα, μοιράζοντας ἐρωτηματολόγια σὲ πάνω ἀπὸ 700 μαθητὲς καὶ φοιτητὲς ἀπὸ Λύκεια καὶ Πανεπιστήμια τῆς Νέας Ὑόρκης. Μεταξύ τους ὑπῆρχαν 257 Ἑλληνοαμερικανοί. Ἡ ἔρευνα αὐτὴ ἀπέδειξε ὅτι ἡ Ἐθνικὴ ταυτότητα δὲν σβήνει ἀπαραιτήτως, ἀλλὰ μπορεῖ νὰ διατηρεῖται καλὰ σὲ κάθε γενιὰ, ἐὰν ὑπάρχουν οἱ σωστὲς συνθῆκες.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
Τὸ πιὸ σημαντικὸ ἀποτέλεσμα τῆς μελέτης εἶναι ὅτι οἱ κυριότεροι παράγοντες στὴ διατήρηση τῆς Ἐθνικῆς ταυτότητας εἶναι ἡ πολιτιστικὴ ἐκπαίδευση, ἡ γλῶσσα καὶ ἡ Θρησκεία. Αὐτὰ συνδέονται παραπάνω ἀπὸ ἄλλα μὲ μία ἰσχυρὴ Ἐθνικὴ ταυτότητα. Ὅταν ὑπάρχει συμμετοχὴ σὲ κάποια πολιτιστικὴ ἐκπαίδευση γιὰ τὴν κουλτούρα τῆς ὁμάδας, «ἡ Ἐθνικὴ ταυτότητα δὲν διαφέρει (δηλαδὴ δὲν μειώνεται) ἀπὸ τὴ δεύτερη στὴν τρίτη γενιά».
Ἐπίσης, στὴ μελέτη, τὰ ἄτομα ποὺ εἶχαν Ἀρμενική, Ἑβραϊκὴ ἢ Ἑλληνικὴ καταγωγὴ εἶχαν πιὸ ἰσχυρὸ αἴσθημα τῆς Ἐθνικῆς ταυτότητας ἀκόμα καὶ ἀπὸ τὰ ἄτομα στὴν κατηγορία μειονοτήτων. Στὴ μελέτη, τὸ 86% τῶν «συγκεκριμένων λευκῶν», ἀπάντησαν ὅτι θεωροῦν τὴν Ἐθνική τους ταυτότητα «πολὺ σημαντικὴ» σὲ σχέση μὲ μόνο τὸ 44% τῶν «λευκῶν» καὶ τὸ 70% τῶν μειονοτήτων (Ἀφροαμερικανοί, Ἀσιάτες, Λατινο-Ἀμερικανοί, κ.τ.λ.). «Ἦταν ἡ πρώτη φορὰ ποὺ ἔγινε μελέτη στὴν ὁποία μία λευκὴ ὁμάδα ἔχει πιὸ ὑψηλὴ Ἐθνικὴ ταυτότητα ἀπὸ ὁμάδα μειονοτήτων», ἐπισημαίνει ὁ Δρ. Κουτρελάκος.
«Αὐτὰ τὰ ἀποτελέσματα», γράφει στὴν ἐρευνά του, «μᾶς δείχνουν πόσο σημαντικὸ ρόλο ἔχει ἡ ἐκπαίδευση καὶ ἡ Θρησκεία στὴ διατήρηση τῆς Ἐθνικῆς ταυτότητας».
Easy AdSense by Unreal
ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ
Ἀπὸ τοὺς φοιτητὲς/μαθητὲς Ἑλληνικῆς καταγωγῆς στὴ μελέτη 80% ὀνομάζουν τὸν ἑαυτὸ τους «Ἑλληνοαμερικανοί», σχεδὸν 1/5 «Ἕλληνες» καὶ λιγότερο ἀπὸ 1% «λευκός, Καυκάσιος ἢ Ὀρθόδοξος». Ἀπὸ τὸ Κουΐνς στὸ Μπρούκλιν καὶ Μανχάταν, οἱ πιὸ σημαντικοὶ παράγοντες στὴν Ἐθνική τους ταυτότητα ἦταν ἡ γνώση τῆς Ἑλληνικῆς γλώσσας καὶ ἡ θρησκευτικὴ συμμετοχή.
http://www.ekirikas.gr/article
ενωμένη ρωμιοσύνη