Κυριακή 29 Μαρτίου 2015

Υπερ-Ευρασιατική Ζώνη Ανάπτυξης: Η Ρωσία κόμβος σύνδεσης Ευρώπης, Ασίας και Αλάσκας.

Σχέδια για μια νέα φιλόδοξη διαδρομή μεταφοράς μέσω της Ρωσίας με ένα μεγάλο δίκτυο οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλής ταχύτητας 12.400 μιλίων, που θα συνδέει την Ασία με την Ευρώπη έρχονται στο φως της δημοσιότητας.

Σε συνεδρίαση της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, ο επικεφαλής της ρωσικών σιδηροδρόμων Vladimir Yakunin παρουσίασε την ιδέα για την Υπερ-Ευρασιατική ζώνη Ανάπτυξης. Σύμφωνα με το σχέδιο η Βρετανία θα μπορέσει να συνδεθεί οδικώς με την Αμερική (μέσω Αλάσκας). Η πρόταση που έχει υποβληθεί αφορά την κατασκευή μιας διαδρομής που θα διέρχεται ολόκληρη την Ευρώπη μέσω της Ρωσίας και η οποία θα καταλήγει στο βορειοδυτικό άκρο της Ρωσίας στο Βερίγγειο Πορθμό και, στη συνέχεια, στην Αλάσκα (Ηνωμένες Πολιτείες)

Ο Βερίγγειος πορθμός είναι θαλάσσιο στενό μεταξύ του Ακρωτηρίου Ντεζνιόβ της Τσουκότκας (Ρωσία), που είναι το ανατολικότερο σημείο (169°43' W) της Ασίας, και του Ακρωτηρίου του Πρίγκιπα της Ουαλίας της Αλάσκας, που είναι το δυτικότερο σημείο (168°05' W) της αμερικανικής ηπείρου. Ο πορθμός βρίσκεται σε γεωγραφικό πλάτος περίπου 65° 40', λίγο πιο νότια από τον βόρειο Αρκτικό κύκλο.


Πρόκειται για έναν διάδρομο μεταφορών, στον οποίον θα ενταχθούν κι άλλα δίκτυα (οδικά και σιδηροδρομικά) προκειμένου να ενώσει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό, μέσω της καρδιά της Σιβηρίας και της Άπω Ανατολής.

Το έργο θα λειτουργήσει παράλληλα με τον υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο, αλλά και με τους κύριους οδικούς άξονες, τους αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου καθώς και με τις εγκαταστάσεις παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και νερού.
 

Κατά την παρουσίασή του, ο επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων,Vladimir Yakunin,δήλωσε ότι ένα τέτοιο έργο ζωτικής σημασίας περισσότερο θα καταστήσει τη Ρωσία το νέο παγκόσμιο κέντρο για τη δημιουργία και την ανάπτυξη βιομηχανιών υψηλής τεχνολογίας.
 

Το έργο στοχεύει να κατασκευάσει ένα μεγάλο δίκτυο μεταφοράς που θα καλύπτει όλο το μήκος της Ρωσίας και θα συνδέει όλα τα υπάρχοντα δίκτυα σε Ευρώπη και Ασία.
Αν η ιδέα είναι επιτυχής, αναμένεται ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει 10-15 νέες βιομηχανίες, νέες πόλεις και ένα τεράστιο αριθμό νέων θέσεων εργασίας, καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη της Σιβηρίας και της Άπω Ανατολής.
 

Σύμφωνα με τον Vladimir Yakunin η Υπερ-Ευρασιατική ζώνη Ανάπτυξης Trans-Eurasian belt Development (TEPR) θα μπορούσε να γίνει το σχέδιο GOELRO του 21ου αιώνα.

Πρόκειται για το σχέδιο GOELRO (Ρωσικά: план ГОЭЛРО), ένα σοβιετικό σχέδιο για την εθνική οικονομική ανάκαμψη και ανάπτυξη που αφορούσε τον μεγάλης κλίμακας εξηλεκτρισμό της Ρωσίας. Σχέδιο που προτάθηκε και υλοποιήθηκε από τον Λένιν και τον Στάλιν μεταξύ 1920 και 1935.
 

Σύμφωνα με τον Yakunin μια πρώτη εκτίμηση για το κόστος του έργου αφορά το ποσό των τρισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά όπως επισημαίνει η οικονομική απόδοση του που θα αντισταθμίσει αυτό το ποσό.


Vladimir Yakunin Picture: ITAR-TASS

Ο Victor Sadovnichy, πρύτανης του Κρατικού Πανεπιστημίου της Μόσχας, δήλωσε πως το δίκτυο θα βοηθήσει την Άπω Ανατολή και τη Σιβηρία να αισθάνονται περισσότερο σε επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο. «Πρόσφατα επέστρεψα από το Khabarovsk, όπου συναντήθηκα με τους πρυτάνεις των πανεπιστημίων της Άπω Ανατολής - περίπου 100 από τους συνολικά.Το κύριο πρόβλημα που συζητήσαμε ήταν η απομόνωση. Έως και 30 τοις εκατό των ταλαντούχων νέων που αποφοιτούν από τα σχολεία αφήνουν αυτές τις περιοχές», τόνισε ο Sadovnichy.
 

Ο Vladimir Fortov, επικεφαλής της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών,δήλωσε πως πρόκειται για ένα «φιλόδοξο και δαπανηρό» έργο.
Αλλά πρόσθεσε: «Θα λύσουμε πολλά προβλήματα στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Η ιδέα είναι πως με τη στήριξη της νέας τεχνολογίας των σιδηροδρομικών μεταφορών υψηλής ταχύτητας μπορούμε να οικοδομήσουμε μια νέα σιδηροδρομική γραμμή κοντά στον υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο».
 

Ο Fortov έχει ήδη υποβάλλει το σχέδιο στο Ρώσο πρόεδρο Vladimir Putin.Nα επισημάνουμε ότι οι δρόμοι που υπάρχουν σε πολλά μέρη της Ρωσίας είναι σε άσχημη κατάσταση, ιδιαίτερα στα ανατολικά της χώρας.
Μεταξύ αυτών και ο περιβόητος δρόμος Bones R504, η εθνική οδός που χτίστηκε από τους πολιτικούς κρατούμενους του Στάλιν και ονομάστηκε έτσι επειδή οι σκελετοί όσων έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της κατασκευής του χρησιμοποιήθηκαν στα θεμέλια του.


 
Γιώτα Χουλιάρα για το Geopolitics.

http://www.geopolitics.com.gr