Μια αντισυμβατική σύγχρονη μορφή της Ορθοδοξίας, που αξίζει να τη γνωρίσουμε και να την προσέξουμε...
Το 1883 γεννιέται σε χωριό της Τραπεζούντας του Πόντου η Σοφία Χορτοκορίδου, η «ασκήτισσα της Παναγιάς».
Παντρεμένη
στον Πόντο με ένα σύζυγο που εξαφανίστηκε (μάλλον όχι με δική του
ευθύνη) μετά από επτά χρόνια γάμου και μητέρα ενός παιδιού που,
νεογέννητο, φαγώθηκε από χοίρους, ήρθε στην Ελλάδα παρασυρμένη από τη
λαίλαπα του πολέμου...
και ολοκλήρωσε τη ζωή της το Μάιο του 1974 στο μοναστήρι του Γενέθλιου της Θεοτόκου στην Κλεισούρα Καστοριάς.
Η ψυχή της ανέπνεε το Χριστό και την Παναγία με την απλοϊκή αγάπη των ταπεινών, που αισθάνονται τα ιερά πρόσωπα της πίστης ως φίλους και συγγενείς τους, εμβαθύνοντας στο μυστήριο της πανανθρώπινης αγάπης απλά και συγκλονιστικά, με την τρομακτική ευθύτητα και την ειλικρίνεια ενός παιδιού, που προκαλεί το σεβασμό, αλλά και τρομάζει γιατί αφαιρεί τις μάσκες της ατσαλάκωτης και καθώς πρέπει «εντιμότητάς μας» και της καλής μας υπόληψης, που νομίζει ότι ζει ενάρετα χωρίς να ρίχνεται στο ηφαίστειο της αγάπης. Είναι οι περίφημοι πτωχοί τω πνεύματι του Ευαγγελίου, που ζουν τα διδάγματα του χριστιανισμού χωρίς να διυλίζουν τον κώνωπα με τη βοήθεια της ακαδημαϊκής θεολογίας.
και ολοκλήρωσε τη ζωή της το Μάιο του 1974 στο μοναστήρι του Γενέθλιου της Θεοτόκου στην Κλεισούρα Καστοριάς.
Η ψυχή της ανέπνεε το Χριστό και την Παναγία με την απλοϊκή αγάπη των ταπεινών, που αισθάνονται τα ιερά πρόσωπα της πίστης ως φίλους και συγγενείς τους, εμβαθύνοντας στο μυστήριο της πανανθρώπινης αγάπης απλά και συγκλονιστικά, με την τρομακτική ευθύτητα και την ειλικρίνεια ενός παιδιού, που προκαλεί το σεβασμό, αλλά και τρομάζει γιατί αφαιρεί τις μάσκες της ατσαλάκωτης και καθώς πρέπει «εντιμότητάς μας» και της καλής μας υπόληψης, που νομίζει ότι ζει ενάρετα χωρίς να ρίχνεται στο ηφαίστειο της αγάπης. Είναι οι περίφημοι πτωχοί τω πνεύματι του Ευαγγελίου, που ζουν τα διδάγματα του χριστιανισμού χωρίς να διυλίζουν τον κώνωπα με τη βοήθεια της ακαδημαϊκής θεολογίας.
«Ένας
είναι ο Κύριος και μία η Κυρία» έλεγε (εννοούσε το Χριστό και την
Παναγία), «όλοι εμείς οι άλλοι είμαστε αδελφοί». Δασκάλα πολλών απλών
ανθρώπων, κυρίως γυναικών, μετέδιδε την ταπείνωση και την αγάπη με κάθε
λόγο και κάθε κίνησή της.
«Το στόμα να γίνει βασιλικός και τριαντάφυλλο» (Γιαγιά Σοφία).
ΘΑΥΜΑΣΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
Ήταν μια θαυμαστή προσωπικότητα χωρίς μελανά σημεία, ένα χόρτο της γης, παρόμοιο σε πολλά με τους διά Χριστόν σαλούς, αθέατο από τους υπερήφανους και μορφωμένους, αλλά εκτιμημένο από τους ταπεινούς, τους ομοίους της. Αγάπησε το Θεό και τους ανθρώπους με θαυμαστή δύναμη και η ζωή της πλουτίστηκε από εντυπωσιακές εμπειρίες επαφής με τη Θεοτόκο και διαφόρους αγίους.
Το
1967 χειρουργήθηκε από τον αρχάγγελο Γαβριήλ, στον καταυλισμό προσκόπων
του Αμύνταιου, όπου την είχαν περιθάλψει σε κακά χάλια.
Δεν υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες του θαύματος –τί χαρά για το ρεαλισμό
μας!– αλλά πλήθος ανθρώπων, μεταξύ των οποίων και γιατροί, την είδαν το
βράδυ μισοπεθαμένη από μια βρομερή πληγή που διαρκούσε μέρες και την
επομένη τη βρήκαν με μια καλοραμμένη χειρουργική μαχαιριά που είχε γίνει
μέσα στον καταυλισμό, γιατί δε βγήκε.
Όπως και πολλοί άγιοι, είχε επικοινωνία με τα άγρια ζώα, και ιδιαίτερα με μια αρκούδα του δάσους, αλλά και με φίδια και πουλιά (*).
ΝΕΟ & ΠΑΛΑΙΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Από τότε που άλλαξαν τα ημερολόγια, νήστευε και με το παλαιό και με το νέο, για να μη σκανδαλίζει κανέναν. Ποτέ δε δέχτηκε τιμές, αν και όσοι τη γνώρισαν φύλαξαν τα λόγια της ως θησαυρούς της συνείδησης. Είναι μια «Γερόντισσα», μια Μητέρα της Εκκλησίας και πνευματική μητέρα πολλών ανθρώπων. Ήδη έχουν γραφτεί προς τιμήν της τροπάρια, από ανώνυμο πνευματικό της παιδί, στη νεοελληνική γλώσσα.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Έλεγε:
Από τότε που άλλαξαν τα ημερολόγια, νήστευε και με το παλαιό και με το νέο, για να μη σκανδαλίζει κανέναν. Ποτέ δε δέχτηκε τιμές, αν και όσοι τη γνώρισαν φύλαξαν τα λόγια της ως θησαυρούς της συνείδησης. Είναι μια «Γερόντισσα», μια Μητέρα της Εκκλησίας και πνευματική μητέρα πολλών ανθρώπων. Ήδη έχουν γραφτεί προς τιμήν της τροπάρια, από ανώνυμο πνευματικό της παιδί, στη νεοελληνική γλώσσα.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Έλεγε:
- «Ο φόβος του Θεού κάνει σοφό τον
άνθρωπο. Ποιος είναι ο φόβος του Θεού; Όχι να φοβάσαι το Θεό, αλλά να
φοβάσαι να μη στενοχωρήσεις τον άλλο, να μην τον βλάψεις, να μην τον
αδικήσεις, να μην τον κατηγορήσεις. Αυτή είναι η σοφία. Ύστερα τα άλλα,
για να ζήσεις, σε φωτίζει ο Θεός τί να κάνεις»
– «Να ψάχνετε να βρίσκετε
τους φτωχούς και να μαζεύετε να πάτε να τους βοηθάτε. Αυτά θέλει ο
Θεός, όχι να πηγαίνετε τάχα να προσεύχεστε στην εκκλησία»
– «Η
ελεημοσύνη κρυφή να είναι, μόνον ο Θεός να ξέρει»
– «Αχ, να ξέρατε τί
έπαθε ο Κύριος την Τετάρτη και την Παρασκευή, τίποτα δε θα βάζατε στο
στόμα σας. Ούτε ψωμί, όχι λάδι. Μη μαντζιρίζετε (=τρώτε αρτύσιμα)
Τετάρτη και Παρασκευή»
– «Οι άγγελοι μιλάνε κάθε μέρα. Ο Θεός στέλνει
τους αγγέλους, να δουν αν ο κόσμος μετανοεί»
– «Η Παναγία κλαίει, κάθε
μέρα κλαίει. Λέει στον Υιό της: Υιέ μου και Θεέ μου, δώσε στον κόσμο
σοφία, συγχώρησε τον κόσμο»
– «Το στόμα να γίνει βασιλικός και
τριαντάφυλλο».
(*) Λιοντάρι βοήθησε τον άγιο Ζωσιμά να σκάψει τον τάφο της αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας, ο άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ (19ος αι.) απολάμβανε τη φιλία των ζώων του δάσους και ιδιαίτερα μιας αρκούδας κ.λ.π. (δες και σχετικό post για το Γέροντα Παΐσιο).
Αυτά εκπληρώνουν την προφητεία του Ησαΐα ότι στη Βασιλεία του Θεού η
αρκούδα θα κάνει παρέα με το βόδι, το νήπιο θα βάζει άφοβα το χέρι του
στη φωλιά των φιδιών κ.τ.λ. (Ησ. 11, 7-9). Οι άγιοι, όπως είπαμε, ζουν
ήδη τον παράδεισο, σα να ήταν πρωτόπλαστοι.
Το
παραπάνω σημείωμα είναι μια ελάχιστη αναφορά στην αγία. Δε γράφει
τίποτα για τον εσωτερικό και μυστικό αγώνα της, που την κάνει μεγάλη και
αγία ασκήτρια.
Γι' αυτό, αδελφέ μου, ΔΕΣ: Σοφία, η ασκήτισσα της Παναγίας, έκδ. ιεράς μονής Γενεθλίου της Θεοτόκου Κλεισούρας Καστοριάς 2002.
Βλ. και σχετικό αφιέρωμα στο περιοδικό Ο Όσιος Φιλόθεος της Πάρου, εκδ. «Ορθόδοξος Κυψέλη», τεύχ. 10, Θεσσαλονίκη Ιανουάριος-Απρίλιος 2004, σελ. 144-152.
Στο Διαδίκτυο, αναλυτικά για την αγία (και για τη θαυμαστή εγχείρησή της), ΕΔΩ (& αγγλικά εδώ).
Απολυτίκιο. Ήχος γ΄. Την ωραιότητα.
Απολυτίκιο. Ήχος γ΄. Την ωραιότητα.
Σοφίας γέγονας, μήτερ αοίδημε, Σοφία, σέμνωμα, της Θεομήτορος, εν τη Μονή ασκητικώς τον βίον σου διελθούσα·
όθεν και απείληφας των καμάτων σου έπαινον, κατατραυματίσασσα των
δαιμόνων τας φάλαγγας, και πρέσβειρα Χριστώ παρεστώσα, μη επιλάθου των
πόθω τιμώντων σε.
Μεγαλυνάριο.
Μεγαλυνάριο.
Σοφισθείσα,
μήτερ, πνευματικώς, όλον σου τον βίον εν τελεία υπομονή διήλθες,
Σοφία, και νυν του σου Νυμφίου το κάλλος εποπτεύεις εν ταις παστάσιν
αυτού.
Η επίσημη αναγνώριση της αγιότητάς της
Η Γερόντισσα Σοφία αναγνωρίστηκε επίσημα ως αγία της Ορθοδοξίας το Νοέμβριο του 2011. Αντιγράφουμε από το σχετικό post:
Η Ιερά Μητρόπολη Καστορίας,
με βαθιά συγκίνηση ενημερώνει το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Ιεράς
Μητροπόλεώς μας, αλλά και τους κατοίκους ολοκλήρου της Δυτικής
Μακεδονίας, πως το Οικουμενικό Πατριαρχείο, με πρώτο τον Οικουμενικό
μας Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και την περί αυτόν Αγία και Ιερά Σύνοδο,
κατέγραψε και συναρίθμησε στο Αγιολόγιο της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας,
την Ασκήτρια της Ιεράς Μονής Παναγίας Κλεισούρας, Γερόντισσα Σοφία.
Έτσι από τώρα και εις τον αιώνα τον άπαντα, η διανύσασα «τον αγώνα τον καλόν» αφανώς στην Μονή της Παναγίας, Σοφία η Ασκήτρια, θα τιμάται ως Αγία και θα γεραίρεται με ύμνους και ωδές πνευματικές από τους πιστούς, ιδιαιτέρως δε κατά την 6ην Μαΐου, ημέρα της οσίας κοιμήσεώς της.
["Ν": έγινε με παλλαϊκή συμμετοχή και δείτε ρεπορτάζ εδώ. Από εκεί & η φωτο αμέσως παρακάτω].
Έτσι από τώρα και εις τον αιώνα τον άπαντα, η διανύσασα «τον αγώνα τον καλόν» αφανώς στην Μονή της Παναγίας, Σοφία η Ασκήτρια, θα τιμάται ως Αγία και θα γεραίρεται με ύμνους και ωδές πνευματικές από τους πιστούς, ιδιαιτέρως δε κατά την 6ην Μαΐου, ημέρα της οσίας κοιμήσεώς της.
["Ν": έγινε με παλλαϊκή συμμετοχή και δείτε ρεπορτάζ εδώ. Από εκεί & η φωτο αμέσως παρακάτω].
Η ωραία εικόνα της αγίας είναι από τις Αναβάσεις, όπου & σχετικό άρθρο.