Γράφει ο Κώστας Παναγόπουλος
Το 80% per annum των εξωτερικών προμηθειών της Κίνας σε αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο αέριο [LNG] θα πρέπει πρώτα να περάσει από τη Σιγκαπούρη και τα περίφημα Malacca Straits, προκειμένου να φθάσουν τα φορτία στα κινεζικά τερματικά, νότια και ανατολικά της αχανούς χώρας. Αυτό είναι κάτι που ποτέ δεν μπόρεσαν να χωνέψουν οι Κινέζοι, δεδομένου ότι το ναυτιλιακό υπέρ-κέντρο της Σιγκαπούρης τέλει, ως γνωστόν, υπό την επιρροή της υπερδύναμης των Ηνωμένων Πολιτειών και των συμμάχων της, Ιαπωνίας και Ταϊβάν.
Επιπρόσθετα, τα Malacca Straits υποφέρουν από την πειρατεία, όπως και από τα διάφορα εμπάργκο, με αποτέλεσμα το 80% των υπό παραγγελία κινεζικών προμηθειών να βρίσκονται, σχεδόν πάντοτε, υπό το έλεος της άτυπης αμερικανικής εποπτείας, αλλά και της εκάστοτε συγκυρίας μέσα στη θαλάσσια μεταφορά.
Αυτά τα παραπάνω, και άλλα πολλά, επισημαίνει ο Andre Wheeler, γνωστός αναλυτής σε θέματα διεθνούς ναυτιλίας, σε άρθρο που δημοσιεύει στοSplash247.com στις 7 Ιουνίου 2017 [δες εδώ]. Τονίζει, όμως, ότι η Κίνα έχει αναλάβει δράση, μη σκοπεύοντας να κρατήσει αυτόν τον κόμπο στον λαιμό της για πολλές δεκαετίες ακόμη.
Η απάντηση του Kra Canal
Το 80% per annum των εξωτερικών προμηθειών της Κίνας σε αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο αέριο [LNG] θα πρέπει πρώτα να περάσει από τη Σιγκαπούρη και τα περίφημα Malacca Straits, προκειμένου να φθάσουν τα φορτία στα κινεζικά τερματικά, νότια και ανατολικά της αχανούς χώρας. Αυτό είναι κάτι που ποτέ δεν μπόρεσαν να χωνέψουν οι Κινέζοι, δεδομένου ότι το ναυτιλιακό υπέρ-κέντρο της Σιγκαπούρης τέλει, ως γνωστόν, υπό την επιρροή της υπερδύναμης των Ηνωμένων Πολιτειών και των συμμάχων της, Ιαπωνίας και Ταϊβάν.
Επιπρόσθετα, τα Malacca Straits υποφέρουν από την πειρατεία, όπως και από τα διάφορα εμπάργκο, με αποτέλεσμα το 80% των υπό παραγγελία κινεζικών προμηθειών να βρίσκονται, σχεδόν πάντοτε, υπό το έλεος της άτυπης αμερικανικής εποπτείας, αλλά και της εκάστοτε συγκυρίας μέσα στη θαλάσσια μεταφορά.
Αυτά τα παραπάνω, και άλλα πολλά, επισημαίνει ο Andre Wheeler, γνωστός αναλυτής σε θέματα διεθνούς ναυτιλίας, σε άρθρο που δημοσιεύει στοSplash247.com στις 7 Ιουνίου 2017 [δες εδώ]. Τονίζει, όμως, ότι η Κίνα έχει αναλάβει δράση, μη σκοπεύοντας να κρατήσει αυτόν τον κόμπο στον λαιμό της για πολλές δεκαετίες ακόμη.
Η απάντηση του Kra Canal
Μία πιθανή απάντηση στα Malacca Straits ίσως αποτελέσει το ταϊλανδό KraCanal, το οποίο, προφανώς, παρακάμπτει τα στενά της Σιγκαπούρης, μικραίνει τη θαλάσσια διαδρομή προς την Κίνα [μείωση 1200 km], ενώ, ανήκοντας γεωγραφικά στο Βασίλειο της Ταϊλάνδης, εξασφαλίζει την πλήρη κινεζική επιρροή πάνω στη δημιουργία και στη μελλοντική εκμετάλλευση του έργου.
Στην Ταϊλάνδη ζει και εργάζεται μία μεγάλη κινεζική μειονότητα, ενώ, την ίδια στιγμή, οι φανατικοί υποστηρικτές της διάνοιξης του Kra Canal έχουν ήδη δράσει σε διπλωματικό επίπεδο. Η Κίνα, στο μεταξύ, φαίνεται ότι χρηματοδοτεί επισταμένες έρευνες για την εύρεση του κατάλληλου σημείου, όπου θα μπορούσε να ανοίξει το κανάλι. Σε απλή λαϊκή γλώσσα, υπάρχει εδώ ο ορισμός του «κάτι ψήνεται, παιδιά», με αποτέλεσμα να τρίζουν τα πόδια της Σιγκαπούρης, η οποία έχει συνειδητοποιήσει την αταλάντευτη διάθεση της Κίνας να απαλλαγεί από τα Malacca Straits.
Επιπρόσθετος τρόπος απαλλαγής
Στην Ταϊλάνδη ζει και εργάζεται μία μεγάλη κινεζική μειονότητα, ενώ, την ίδια στιγμή, οι φανατικοί υποστηρικτές της διάνοιξης του Kra Canal έχουν ήδη δράσει σε διπλωματικό επίπεδο. Η Κίνα, στο μεταξύ, φαίνεται ότι χρηματοδοτεί επισταμένες έρευνες για την εύρεση του κατάλληλου σημείου, όπου θα μπορούσε να ανοίξει το κανάλι. Σε απλή λαϊκή γλώσσα, υπάρχει εδώ ο ορισμός του «κάτι ψήνεται, παιδιά», με αποτέλεσμα να τρίζουν τα πόδια της Σιγκαπούρης, η οποία έχει συνειδητοποιήσει την αταλάντευτη διάθεση της Κίνας να απαλλαγεί από τα Malacca Straits.
Επιπρόσθετος τρόπος απαλλαγής
Επιπρόσθετος τρόπος απαλλαγής της Κίνας από τα θαλάσσια στενά της Σιγκαπούρης, είναι η εν ενεργεία ενδυνάμωση της χερσαίας οδού από τα νοτιοδυτικά και εν προκειμένω η προμήθεια ενέργειας δια μέσου της Μιανμάρ.
Η ολοκλήρωση και η λειτουργία των χερσαίων αγωγών πετρελαίου και αερίου από το Kyauk Phyu [Μιανμάρ] προς την επαρχία Γιουνάν της Κίνας, προσφέρει ασφαλή ενεργειακή τροφοδοσία με χαμηλότερο κόστος μεταφοράς σε σχέση με τη μεταφορά σε tankers, και μάλιστα χωρίς την εμπλοκή δύο, τριών ή τεσσάρων κρατών, ως συνήθως, αλλά μόνον ενός, δηλ. της Μιανμάρ. Το τι σημαίνει αυτό για την αποδυνάμωση των θαλάσσιων στενών της Σιγκαπούρης, γίνεται ευκόλως αντιληπτό, αφού θα ακολουθήσει μία αισθητή μείωση των παραγγελιών της Κίνας μέσω θαλάσσης.
Ανταγωνισμός από όλα τα σημεία
Τα δεδομένα αλλάζουν, με τις σημαντικές αναβαθμίσεις στα λιμάνια της Μαλαισίας, της Ινδονησίας, της Σρι Λάνκα και της Αυστραλίας να έχουν αλλάξει τις παραμέτρους των διεθνών εμπορικών μετακινήσεων και άρα οι παλαιές μονοπωλιακές νόρμες δέχονται ικανούς κραδασμούς σε όλα τα επίπεδα. Η Σιγκαπούρη, ως διαχρονικό ναυτιλιακό υπέρ-κέντρο, πέραν από την αύξηση του ανταγωνισμού από όλα τα σημεία του ορίζοντα, δεν έχει τη συμπάθεια της Κίνας, η οποία, προσπαθώντας με όλα τα μέσα να την παρακάμψει, είναι δεδομένο ότι θα της προκαλέσει καίριο εμπορικό πλήγμα.
Κ.Γ.Π.
Η ολοκλήρωση και η λειτουργία των χερσαίων αγωγών πετρελαίου και αερίου από το Kyauk Phyu [Μιανμάρ] προς την επαρχία Γιουνάν της Κίνας, προσφέρει ασφαλή ενεργειακή τροφοδοσία με χαμηλότερο κόστος μεταφοράς σε σχέση με τη μεταφορά σε tankers, και μάλιστα χωρίς την εμπλοκή δύο, τριών ή τεσσάρων κρατών, ως συνήθως, αλλά μόνον ενός, δηλ. της Μιανμάρ. Το τι σημαίνει αυτό για την αποδυνάμωση των θαλάσσιων στενών της Σιγκαπούρης, γίνεται ευκόλως αντιληπτό, αφού θα ακολουθήσει μία αισθητή μείωση των παραγγελιών της Κίνας μέσω θαλάσσης.
Ανταγωνισμός από όλα τα σημεία
Τα δεδομένα αλλάζουν, με τις σημαντικές αναβαθμίσεις στα λιμάνια της Μαλαισίας, της Ινδονησίας, της Σρι Λάνκα και της Αυστραλίας να έχουν αλλάξει τις παραμέτρους των διεθνών εμπορικών μετακινήσεων και άρα οι παλαιές μονοπωλιακές νόρμες δέχονται ικανούς κραδασμούς σε όλα τα επίπεδα. Η Σιγκαπούρη, ως διαχρονικό ναυτιλιακό υπέρ-κέντρο, πέραν από την αύξηση του ανταγωνισμού από όλα τα σημεία του ορίζοντα, δεν έχει τη συμπάθεια της Κίνας, η οποία, προσπαθώντας με όλα τα μέσα να την παρακάμψει, είναι δεδομένο ότι θα της προκαλέσει καίριο εμπορικό πλήγμα.
Κ.Γ.Π.