Ἕνας ἀπό τούς νεότερους Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας εἶναι ὁ Ρῶσος Ἅγιος Ἰγνάτιος Μπριαντσανίνωφ (1807-1867), ἐπίσκοπος Καυκάσου καί Μαύρης Θάλασσας, τή μετάφραση καί ἔκδοση τῶν ἔργων τοῦ ὁποίου πραγματοποιεῖ ἡ Ἱερά Μονή Παρακλήτου ἐδῶ καί μερικά χρόνια. Ἤδη ἔχουν κυκλοφορηθεῖ ἐννέα τόμοι μέ κείμενα ποικίλου περιεχομένου, τά ὁποῖα συνοψίζουν τήν ἐκκλησιαστική διδασκαλία γιά τή χριστιανική ζωή καί στά ὁποῖα συνυπάρχουν διακριτικά ἡ ἀσκητική αὐστηρότητα καί ἡ φιλάνθρωπη ἐπιείκεια, ἡ πατερική ἀκρίβεια καί ἡ πνευματική ἐλευθερία, ἡ θεολογική βαθύτητα καί ἡ εὐαγγελική ἁπλότητα, ἡ μοναχική ἐνδοστρέφεια καί ἡ κοινωνική εὐαισθησία, ἡ πραγματιστική σκέψη καί ὁ ποιητικός λυρισμός.
Κατέχοντας τήν ἁγιοπατερική γραμματεία τόσο ὅσο κανένας ἴσως ἄλλος ἐκκλησιαστικός ἄνδρας τῆς ἐποχῆς του, διαθέτοντας πλούσιες ἁγιοπνευματικές ἐμπειρίες ἀσκητικῆς ζωῆς, γνωρίζοντας ὅλους τούς κλάδους τῆς κοσμικῆς ἐπιστήμης, διαβλέποντας τίς πραγματικές αἰτίες καί συνάμα προβλέποντας τίς ἀναπόφευκτες συνέπειες τῶν κοινωνικῶν προβλημάτων τῆς ἐποχῆς του –ἐποχῆς ὄχι πολύ μακρινῆς ἀπό τή δική μας ἀλλά καί ἐποχῆς γενικῆς συγχύσεως ὅπως ἡ δική μας– καί, κοντά σ’ ὅλα αὐτά, ὄντας προικισμένος μέ σπάνιο λογοτεχνικό χάρισμα, ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ἀποτελεῖ ἕναν ἀπό τούς κύριους συνδετικούς κρίκους τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου μέ τήν πατερική σοφία, ἕναν θεοφώτιστο διδάσκαλο τῆς ὀρθόδοξης εὐσέβειας πού καθοδηγεῖ κάθε χριστιανό στή νηφάλια προσαρμογή τῶν ὑποθηκῶν τῶν παλαιῶν ἁγίων Πατέρων στίς σημερινές πνευματικές καί κοινωνικές συνθῆκες.
Στόν ἔνατο τόμο, πού μόλις κυκλοφορήθηκε, περιέχεται τό πρῶτο μέρος τοῦ ἔργου “Προσφορά στόν σύγχρονο μοναχισμό”, γνωστοῦ διεθνῶς ἀπό τήν ἀγγλική μετάφρασή του ἀπό τόν τίτλο “Ἡ ἀρένα”. Πρόκειται γιά τήν πρώτη πλήρη ἑλληνική μετάφραση.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος…7
Κανόνες διαγωγῆς τῶν ἀρχαρίων μοναχῶν…11
Εἰσαγωγή…11
Κανόνες…11
Συμπέρασμα…38
Νουθεσίες γιά τήν πνευματική ἐργασία τῶν μοναχῶν…47
Εἰσαγωγή…47
1. Ἡ μελέτη καί ἡ βίωση τῶν εὐαγγελικῶν ἐντολῶν…51
2. Στό κριτήριο τοῦ Θεοῦ οἱ ἄνθρωποι θά κριθοῦν
σύμφωνα μέ τίς εὐαγγελικές ἐντολές…55
3. Ἡ μοναχική ζωή εἶναι ζωή σύμφωνη μέ τίς εὐαγγελικές ἐντολές…57
4. Ἡ μοναχική ζωή πού δέν βασίζεται
στίς εὐαγγελικές ἐντολές εἶναι ἐπισφαλής…58
5. Ἡ φύλαξη τοῦ ἑαυτοῦ μας ἀπό τούς πειρασμούς…61
6. Ἡ θεάρεστη ζωή σέ μοναστήρι πρέπει
νά προηγεῖται τῆς θεάρεστης ζωῆς στήν ἡσυχία…66
7. Πρέπει νά φυλαγόμαστε ἀπό τό δῆθεν καλό
τῆς πεσμένης ἀνθρωπίνης φύσεως…69
8. Ἡ ἐχθρότητα καί ἡ πάλη ἀνάμεσα
στήν πεσμένη φύση καί τίς εὐαγγελικές ἐντολές…73
9. Ἡ μελέτη τοῦ Εὐαγγελίου καί τῶν πατερικῶν συγγραμμάτων…75
10. Ἡ μελέτη τῶν ἀσκητικῶν βιβλίων πρέπει νά γίνεται μέ διάκριση…79
11. Γιά τήν ἀναχωρητική καί ἡσυχαστική ζωή…82
12. Ἡ ζωή τῆς ὑπακοῆς σέ γέροντα…108
13. Ἡ πνευματική ζωή μέ τή λήψη συμβουλῶν…115
14. Σκοπός τῆς μοναχικῆς ζωῆς
εἶναι ἡ οἰκείωση τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ…124
15. Ἡ ἀγάπη πρός τόν πλησίον ὁδηγεῖ στήν ἀγάπη πρός τόν Θεό…131
16. Ἡ ταπείνωση συμβάλλει στήν ἀπόκτηση
τῆς ἀγάπης πρός τόν πλησίον…136
17. Ἡ προσευχή…140
18. Ἡ προετοιμασία γιά τήν προσευχή…142
19. Ἡ προσοχή κατά τήν προσευχή…146
20. Ὁ κανόνας τοῦ κελιοῦ…149
21. Οἱ μετάνοιες…151
22. Ὁ μοναστηριακός κανόνας…155
23. Ἡ εὐχή τοῦ Ἰησοῦ…159
24. Τρόπος ἀσκήσεως τῆς εὐχῆς τοῦ Ἰησοῦ…163
25. Ἡ ἀδιάλειπτη προσευχή…165
26. Ἡ καρδιακή προσευχή…167
27. Οἱ πνευματικές θεωρίες…174
28. Ἡ μνήμη τοῦ θανάτου…177
29. Ἡ δύσκολη ὁδός τῶν ἀληθινῶν μαθητῶν τοῦ Κυρίου…182
30. Οἱ θλίψεις τῶν ἐσχάτων χρόνων…200
31. Οἱ πηγές τῶν θλίψεων τοῦ μοναχοῦ…212
32. Ἡ ἀνδρεία εἶναι ἀπαραίτητη στήν ἀντιμετώπιση τῶν πειρασμῶν…218
33. Ἡ διδασκαλία τῶν ὁσίων πατέρων γιά τή στενή ὁδό…222
α. Ἀπό τά ἔργα τοῦ ὁσίου Μακαρίου τοῦ Μεγάλου…223
β. Ἀπό τά ἔργα τοῦ ὁσίου Μάρκου τοῦ Ἀσκητοῦ…234
γ. Ἀπό τόν βίο τοῦ ὁσίου Ἀνδρέα τοῦ διά Χριστόν σαλοῦ…306
δ. Ἀπό τήν Κλίμακα τοῦ ὁσίου Ἰωάννου τοῦ Σιναΐτου…309
ε. Ἀπό τά ἔργα τοῦ ἀββᾶ Δωροθέου…342
στ. Ἀπό τούς Λόγους τοῦ ἀββᾶ Ἡσαΐα…370
Ἀντί γιά ἐπίλογο…391