Η Εκκλησία, έχει φυλαγμένη την πρώτη Εικόνα, που είχαν για
αιώνες οι Αυτοκράτορες του Βυζαντίου στο Παλάτι που με την Πρόνοια της Παναγίας
γλύτωσε από τις λεηλασίας των Σταυροφόρων που κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη το
1204 μ.Χ. και όλα τα Άγια τα κατέκλεψαν και τα μετέφεραν στη Δύση.
Λίγο πριν την άλωση των Σταυροφόρων, επί Αλεξίου Κομνηνού,
με θαυμαστή παρέμβαση της Παναγίας, μεταφέρθηκε στην Κύπρο.
Στην Κύπρο, στα βουνά του Τροόδους, στην Ι. Μονή Παναγίας
του Κύκκου, φυλάσσεται η πρώτη Εικόνα, που η ίδια η Παναγία, ηθέλησε και
αγιογραφήθηκε, από τον Άγιο Ευαγγελιστή Λουκά.
Εικονίζει τον Ιησού Χριστό, ως βρέφος, να κρατείται από το
δεξί χέρι της Θεοτόκου, στην αγκαλιά της.
Η Παναγία η Ελεούσα!
Αυτήν την Εικόνα, την ήθελε η ίδια η Θεοτόκος, για να τιμά
τον Υιό της, να Τον τιμά ως Κύριο της και Θεό της, να τιμά τη σχέση τους, ως
Μητέρα προς τον Υιόν της.
Ευρίσκεται εκεί, στον Κύκκο, από τον 12ο Αιώνα μ.Χ, αφού
δωρήθηκε από τον Βασιλέα του Βυζαντίου Αλέξιο Κομνηνό, μετά από αίτημα της
Παναγίας , στον Άγιο Ησαΐα τον Αναχωρητή, που ησύχαζε στα βουνά του Τροόδους,
στον Κύκκο.
Η Παναγία, μετά την Ανάληψη του Χριστού, ζήτησε από τον Άγιο
Ευαγγελιστή Λουκά, Εικόνα του Υιού της, για να προσεύχεται σε Αυτόν.
Η Εφέστιος Εικόνα του Αγίου Όρους «Άξιον Εστί» που
ευρίσκεται στο Πρωτάτο του Αγίου Όρους, είναι αντίγραφο της Παναγίας της
Ελεούσας του Κύκκου.
Πολλές άλλες Εικόνες της, μαζί με την Ελεούσα είναι του
Αγίου Λουκά, όπως της Μονής του Μεγάλου Σπηλαίου, της Σουμελά, της Αγιάσου και
αλλού.
Ποιά είναι η σχέση μας με τις Άγιες Εικόνες;
Τί σημαίνει πνευματικά, Τιμή στις Άγιες Εικόνες που σήμερα
εορτάζουμε;
Η ερμηνεία δίνεται, από την ίδια την Παναγία μας, αφού πρώτη
εμπνεύσθηκε την αγιογράφηση της Εικόνας του Υιού της, ως βρέφος στη Μητρική
αγκαλιά της.
Τιμά τον Υιό της, προσευχόμενη σε Αυτόν.
Η Εκκλησία μας έδωσε για πολλά χρόνια αγώνες εναντίον των
εικονομάχων, για να νικήσει τελικά η Τιμή των Εικόνων και να εορτάζεται η Τιμή
τους ως Νίκη της Ορθοδοξίας, σήμερα Α΄ Κυριακή των Νηστειών.
Αρχίζει την Αγία Σαρακοστή με την Τιμή των Αγίων Εικόνων!
Ποιά όμως είναι η σχέση μας με τις Άγιες Εικόνες;
Η σχέση μας με τις Άγιες Εικόνες, συνοψίζεται στους πρώτους
δύο στίχους του Τροπαρίου της Ημέρας που ψέλνεται στη Λιτανεία των Αγίων
Εικόνων που σήμερα γίνεται σε όλους τους Ορθόδοξους Ναούς.
«ΤΗΝ ΑΧΡΑΝΤΟΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ ΑΓΑΘΕ
ΑΙΤΟΥΜΕΝΟΙ ΣΥΓΧΩΡΕΣΙΝ ΤΩΝ ΠΤΑΙΣΜΑΤΩΝ ΧΡΙΣΤΕ Ο ΘΕΟΣ ΗΜΩΝ!
Να λοιπόν η σχέση μας με την Άγια Εικόνα του Χριστού.
Βλέποντας την ως την αποτύπωση του Προσώπου του Χριστού,
ζητούμε
ΤΗΝ ΑΦΕΣΗ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ μας, όπως ο Τελώνης!
Οι Χριστιανοί ανά τους Αιώνες, έχουν σπίτι τους Εικόνες του
Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων και στεκόμενοι μπροστά τους ή γονατιστοί,
ζητούν την ΑΦΕΣΗ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΤΟΥΣ από τον Χριστό με τις πρεσβείες των Αγίων,
όπως λέει το Τροπάριο της σημερινής ημέρας:
«ΤΗΝ ΑΧΡΑΝΤΟΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΟΥ ΠΡΟΣΚΥΝΟΥΜΕΝ ΑΓΑΘΕ
ΑΙΤΟΥΜΕΝΟΙ ΣΥΓΧΩΡΕΣΙΝ ΤΩΝ ΠΤΑΙΣΜΑΤΩΝ ΧΡΙΣΤΕ Ο ΘΕΟΣ ΗΜΩΝ!
Συνειδητοποιώντας στο Ταμείο της καρδιάς τους, όπως ο
Χριστός διδάσκει, την αμαρτωλότητα τους, αιτούνται μυστικά την Άφεση, τη
Συγχώρεση.
Αισθάνονται την Άφεση εάν Μετανοούν με ειλικρίνεια, συντριβή
καρδίας και δικαιώνονται, όπως λέει ο Χριστός, δηλαδή συγχωρούνται.
Ύστερα, αφού μέσα τους είναι η Άφεση και η ζωντανή παρουσία
του Θεού, δηλαδή η Αιώνιος Ζωή, συγχωρούν από καρδίας, όσους τους έβλαψαν.
Έτσι ολοκληρώνεται η Άφεση και των δικών τους αμαρτιών στην
Προσευχή, όπως διδάσκει ο Χριστός.
Χωρίς συγχώρεση των άλλων που μας έβλαψαν και βλάπτουν από
καρδίας, ΔΕΝ ΣΥΓΧΩΡΟΥΜΑΣΤΕ λέει ο Χριστός!
Αυτή είναι Μετάνοια μας, μόνοι, ενώπιον του Θεού που εικονίζεται
στις Εικόνες Του!
Όπως ακριβώς, ο Τελώνης.
Η Πνευματική Ζωή μας όμως, είναι εις Χριστόν και εις την
Εκκλησία!
Δεν μένουμε στην δική μας Μετάνοια, πάμε στην Εξομολόγηση
και τη Θεία Κοινωνία.
Το Βάπτισμα και την Μετάνοια ως Μυστήρια από την Εκκλησία τα
πήραμε γι αυτό, εάν πράγματι μετανοούμε ενώπιον των Αγίων Εικόνων, το Άγιο
Πνεύμα που ενεργεί την Μετάνοια μας ενώπιον των Εικόνων, μας ωθεί στα Μυστήρια
της Εξομολόγησης ενώπιον του Ιερέα-Πνευματικού και στη Θεία Κοινωνία, μέσα στη
Θεία Λειτουργία.
Στην Εξομολόγηση, η Μετάνοια και η Άφεση των αμαρτιών μας,
ευλογείται και εντάσσεται στην Εκκλησία.
Δεν είμαστε μόνοι ενώπιον του Θεού, είμαστε μέλη της
Εκκλησίας , του Σώματος του Χριστού.
Εκτός όμως από αυτό που είναι απαραίτητο, το σημαντικότερο
στην Άφεση αμαρτιών από τον Ιερέα, είναι ότι μας διαβάζει ΤΗ ΣΥΓΧΩΡΕΤΙΚΗ ΕΥΧΗ
ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ και μόνο τότε μπορούμε να λάβουμε το Σώμα και το
Αίμα του Χριστού στη Θεία Κοινωνία.
Χωρίς Μετάνοια στην καρδιά μας, δηλαδή συντριβή καρδίας δεν
προσερχόμαστε στην Εξομολόγηση και χωρίς Εξομολόγηση, δεν ισχύει η Μετάνοια μας
, διότι δεν ζούμε στην Εκκλησία μόνοι μας αλλά ως μέλη της, δεν είμαστε πρόβατα
έξω από το μαντρί που τα τρώει ο Λύκος, δηλαδή ο διάβολος.
Με την Θεία Κοινωνία ενωνόμαστε με τον Χριστό και γινόμαστε
Κοινωνοί της Θείας Φύσεως Του κατά τον Απόστολο Πέτρο, που είναι και ο σκοπός
της υπάρξεως μας!
Ζητούμε Άφεση αμαρτιών από τον εικονιζόμενο Χριστό, τρέχουμε
στον Ιερέα, μας ευλογεί, μας συγχωρεί και έτοιμοι εν Μετανοία πάντοτε,
Κοινωνούμε τον Χριστό!
Η Μετάνοια και Άφεση Αμαρτιών, είναι αδιάλειπτη, διότι
αδιάλειπτος είναι ο Αγιασμός μας.
Κορυφαίο φανερό παράδειγμα τιμής Εικόνων με πολλή συνομιλία,
ήταν ο Άγιος Ιάκωβος Τσαλίκης που συνεχώς έτρεχε στην Εικόνα του Οσίου Δαυίδ
και του μιλούσε για τα δικά του και των άλλων!
Αυτή είναι η σχέση μας με την Εικόνα του Χριστού ενώ με τις
Εικόνες της Παναγίας και των Αγίων, ζητούμε τις πρεσβείες, να μεσιτεύουν
δηλαδή, για την Άφεση των αμαρτιών μας.