Στην… υγειά του ελληνικού δημοσίου «πίνουν» οι μεγαλοεργολάβοι, που
ανέλαβαν τη διαχείριση των ελληνικών αυτοκινητόδρομων από το 2006…
Ξεκινώντας την έρευνα για τα δημόσια έργα και όλα όσα έχουν συμβεί κατά
το παρελθόν και άλλα που συμβαίνουν ακόμα και σήμερα, εν καιρώ
οικονομικής κρίσης, το Newsbomb.gr «αγγίζει» την καυτή… πατάτα των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων.
Οι ελληνικές κυβερνήσεις προφασιζόμενες… πάντα την προάσπιση των συμφερόντων του ελληνικού λαού, επιδίδονταν σε ένα πρωτοφανές ξεπούλημα των δημοσίων έργων σε μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι όχι μόνο τα «κατέκτησαν» έναντι πινακίου φακής, αλλά έφτασαν στο σημείο ανάληψης διαχείρισης και πολλών κομματιών ελληνικών αυτοκινητόδρομων, τα οποία ήταν ήδη έτοιμα από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας. Και σαν να μην έφτανε αυτό, φρόντισαν οι ιδιώτες με την ανοχή, αλλά και την… υπογραφή του κράτους, να τοποθετήσουν παντού διόδια, προκειμένου να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός του εθνικού οδικού δικτύου…
Πρόκειται για τη λογική «πληρώστε για να σας φτιάξουμε δρόμους…», που μέχρι και σήμερα την πληρώνουν οι Ελληνες πολίτες και μάλιστα αδρά, αλλά δρόμους εξακολουθούν να μην βλέπουν…
Το συνολικό κόστος για το ελληνικό δημόσιο, άρα για τις τσέπες των Ελλήνων φορολογουμένων, θα φτάσει τα 1,7 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ιδιωτικών τραπεζών (με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου), τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, αλλά και άμεση κρατική χρηματοδότηση, ενώ για την εξασφάλιση σίγουρης κερδοφορίας των ιδιωτικών εταιρειών, το Δημόσιο θα διαθέτει τα μελλοντικά του έσοδα από διόδια μέχρι του ποσού των 8,5 δισ. ευρώ.
• Ιονία Οδός: Κατασκευασμένο το 30% του έργου, αρχικό τίμημα 925 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,057 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 6,6 εκατ. ευρώ.
• Κεντρική Οδός: Κατασκευασμένο το 16% του έργου, αρχικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,37 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7,2 εκατ. ευρώ.
• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Κατασκευασμένο το 70% του έργου, αρχικό τίμημα 825 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 943 εκατ. ευρώ, κόστος/χλμ. 32 εκατ. ευρώ.
• Ολυμπία Οδός: Κατασκευασμένο το 35% του έργου, αρχικό τίμημα 2,092 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,398 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7 εκατ. ευρώ.
Στις συμβάσεις προβλέπεται επίσης ότι το ελληνικό δημόσιο αναλαμβάνει να πληρώσει και όλα τα υπόλοιπα κόστη που προέρχονται από απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές κ.λπ.
Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι απολαμβάνουν τεράστια ποσά από τις επιστροφές ΦΠΑ, τους δίνονται έξτρα κονδύλια για «συμπληρωματικές συμβάσεις», ενώ αρχίζουν να εισπράττουν από τα διόδια πριν καλά-καλά ξεκινήσουν τα έργα και συνεχίζουν να εισπράττουν χωρίς κανένα έργο...
Από το newsbombΟι ελληνικές κυβερνήσεις προφασιζόμενες… πάντα την προάσπιση των συμφερόντων του ελληνικού λαού, επιδίδονταν σε ένα πρωτοφανές ξεπούλημα των δημοσίων έργων σε μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι όχι μόνο τα «κατέκτησαν» έναντι πινακίου φακής, αλλά έφτασαν στο σημείο ανάληψης διαχείρισης και πολλών κομματιών ελληνικών αυτοκινητόδρομων, τα οποία ήταν ήδη έτοιμα από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας. Και σαν να μην έφτανε αυτό, φρόντισαν οι ιδιώτες με την ανοχή, αλλά και την… υπογραφή του κράτους, να τοποθετήσουν παντού διόδια, προκειμένου να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός του εθνικού οδικού δικτύου…
Πρόκειται για τη λογική «πληρώστε για να σας φτιάξουμε δρόμους…», που μέχρι και σήμερα την πληρώνουν οι Ελληνες πολίτες και μάλιστα αδρά, αλλά δρόμους εξακολουθούν να μην βλέπουν…
Δεν υπάρχει πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από την περιβόητη εθνική οδό Κορίνθου–Πατρών,
ένα δρόμο όπου έχουν χαθεί εκατοντάδες ανθρώπινες ψυχές, ένα δρόμο όπου
η ιδιωτική εταιρεία που τον διαχειρίζεται εισπράττει πανάκριβα διόδια
για μια πραγματική καρμανιόλα, που εδώ και χρόνια μάλιστα, η κυκλοφορία
των αυτοκινήτων διεξάγεται από μία λωρίδα ανά κατεύθυνση. Μια υπόθεση «φωτιά» την οποία το Newsbomb θα φέρει εις πέρας παρουσιάζοντας
όλες τις φανερές, αλλά και τις… σκοτεινές πτυχές της, αναζητώντας τις
απαντήσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και προβάλλοντας τις
θέσεις όλων των πλευρών.
Η διαδικασία της αναζήτησης στοιχείων για τον τρόπο με τον οποίο το
ελληνικό δημόσιο προχώρησε στη σύναψη των συμβάσεων παραχώρησης των
αυτοκινητοδρόμων σε ιδιώτες, μόνο εύκολη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί,
κυρίως δε, ευχάριστη ως προς το αποτέλεσμά της, για το σύνολο του
ελληνικού λαού.
Βλέπετε, μια ανάγνωση και μόνο στα ποσά που έχουν μέχρι στιγμής
δαπανηθεί, είναι υπέρ αρκετή για να εξοργίσει όλους όσοι έχουμε κάνει
έστω και μια φορά τις διαδρομές, ταξιδεύοντας μέσω των συγκεκριμένων
αυτοκινητοδρόμων.
Παραχωρήσεις που μπορούν να χαρακτηριστούν σκανδαλώδεις, συνοδευόμενες
από εξαιρετικά προνόμια προς τις ιδιωτικές εταιρείες που εκμεταλλεύονται
τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους και έχουν αναλάβει την κατασκευή των
τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας περιλαμβάνουν οι αναθεωρημένες
συμβάσεις παραχώρησης που έσπευσε να επικυρώσει η συγκυβέρνηση.
Η «προίκα» της δικομματικής προς τις κοινοπραξίες περιλαμβάνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ «ζεστό» χρήμα προκειμένου να συνεχιστούν τα έργα, αλλά και τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων που, σε ορισμένες περιπτώσεις, φτάνουν και το 60% .
Ταυτόχρονα, προβλέπεται ακόμα και παραίτηση του Δημοσίου από το
δικαίωμα είσπραξης εσόδων, αν ο συγκοινωνιακός όγκος και άρα τα έσοδα
από τα διόδια δεν καλύπτουν τις... ορέξεις των εργολάβων!
Υπάρχει κάτι που δεν καταλαβαίνετε;Το συνολικό κόστος για το ελληνικό δημόσιο, άρα για τις τσέπες των Ελλήνων φορολογουμένων, θα φτάσει τα 1,7 δισ. ευρώ, τα οποία θα προέλθουν από δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ιδιωτικών τραπεζών (με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου), τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, αλλά και άμεση κρατική χρηματοδότηση, ενώ για την εξασφάλιση σίγουρης κερδοφορίας των ιδιωτικών εταιρειών, το Δημόσιο θα διαθέτει τα μελλοντικά του έσοδα από διόδια μέχρι του ποσού των 8,5 δισ. ευρώ.
Όλα αυτά αποτελούν αναθεώρηση των συμβάσεων που είχαν ψηφίσει από κοινού στη Βουλή το 2007 το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ.
Οι ίδιοι υποστηρίζουν πως αυτά τα χρήματα είναι “επένδυση” της
Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και καταδεικνύει την «εμπιστοσύνη» που
δείχνουν οι Ευρωπαίοι εταίροι προς την Ελλάδα. Να σημειώσουμε, πάντως,
ότι αυτή η «εμπιστοσύνη» στοιχίζει στον ελληνικό λαό ετήσιο επιτόκιο που
κυμαίνεται κατά μέσο όρο από 5% έως 6% για τα επόμενα 30 χρόνια! Δεν το
λέμε εμείς, το είπε ο ίδιος ο κ. Χρυσοχοΐδης πριν μερικούς μήνες στη
Βουλή.
Σύμφωνα λοιπόν με τις αναθεωρημένες συμβάσεις, το κόστος του κάθε αυτοκινητόδρομου προσδιορίζεται ως εξής:• Ιονία Οδός: Κατασκευασμένο το 30% του έργου, αρχικό τίμημα 925 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,057 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 6,6 εκατ. ευρώ.
• Κεντρική Οδός: Κατασκευασμένο το 16% του έργου, αρχικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,37 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7,2 εκατ. ευρώ.
• Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου: Κατασκευασμένο το 70% του έργου, αρχικό τίμημα 825 εκατ. ευρώ, αναθεωρημένο 943 εκατ. ευρώ, κόστος/χλμ. 32 εκατ. ευρώ.
• Ολυμπία Οδός: Κατασκευασμένο το 35% του έργου, αρχικό τίμημα 2,092 δισ. ευρώ, αναθεωρημένο 1,398 δισ. ευρώ, κόστος/χλμ. 7 εκατ. ευρώ.
Στις συμβάσεις προβλέπεται επίσης ότι το ελληνικό δημόσιο αναλαμβάνει να πληρώσει και όλα τα υπόλοιπα κόστη που προέρχονται από απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές κ.λπ.
Πόσα έχουν ξοδέψει μέχρι σήμερα οι ιδιώτες;
Οι αρχικές συμβάσεις προέβλεπαν 10% ίδια συμμετοχή των κατασκευαστικών
ομίλων, όμως είναι αμφίβολο αν όντως έχουν βάλει το χέρι στην τσέπη.
Εξάλλου ορισμένους αυτοκινητόδρομους τους πήραν έτοιμους (βλ. Αθηνών–Λαμίας) και μέχρι στιγμής έχουν κάνει ελάχιστα έργα εισπράττοντας από 4
σταθμούς διοδίων σε έναν δρόμο 210 χλμ.Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι οι κατασκευαστικοί όμιλοι απολαμβάνουν τεράστια ποσά από τις επιστροφές ΦΠΑ, τους δίνονται έξτρα κονδύλια για «συμπληρωματικές συμβάσεις», ενώ αρχίζουν να εισπράττουν από τα διόδια πριν καλά-καλά ξεκινήσουν τα έργα και συνεχίζουν να εισπράττουν χωρίς κανένα έργο...
Εν τω μεταξύ οι παραχωρησιούχοι έχουν εξασφαλίσει δικαίωμα αποζημιώσεων ακόμη και αν τα έργα δεν προχωρήσουν με δική τους υπαιτιότητα! Ήδη
έχουν σημειωθεί δικαστικές διαμάχες μεταξύ ελληνικού δημοσίου και
εταιρειών κατά τις οποίες οι κατασκευαστικοί όμιλοι αξιώνουν τεράστια
ποσά αποζημιώσεων για καθυστερήσεις έργων. Και με λεπτομέρειες τέτοιες
που όταν δουν το φως της δημοσιότητας, θα γελάσει κάθε πικραμένος…
Παρατηρήσεις – Ερωτήματα:
Με αυτά τα χρήματα που έχουν δοθεί και δίνονται ακόμα στους ιδιώτες, θα
μπορούσε το ελληνικό δημόσιο να έχει αναλάβει το ίδιο την κατασκευή
ολοκλήρου του εθνικού δικτύου εκ του μηδενός. Το πώς, θα σας το
εξηγήσουμε σε επόμενο άρθρο μας.
- Με ποια λογική το ελληνικό δημόσιο έκανε αυτές τις σκανδαλώδεις συμβάσεις;
- Γιατί δεν εισακούστηκαν οι φωνές των συνδικαλιστών του ΤΕΟ, που ζητούσαν ενεργό συμμετοχή του δημοσίου και όχι ξεπούλημα;
- Γιατί σταμάτησαν οι εργασίες συνέχισης των δρόμων και ανακοινώνουν προγράμματα ΕΣΠΑ για την συνέχισή τους;
- Γιατί βάζουν «χέρι» στο ΕΣΠΑ, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για άλλες ανάγκες;
- Γιατί αυξήθηκαν οι εισφορές στα διόδια, την ώρα που δεν έχουν παρουσιάσει οι ιδιώτες κάποιο μεγάλο έργο;
- Γιατί οι ιδιώτες απολαμβάνουν φοροελαφρύνσεις και τεράστια ποσά επιστροφής φόρου;
- Γιατί με την κατάργηση διοδίων η χώρα μας πλήρωσε πρόστιμο σε εργολάβους 7.000.000 ευρώ και πως υπολογίστηκε η ανταποδοτικότητα;
- Γιατί το κόστος κατασκευής στην Ελλάδα είναι τριπλάσιο από αυτό των Ευρωπαϊκών χωρών;
Το Newsbomb δεν θα μείνει φυσικά στην παρουσίαση απλών ερωτημάτων, αλλά
θα σας παρουσιάσει καρέ–καρέ όλες τις λεπτομέρειες και τα στοιχεία
που θα συζητηθούν…
http://www.kalyterotera.gr