Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2018

Κάτι ήξερε ο Πούτιν – Πως μας «χακάρουν» τον εγκέφαλο


Όταν τον Σεπτέμβριο του 2017 ο προεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν, μιλώντας στον Αρκάντι Βολόζ, επικεφαλής του διαδικτυακού γίγαντα Yandex με έδρα τη Μόσχα, συζήτησε τον κοινό φόβο ότι τα ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη «θα μας φάνε» κάποια μέρα, οι περισσότεροι πίστευαν ότι κάτι τέτοιο είναι πολύ μακριά.

Ο Ρώσος Πρόεδρος ζήτησε από το διοικητικό σσύμβουλο της Yandex, αν μπορεί να του απαντήσει πόσο σύντομα θα γίνει πραγματικότητα η τεχνητή νοημοσύνη.Ο Βόλοζ δήλωσε ότι ελπίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη «ποτέ» δεν θα καταλάβει πραγματικά τον πλανήτη καθώς προσπαθούσε να κάνει μια αισιόδοξη σημείωση στο θέμα.Νωρίτερα αυτό το μήνα, ο Πούτιν δήλωσε ότι όποιος γίνει βασιλιάς της Τεχνητής Νοημοσύνης θα κυβερνήσει τον κόσμο.

Η αλήθεια ειναι πως η τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή η δυνατότητα αστραπιαίας επεξεργασίας των big data, ήτοι δεδομένων σε ποσότητες ασύλληπτου όγκου, είναι αυτή που στρώνει τον δρόμο προς το χακάρισμα του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Για τους γνωρίζοντες επαληθεύεται η «προφητεία» του συγγραφέα Τζορτζ Οργουελ «1984» με τον πανεπόπτη Μεγάλο Αδελφό σε διαρκή παρακολούθηση των ανθρώπων.

Καθημερινά, παντού στην υφήλιο, ένας άνθρωπος ελέγχεται για το πού είναι αλλα και για το πού πηγαίνει περί τις 15.000 φορές κατά τη διάρκεια του 24ώρου. Αυτό όμως είναι μόνο η αρχή της ψηφιακής εισβολής των υπολογιστών στον ανθρώπινο οργανισμό. Έτσι, στο ψηφιακό σύμπαν υπάρχουν εταιρείες που είναι σε θέση να γνωρίζουν, με ακρίβεια δευτερολέπτου και εκατοστών τις διαδρομές που ακολουθεί κάθε χρήστης ως άτομο, ενώ παράλληλα δημιουργούνται διαρκώς νέες εφαρμογές για την πρόγνωση του καιρού, τη ροή της κυκλοφορίας στους δρόμους, την πλοήγηση, τη διαθεσιμότητα ειδών πρώτης ανάγκης (φάρμακα, καύσιμα κ.ά.), τις γνωριμίες, την κλήση ταξί κ.λπ

Η στενή παρακολούθηση των κινήσεων αμέτρητων χρηστών είναι ένα απέραντο χρυσωρυχείο για τουλάχιστον 75 μεγάλες εταιρείες που εμπορεύονται τα γεωγραφικά δεδομένα και κατ επέκταση τα προσωπικά στοιχεία και τις προτιμήσεις εκατομμυρίων ανύποπτων χρηστών.

Για παράδειγμα. στην πλατφόρμα YouTube, την πιο δημοφιλή και αχανή βιντεοθήκη στον πλανήτη, ένα αθέατο μηχάνημα-παντογνώστης γνωρίζει τα ενδιαφέροντα του θεατή. Γι’ αυτό και του προτείνει βίντεο με παραπλήσιο περιεχόμενο, τα οποία και εμφανίζονται σε μια ατέρμονη ακολουθία στη δεξιά στήλη της οθόνης. Ο στόχος είναι, φυσικά, το να παραταθεί κατά το μέγιστο δυνατό διάστημα η παραμονή του θεατή στη σελίδα. Αλλά φυσικά, περισσότερος χρόνος σημαίνει περισσότερες προβολές διαφημίσεων, περισσότερα κέρδη κ.ο.κ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αλγόριθμοι, δηλαδή οι μαθηματικές «σκεπτόμενες μηχανές», του YouTube έχουν τελειοποιηθεί μέσα από την καταγραφή των προτιμήσεων που εκδηλώνουν περίπου 2 δισεκατομμύρια άνθρωποι! Αλλα, η απόδειξη οτι διαβάζουν τη σκέψη και τις προτιμήσεις μας είναι ότι έρευνες έχουν δείξει ότι το 70% των επισκεπτών του YouTube παρακολουθεί τα βίντεο που συστήνει αυτόματα το ίδιο το σύστημα της πλατφόρμας βάσει του ιστορικού θέασης κάθε χρήστη.

Όπως είναι φυσικό οι υπεύθυνοι ανάπτυξης των περισσότερων εφαρμογών ισχυρίζονται ότι δεν αποκαλύπτουν στοιχεία ταυτότητας των ατόμων ή των συσκευών τους. Όμως κατ επανάληψη αποκαλυφθεί σκάνδαλα διαρροής προσωπικών δεδομένων, από εταιρίες που ισχυρίζονται ότι μονο επεξεργάζονται ανώνυμα στοιχεία.Το δυστύχημα ειναι οτι για να είναι χρήσιμες οι εφαρμογές, πρώτοι εμείς υπογράφουμε την… καταδίκη μας ως «συγκατάθεση χρήστη», στα ψιλά γράμματα με το που ενεργοποιούμε μια νέα εφαρμογή.