Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015

Ο πυρηνικός «καρχαρίας»: Το σιδερένιο τέρας του Βόρειου Στόλου.

Ολέγκ Κουλεσόφ, ειδικά για τη RBTH
 

Ο ανταποκριτής της RBTH επισκέφθηκε το εσωτερικό του μεγαλύτερου υποβρυχίου στον κόσμο, είδε τον κρυμμένο από τη δημοσιότητα και αποκάλυψε τι πρέπει να κάνει κάποιος για να γίνει πραγματικός ναυτικός υποβρυχίου.


Στο τέλος Ιουνίου από την πόλη Σεβεροντβίνσκ, όπου βρίσκεται η κύρια βάση του Βόρειου Στόλου, απέπλευσε το πυρηνικό υποβρύχιο κλάσης Akula, «Ντμίτρι Ντονσκόι».
Βγήκε στη Λευκή θάλασσα για την εκτέλεση των αποστολών που του έχουν ανατεθεί, μια εκ των οποίων είναι η συνεργασία με τις ανθυποβρυχιακές δυνάμεις της Ρωσίας.


Αυτά τα υποβρύχια καταδρομικά (project 941, κατά την ορολογία του ΝΑΤΟ Typhoon) διαθέτουν ορισμένα μοναδικά χαρακτηριστικά. Θεωρούνται τα μεγαλύτερα υποβρύχια στον κόσμο, με μήκος 172 μ., δηλαδή όσο ενάμιση ποδοσφαιρικό γήπεδο. Το ύψος του είναι περίπου όσο ένα εννιαόροφο κτίριο. Και τα έξι υποβρύχια, λόγω του φανταστικού μεγέθους τους, έχουν καταχωρηθεί στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες.
Οι τόσο εντυπωσιακές διαστάσεις του προέκυψαν λόγω της ανάγκης να τοποθετηθούν σ’ αυτό βαλλιστικοί πύραυλοι ασυνήθιστου μεγέθους, τους οποίους δεν μπορούσαν να δεχτούν τα κοινά υποβρύχια. Σήμερα έχουν απομείνει στο Στόλο τρία Akula, από τα έξι που είχαν ναυπηγηθεί: Τα ТК-17 «Αρχάνγκελσκ», ТК-20 «Σεβερστάλ» και ТК-208 «Ντμίτρι Ντονσκόι», το οποίο χάρη στον εκσυγχρονισμό του το διάστημα 1996-2002, αποτελεί την πιο σύγχρονη μονάδα μεταξύ των Akula.
Ο εκσυγχρονισμός συνδεόταν με τις τροποποιήσεις του Υ/Β προκειμένου να μπορεί αυτό πραγματοποιήσει τις δοκιμές του νεότατου βαλλιστικού πυραύλου Bulava, ο οποίος αναπτυσσόταν για τα στρατηγικά πυραυλοφόρα τύπου 955 Borei. Παρ’ ότι οι δοκιμές του Bulava έχουν ολοκληρωθεί πλέον, το «Ντμίτρι Ντονσκόι» εξακολουθεί να υπηρετεί στη 18η μοίρα υποβρυχίων του Βορείου Στόλου και βρίσκεται στη βάση του ΠΝ στη Λευκή θάλασσα, στην πόλη Σεβεροντβίνσκ. Το Υ/Β βγαίνει συνεχώς στη θάλασσα καθώς το πλήρωμά του πραγματοποιεί διάφορες δοκιμές και ασκήσεις, κάτι που θα συμβεί και στο προσεχές διάστημα.
Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με δυο αναδυόμενους θαλάμους οι οποίοι βρίσκονται στο σημείο κινητών συστημάτων και είναι σχεδιασμένοι για τη σωτηρία όλου του πληρώματος. Το σώμα του υποβρυχίου είναι καλυμμένο με ειδικό ελαστικό υλικό συνολικού βάρους 800 τόνων που προσφέρει ηχομόνωση και μειώνει τις πιθανότητες εντοπισμού του πλοίου από τα ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης. Για το λόγο αυτό, το Υ/Β μοιάζει με τεράστιο λαστιχένιο παιχνίδι.


Κατεβαίνοντας τη σκάλα και μπαίνοντας στο εσωτερικό του υποβρυχίου, βρισκόμαστε στον κύριο θάλαμο διοίκησης και ελέγχου. Ακριβώς από εδώ διοικούνται όλα τα συστήματα του Υ/Β, τα πηδάλια, οι πύραυλοι, ο ραδιοτεχνικός εξοπλισμός.
Πρόκειται ουσιαστικά για τον εγκέφαλο του πλοίου. Εδώ επίσης πραγματοποιείται το τελετουργικό της μύησης του ναύτη υποβρυχίου. Η τελετή αυτή γίνεται για κάθε ναύτη που καταδύεται για πρώτη φορά, ανεξάρτητα από τα καθήκοντα και το βαθμό. Με το υποβρύχιο να βρίσκεται κάτω απ’ το νερό, ο ναύτης πρέπει να πιει θαλασσινό νερό από την πλαφονιέρα της λάμπας και μετά να φιλήσει μια αιωρούμενη βαριοπούλα που έχει κρεμαστεί από την οροφή.
Στο Akula «Ντμίτρι Ντονσκόι» αντί βαριοπούλας αυτό γίνεται μ’ έναν κεφαλοθραύστη, για να θυμίζει ότι οι δοκιμές των ομώνυμων πυραύλων (Bulava=κεφαλοθραύστης) έγιναν από το συγκεκριμένο υποβρύχιο. Το σημαντικό σ’ αυτή τη διαδικασία είναι να μη χτυπήσει ο ναύτης στα δόντια. Αυτός που θα περάσει με επιτυχία το τελετουργικό, λαμβάνει την ταυτότητα του ναύτη υποβρυχίου και ανάλογα με τη διάθεση του πληρώματος, παίρνει ως δώρο ένα καπνιστό ψάρι τη βόμπλα, είτε μια αναμνηστική σφραγίδα.


Τα υποβρύχια project 941 είναι μοναδικά, όχι τόσο για το μέγεθος και την ισχύ τους, όσο για τις άνετες συνθήκες ενδιαίτησης, υπηρεσίας, διατροφής και ανάπαυσης του πληρώματος. Για το λόγο αυτό το αποκαλούν «πλωτό Χίλτον».
Στο εσωτερικό του υπάρχει ζώνη χαλάρωσης που περιλαμβάνει σάουνα, πισίνα, σολάριουμ, γυμναστήριο και δωμάτιο για χαλάρωση, μέσα στο οποίο έχει διαμορφωθεί ένας χειμερινός κήπος. Τα μηχανήματα γυμναστικής από την αριστερή πλευρά έχουν σχεδιαστεί από τον κορυφαία εταιρία σχεδίασης υποβρυχίων Rubin, ενώ απ’ τη δεξιά είναι δώρο διαφόρων οργανισμών.
Η πισίνα έχει διαστάσεις 4х2 μέτρα και βάθος 2 μ. Γεμίζει με γλυκό και με θαλασσινό νερό και είναι θερμαινόμενη.


 
Οι ναύτες πηγαίνουν διαρκώς στη σάουνα, αλλά συχνότερα στο κέντρο διοίκησης. Στη θάλασσα η υπηρεσία είναι πάντα έντονη και ο ελεύθερος χρόνος ελάχιστος.
Το Akula πριν από μερικά χρόνια μπορούσε να καυχηθεί και για μια γωνιά που υπήρχε με παπαγάλους και καναρίνια, ωστόσο τα πουλιά δεν μπόρεσαν ν’ αντέξουν τις συνεχείς καταδύσεις κι έτσι στο σκάφος διατηρήθηκε μόνο ο χειμερινός κήπος.


Το σαλόνι των αξιωματικών
Στο Υ/Β «Ντμίτρι Ντονσκόι» υπάρχουν δυο κύρια σαλόνια. Το πρώτο είναι για το πιο νεότερο προσωπικό και το δεύτερο για τους αξιωματικούς, στον οποίο υπάρχει επίσης και μια έκθεση αφιερωμένη στη μάχη του Κουλικόβο (όπου το 1380 οι ενωμένες δυνάμεις των ρωσικών πριγκιπάτων με επικεφαλής τον Ντμίτρι Ντονσκόι νίκησαν τους Ταταρομογγόλους). Εκεί βρίσκεται και ο κεφαλοθραύστης τον οποίο χρησιμοποιούν για το τελετουργικό οι ναυτικοί.


Το σαλόνι για το νεότερο προσωπικό είναι σίγουρα πιο ταπεινό.
Όλα τα έπιπλα στα σαλόνια και στους άλλους χώρους, για προστασία από το κούνημα, είναι στερεωμένα με αλυσίδες στο πάτωμα.  Μας επέτρεψαν να ρίξουμε μια ματιά στο σαλόνι του διοικητή. Εκεί υπάρχουν τρεις χώροι: Η αίθουσα συσκέψεων, η καμπίνα του διοικητή και εκείνη του αρχαιότερου αξιωματικού.


Στους άλλους χώρους του Akula δεν καταφέραμε να βρεθούμε. Παρά την προχωρημένη ηλικία του, πολλά σε αυτό το γιγαντιαίο υποβρύχιο είναι απόρρητα και αφορούν μόνο τους στρατιωτικούς. Βάσει των σχεδίων της διοίκησης του ρωσικού ΠΝ, το υποβρύχιο θα υπηρετεί ως το 2022. Δεν είναι διόλου απίθανο το σκάφος τότε να εκσυγχρονιστεί και να συνεχίσει την υπηρεσία του.
 
Φωτογραφίες του Ολέγκ Κουλεσόφ