Καθ. Φυσικής και Φιλοσοφίας ΔΠΘ
Το Άγιον Όρος αποτελεί τον αναλλοίωτο πυλώνα της Ελλάδας και της Ορθοδοξίας.
Ο Ιερομόναχος Ευθύμιος στην Καψάλα, ο Γέρων Γαβριήλ στις Καρυές, και πολλοί άλλοι πατέρες, πήραν θέση στα παρόντα δρώμενα στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως. Ο ασκητής π. Ευθύμιος της Καψάλας, άμεσος πνευματικός απόγονος του Αγίου Παϊσίου είναι άνθρωπος της σιωπής και της προσευχής. Έσπασε όμως την σιωπή του και μίλησε έξω από τα δόντια, αλλά ταυτόχρονα με πολύ σεβασμό προς κάθε κατεύθυνση, για το ιατρικό έγκλημα, καθ᾽ ημάς, της διαχείρισης του βιολογικού όπλου του κορωνοϊού και των, κατά εμάς ως επιστήμονες, εγκληματικών γενετικών εμβολίων. Και το έκανε από αγάπη για τους ανθρώπους, εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους.
Κάποιοι εδώ και ένα μήνα περίπου αποκαθηλώνουν και γκριζάρουν το πρόσωπο του πατρός Ευθυμίου, εγείροντας μάλιστα και έμμεσες απειλές κατ᾽ ουσίαν και αφήνουν να εννοηθεί πως υπάρχουν στοιχεία που θα μπορούσαν να αποκαλυφθούν. Αυτό που ενοχλεί είναι όταν ένας ησυχαστής του Αγίου Όρους, που σπάνια εκφέρει δημόσιο λόγο, αποφασίσει να μιλήσει, τότε ο λόγος του είναι εκ Θεού, αποφασιστικός και αποδεκτός από τον Ελληνικό λαό, και είναι Μάχαιρα Δίστομος, που χωρίζει το υγιές και αληθές, από το ψευδές και το άρρωστο. Αυτό στο οποίο ενοχλεί κάποιους είναι πως ο γέρων Ευθύμιος προτρέπει κάθε έλληνα να εργαστεί για την πολιτική ενότητα όλων των Ελλήνων με μια γνήσια ελληνική-ρωμαίικη και ορθόδοξη και σαφώς υπερκομματική αντίληψη της πολιτικής. Βεβαίως άνθρωποι που φιλοδοξούν να αναπτύξουν μια ατομική πολιτική δράση και οι οποίοι δεν μπορούν να αντιληφθούν το πνευματικό επίπεδο, από το οποίο μιλά και συμβουλεύει ο πατηρ Ευθύμιος τους ανθρώπους, εκλαμβάνουν τα λόγια του πατρος Ευθυμίου με εντελώς στενό κομματικό και πολιτικάντικο νόημα. Έτσι πολλοί φαντασιώνονται πως ο γέρων Ευθύμιος τους στέφει κυβερνήτες της Ελλάδος. Άλλοι πάλι εκλαμβάνουν τα λόγια του πατρός Ευθυμίου με εντελώς κομματικό νόημα και διαδίδουν πως ο πατέρας Ευθύμιος προωθεί το ένα ή το άλλο κόμμα. Το πλέον όμως ανέντιμο είναι να μην σέβονται το πρόσωπο ενός ησυχαστού που νοιάζεται την Ελλάδα και την ορθόδοξη παράδοση της και να δημοσιοποιούν κάτι που ενδεχομένως άκουσαν στους δρόμους και όπου αλλού. Λες και ευθύνεται ο γέρων Ευθύμιος για ότι φαντάζεται ο κάθε άνθρωπος που χρησιμοποιεί το πρόσωπο ενός αγιορείτου μοναχού, για να προβληθεί ο ίδιος μέσω ενός τόσο σημαντικού προσώπου και να πετύχει τους όποιους δικούς του στόχους, παρερμηνεύοντας πάντως τα λόγια του και την σκέψη του. Και μόνο που κάποιοι δημοσιοποιούν το όνομα ενός αγιορείτου ασκητού, για οιονδήποτε λόγο, διαπράττουν μεγάλο έγκλημα έναντι του Αγίου Όρους και της ενότητας του λαού μας σε μια τόσο κρίσιμη ιστορική στιγμή. Ας ζητήσουν ειλικρινώς συγνώμη όσοι διαπράττουν τέτοια εγκλήματα και ας πάψουν να δυσφημίζουν όλο το Αγιον Όρος με δημοσιεύματα που αποσκοπούν σε άδηλους δικούς των στόχους.
Μοναχοί όπως ο γέρων Ευθύμιος είναι πραγματικά δώρα του Θεού στους ανθρώπους. Διότι ο Τριαδικός Θεός μέσα στα δικά του σχέδια για τον κόσμο και την ιστορία και σε κάθε εποχή θέλει κάποια άγια πλάσματά του να μπορούν να τον μαρτυρούν και να τον φανερώνουν στους ανθρώπους. Να γίνονται πραγματικά δοχεία και πηγές της Θείας και Ακτίστου Χάριτος και Θείας Ενεργείας του Θεού και να παρηγορούν και να φωτίζουν τους θλιμμένους, πονεμένους και πληγωμένους από τον κόσμο, το κακό και τον διάβολο συνανθρώπους των. Αυτά τα άγια πλάσματα του Θεού σού αποκαλύπτουν παρηγορητικά την πραγματική εικόνα του Χριστού ως του Ζώντος Θεού. Σου εναποθέτουν μέσα στο κεντρο του εαυτού σου θείο βάλσαμο. Σου γλυκαίνουν την ψυχή και την καρδιά. Σου μεταλαμπεύουν θεία στοργή και θεία τρυφερότητα. Σου δείχνουν με τρόπο θείο πως δεν είσαι μόνος σου μέσα στην φουρτουνιασμένη θάλασσα και στην πικρή έρημο της μοναξιάς σου και των βασάνων σου. Σου ανοίγουν πόρτα στον ουρανό και αποδιώχνουν τα σύννεφα που σου κρύβουν τον Όντως Ήλιο. Σε ανασηκώνουν και σε εξάγουν απο το βαθύ πηγάδι του σκότους και των ωδινών σου, που έχεις βρεθεί απο δικά σου λάθη, απο λάθη των γονιών σου, των δασκάλων σου και απο το πονηρό πνεύμα. Σε σηκώνουν στα πόδια και από παράλυτος και ανάπηρος να περπατήσεις νοιώθεις να αναγεννάσαι σε νεα ζωή με νέα δύναμη με νέα αισιοδοξία και απερίγραπτη χαρά να ξεκινήσεις τα πάντα από την αρχή όσο και αν ένοιωθες πριν πως είσαι κατεστραμμένος. Πηγαίνεις στο φτωχικό κελί τους κατεστραμμένος και ερείπιο και φεύγεις γεμάτος δύναμη για ζωή, γεμάτος θεία χαρά.
Αγνοούν όμως όλοι αυτοί οι άγριοι συκοφάντες αυτό που γνωρίζουν οι πραγματικοί προσκυνητές του Αγίου Όρους και του Ελληνικού και Ορθόδοξου φαινομένου και ησυχασμού. Ότι δηλαδή ο π. Ευθύμιος έχει προσφέρει στον ελληνικό λαό τεράστιες υπηρεσίες, όπως παλαιότερα ο τότε πνευματικός του πατέρας και νυν Άγιος Παΐσιος. Επί μια εικοσαετία και πλέον, από το Πάσχα μέχρι τα Χριστούγεννα, οπόταν και διακόπτει τον εγκλεισμό του, δέχεται από το πρωί μέχρι το βράδυ δεκάδες και εκατοντάδες πονεμένους και βασανισμένους ανθρώπους, χωρίς συχνά να βάζει μια μπουκιά στο στόμα του. Ακούει και στηρίζει έναν-έναν χιλιάδες, η και δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, όλο τον χρόνο που σπάει την έγκλειστη ησυχαστική και ασκητική ζωή του.
Μάλιστα δε, ο π. Ευθύμιος έχει κληρονομήσει ένα μεγάλο πνευματικό χάρισμα από τον Άγιο Παΐσιο, στον οποίο μαθήτευσε χρόνους πολλούς.
Το χάρισμα να αφιερώνει όλο τον εαυτό του και όλη την ύπαρξή του στον κάθε άνθρωπο προσωπικά, ωσάν να μην υπάρχει άλλος άνθρωπος. Ως εάν έκαστος να είναι μοναδικός για αυτόν. Αυτό είναι πράγματι μέγιστο θείο δώρο που ο Χριστός και η Παναγία δανείζουν σε εκλεκτά παιδιά τους, για να στηρίζουν την Εκκλησία και τον κόσμο όλο. Σου δείχνει τόσο προσωπικό ενδιαφέρον και σου αφιερώνει τόσο χρόνο όσο χρειάζεσαι, ακούγοντάς σε προσεκτικά και ασχολείται με το πρόσωπό σου και το πρόβλημά σου, ωσάν να μην υπάρχει κανείς άλλος άνθρωπος στον κόσμο αλλά μόνο εσυ και ο γέροντας. Ενώ γύρω στην αυλή είναι δεκάδες ή και εκατοντάδες εκείνοι που περιμένουν υπομονετικά να συναντήσουν και να μιλήσουν με τον γέροντα. Αυτό το φαινόμενο το έχουμε δει να συμβαίνει με σπάνιες πνευματικές μορφές, τόσο στην Ελλάδα, όπως συνέβαινε με τους Αγίους Παΐσιο, Πορφύριο και Ιάκωβο, όσο και με αντίστοιχους Αγίους Γέροντες Ρώσους και Σλάβους στάρετς.
Το πλέον σημαντικό όμως, είναι ότι όταν πλησιάζεις το κελί του γέροντος Ευθυμίου αισθάνεσαι να διαχέεται παντού γύρω στον τόπο η Θεία Χάρις και να αλλάζει η φυσική πραγματικότητα με ένα θαυμαστό τρόπο, όπως νοιώθαμε να συμβαίνει με άλλους Αγίους της Εκκλησίας μας που προλάβαμε να συναντήσουμε. Έτσι συνέβαινε σαφώς με τον Άγιο Πορφύριο, τον Άγιο Παΐσιο και άλλους.
Στην περίπτωση όμως του πατρός Ευθυμίου, όσοι έχουμε προσωπική πείρα γνωρίζουμε πως ο ίδιος κινείται σε τόσο υψηλό πνευματικό επίπεδο και διακατέχεται από τόσο υψηλό αίσθημα ευθύνης για τον άνθρωπο, για την ιστορία της Ρωμηοσύνης και για τον Ελληνισμό, ώστε επ᾽ ουδενί μπορεί να αποτελεί μομφή το ενδιαφέρον του για τα πολιτικά δρώμενα της Ελλάδος. Είναι πολλές οι μαρτυρίες ότι ο π. Ευθύμιος νοιάζεται για την ενότητα των Ελλήνων και όχι για το ένα ή το άλλο κόμμα. Νοιάζεται να σωθεί η Ελλάδα και ο πολιτισμός της, η Ορθοδοξία της και ο λαός της. Δεν νοιάζεται για την πολιτική ως πολιτική, όπως θα συνέβαινε με οποιονδήποτε άλλον από εμάς, ούτε έχει ο ίδιος ανάγκη να εμπλέκεται σε πολιτικές συζητήσεις. Πάντα το ενδιαφέρον του είναι πνευματικό και όχι κοσμικό. Το ενδιαφέρον του είναι να γνωρίσουν οι άνθρωποι τον Χριστό. Και την Ελλάδα την νοιάζεται ως τόπο Χριστού και ως Εκκλησία Χριστού. Νοιάζεται ακόμη και για την πολιτική όπως νοιάζεται για την παιδεία και την υγεία, αλλά από ένα ευγενές και υψηλό αίσθημα ευθύνης για τους ανθρώπους και για την ιστορία του Ελληνικού λαού και της Ορθόδοξης Εκλλησίας. Αυτό πάντα συνέβαινε με τα μεγάλα πνευματικά μεγέθη και υψηλά ηθικά αναστήματα δασκάλων και άλλων επιφανών Ελλήνων, είτε λαϊκών είτε ρασοφόρων. Αυτό όχι μόνο δεν είναι ενοχή, όπως κάποιοι θέλουν να το παρουσιάζουν, για να αποκαθηλώσουν τον γέροντα Ευθύμιο ως πνευματικό δάσκαλο του γένους, αλλά χρέος όλων των Ελλήνων στην ιστορία, στον Ελληνικό λαό και στην Εκκλησία.
Με την έννοια αυτή, ακόμη και εάν ο π. Ευθύμιος εμπιστεύθηκε σε κάποιους επισκέπτες του κάποιες προσωπικές σκέψεις του, διαπράττουν μέγιστο έγκλημα όσοι κάνουν θέμα δημόσιας συζήτησης προσωπικές συζητήσεις του γέροντος Ευθυμίου με κάποιους επισκέπτες του. Όταν κάποιοι βγάζουν στον αέρα στοιχεία από τις προσωπικές των συνομιλίες με τον π. Ευθύμιο, όποιο κι αν είναι το περιεχόμενο τους, και μάλιστα όταν το πράττουν με σκοπό να τον χειραγωγήσουν, να τον φημώσουν και να τον ενοχοποιήσουν, τότε δείχνουν τον δικό τους σκοτεινό, πονηρό, ανέντιμο και ανήθικο τρόπο.
Διότι όταν ένας απλός συνάνθρωπός σου, πολλώ δε μάλλον ένας ασκητής στο Αγιον Όρος, σε βάζει στο σπίτι του και σου εμπιστεύεται κάποιες προσωπικές σκέψεις κι εσύ μετά κάνεις βούκινο αυτό που σου εμπιστεύθηκε, χωρίς μάλιστα να ζητήσουν και να λάβουν την άδειά του πριν μιλήσουν δημόσια, αυτό δεν τιμά καθόλου αυτούς που καμώνονται πως θέλουν να υπηρετήσουν την αλήθεια και την αμερόληπτη ενημέρωση.
Τέτοιου είδους άνθρωποι της νοεράς προσευχής, που έχουν πεθάνει για τον κόσμο ποτέ δεν λένε και δεν κάνουν λάθος. Και το όποιο σύμφωνα με τη γνώμη μας δικό των λάθος, για τον Θεό είναι σωστό. Διότι δεν ζουν για να αποκτήσουν ανθρώπινη δόξα. Γι᾽ αυτούς τους ανθρώπους ο Χριστός είναι διαρκώς παρών, μέσα τους και δίπλα τους. Οι άνθρωποι τέτοιας αγάπης και θυσίας δεν μιλούν από τον εαυτό τους. Μιλούν όσα ο Χριστός τους δείχνει να πουν ή να πράξουν.
Για αυτό όσοι μιλούν τόσο συκοφαντικά για τον γέροντα Ευθύμιο, ας ζητήσουν δημόσια συγγνώμη για την ζημία που προκαλούν στην Εκκλησία με τον τρόπο τους αλλά και την προσβολή των όχι μόνο προς το πρόσωπο του γέροντος Ευθύμιου, αλλά και στο Άγιον Όρος και στους πατέρες, οι οποίοι συμπαραστέκονται αυτό τον καιρό, όπως και πάντοτε, στον ελληνικό λαό. Διότι η Παναγία μέσα από τα δικά της μαυροφορεμένα και πενθούντα, για τις αμαρτίες όλου του κόσμου, παιδιά της στο Άγιον Όρος, δίδει την μόνη αληθινή παρηγοριά και φώτιση σε όλους τους Έλληνες και σε όλο τον κόσμο.
Γιώργος Παύλος
Καθ. Φυσικής και Φιλοσοφίας ΔΠΘ